Vauhdikas lastenooppera juhlistaa Topeliuksen 200-vuotisjuhlavuotta

Teatro Productions ja Suomalainen oopperayhdistys kunnioittavat Topeliuksen juhlavuotta nostamalla esiin Marko Aution säveltämän lastenoopperan Prinsessa Adalmina. Kuluvana vuonna juhlitaan Zacharias Topeliusta, jonka syntymästä tulee kuluneeksi 200 vuotta.
Kuvassa Marika Hölttä (Adalmina). Kuva: Sakari Röyskö

Ooppera on saanut kantaesityksensä Turun Linnateatterissa elokuussa 2005 ja sai jo tuolloin erinomaisen vastaanoton. Nyt valmistuvan produktion ohjaa Suomen tuotteliaimpien ohjaajien kärkikastiin lukeutuva Ville Saukkonen, joka tunnetaan yleisöä puhuttelevista ja värikkäistä ohjauksistaan. Luvassa onkin n. 70 minuuttia menevää oopperaa koko perheelle. Puvustuksesta ja lavastuksesta vastaa Riia Lampinen, jonka upeita luomuksia on nähty niin ’Vain elämää’ -tv-sarjan artisteilla, kuin useilla teatteri- ja oopperalavoilla.

Suomalaisen oopperayhdistyksen tavoitteena on edistää suomalaisen oopperan näkyvyyttä ja tunnettuutta, sekä kehittää suomalaista oopperamusiikkitoimintaa ja tukea nuoria, uransa alussa olevia laulajia. Toiminnan yhtenä johtoajatuksena onkin, etteivät suomalaiset oopperat hautautuisi kantaesitystensä jälkeen arkistojen syövereihin, vaan ne jäisivät elämään ja löytäisivät uusia kuulijoita. ”Tässä produktiossa yhdistyvät täydellisesti yhdistyksen toiminnan tavoitteet: musiikki on uutta suomalaista musiikkia joka ansaitsee tulla kuulluksi laajasti, ja laulajat ovat nuoria, uraansa aloittelevia ammattilaisia. Mukana on mm. viime kesän Timo Mustakalliokisojen voittaja Aurora Marthens.”, kertoo Teatro Productions Oy:n toimitusjohtaja ja produktion tuottaja Kaisa Näreranta.

Prinsessa Adalmina -oopperan kautta nuoremmalle kohdeyleisölle tehdään tutuksi siitä, mitä on ooppera, laulaminen ja kuka oli Topelius. Ooppera perustuu Topeliuksen tuttuun satuun, jonka pohjalta libreton on laatinut Satu Rasila.

”Ooppera sopii erinomaisesti vaikka ensimmäiseksi oopperakokemukseksi perheen pienimmille, mutta koeyleisömme palautteen perusteella esityksen huumori puree myös aikuisiin.”, Näreranta lisää.

Pääroolissa kuullaan Lappeenrantalaista sopraanoa, Marika Hölttää, joka niin ikään osallistui viime kesän Mustakallio kilpailuihin ja sai erityistä kiitosta näyttämöllisestä otteestaan. ”Adalminan rooli on ensimmäinen pääroolini ja olen nauttinut sen harjoittamisesta eritoten roolin monipuolisuuden vuoksi. Rooli on nopeatempoinen ja tunnetilat paitsi ilmentyvät näyttelemisessä, niitä saa ilmaista myös äänellä.”, Hölttä kertoo.

Produktio on myös oiva esimerkki oppilaitosyhteistyöstä, sillä mukana ovat paitsi Sibelius-Akatemia ja Metropolia Ammattikorkeakoulu, myös maskeeraajaopiskelijoita Stadin aikuisopistosta. ”Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan useammalle opiskelijalle mahdollisuuden osallistua ammattituotantoon ja saada aitoa työelämä- ja näyttämötyöskentelykokemusta.”, Näreranta toteaa.

Oopperaa esitetään keväällä kolmen näytöksen verran eri paikkakunnilla, minkä jälkeen lisäesityksiä on luvassa loppukesälle ja ensi syksyyn. Ensi-ilta on Helsingissä Balderin salissa ke 14.3. klo 18.00. ”Teos on valmistettu nimenomaan niin, että se on helppo ’pakata mukaan’ kiertueelle ja tulemme viemään sitä myös perinteisistä konserttisaleista poikkeaviin ympäristöihin.”, Näreranta lisää.

Prinsessa Adalmina -oopperan esitykset:

Ke 14.3.2018 klo 18.00 Balderin sali, Helsinki
To 15.3.2018 klo 18.00 Kulttuurikeskus Vernissa, Vantaa
La 21.4.2018 klo 13.00 Kulttuuritalo Kyminsuu, Kotka

Liput ja lisätiedot: www.teatro.fi/adalmina

Lehdistölippujen tilaukset info@teatro.fi / 050 584 4876

Haastattelupyynnöt: 050 584 4876 / Kaisa Näreranta

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Siirry videokanavalle

Kuvassa Marika Hölttä (Adalmina). Kuva: Sakari Röyskö

Nordic baroque orchestras head for a collaboration project with high aims12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Nordic Baroque Scene (NBS) is a new collaboration platform for four Nordic baroque orchestras from Denmark, Finland, Norway and Sweden. Barokkanerne, Concerto Copenhagen (CoCo), Drottningholm Baroque Ensemble (DBE) and Finnish Baroque Orchestra (FiBO) have come together to strengthen the Nordic baroque scene with aims to develop a new and long-lasting collaboration on several areas, such as networking, financing, audience development, working possibilities and resources. The main projects are coordinated by the Finnish production company Teatro Productions.

Pohjoismaisten barokkiorkestereiden yhteishanke käynnistyy korkein tavoittein12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Nordic Baroque Scene (NBS) on neljän pohjoismaisen barokkiorkesterin käynnistämä yhteishanke, johon osallistuvat Barokkanerna Norjasta, Concerto Copenhagen (CoCo) Tanskasta, Drottningholms Barockensemble (DBE) Ruotsista sekä Suomalainen Barokkiorkesteri (FiBO) Suomesta. Hankkeen tavoitteena on kehittää Pohjoismaista barokkimusiikkikenttää pitkällä tähtäimellä mm. verkostoitumisen, rahoituspohjan, yleisötyön, työllistymismahdollisuuksien ja resurssien saralla. Hankkeen projektien pääkoordinaattorina toimii suomalainen tuotantoyhtiö Teatro Productions.

A documentary film about the 75 year old composer Kari Tikka will be finalized with crowdfunding25.3.2021 08:00:00 EET | Press release

The film “Taivas ja Helvetti'' (Heaven and Hell”), directed by Riitta Rask and scheduled for release in 2021, is a biography documentary following the completion process of the opera “Love Is Strong As Death” by the legendary composer and conductor Kari Tikka. It is also a story of coping with a cancer diagnosis, and a review of Tikka’s 55-year long career as an artist. Now the film is being finalized with crowdfunding, and it’s produced by Teatro Productions.

Henkilödokumentti 75-vuotta täyttävästä oopperasäveltäjä Kari Tikasta viimeistellään joukkorahoituksella25.3.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 julkaistava Riitta Raskin ohjaama dokumenttielokuva TAIVAS JA HELVETTI käsittelee legendaarisen kapellimestari ja säveltäjä Kari Tikan 55-vuotisen taiteilijauran vaiheita, sekä seuraa hänen viimeisimmän oopperansa ”Rakkaus on väkevä kuin kuolema” valmistumista koronakriisin ja syöpähoitojen keskellä. Nyt elokuva viimeistellään joukkorahoituksen voimalla. Dokumentin tuottaa Teatro Productions.