Vauhti Speed Oy tavoittelee globaalia jakelua ja Suomen markkinajohtajuutta - FT Esa Puukilainen teknologiajohtajaksi

Tiedote 10.11.2014. Yksi maailman vanhimmista suksivoidebrändeistä, joensuulainen Vauhti Speed Oy, täsmentää strategiaansa. Osake-enemmistön elokuussa ostanut Martti Uusitalo on rekrytoinut yhtiön teknologiajohtajaksi filosofian tohtori Esa Puukilaisen. Jatkossa Vauhti keskittyy vain voideteknologiaan.
Vauhti Speed Oy Esa Puukilainen (vas.) ja Martti Uusitalo.

– Hiihtourheilu elää nyt nopeaa kasvuvaihetta, ja kiinnostavinta siinä on juuri urheiluteknologian kehittyminen. Vauhti Speed haluaa olla tämän kehityksen kärjessä. Tavoitteemme on saavuttaa markkinajohtajuus lyhyellä tähtäimellä Suomessa ja vallata 25 prosentin osuus maailmanmarkkinoista, jotka ovat noin 200 miljoonaa euroa, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Martti Uusitalo.

Uusitalon mukaan Vauhdin uudet ajattelumallit ja tuoteinnovaatiot ovat otettu positiivisesti vastaan markkinoilla.

– Esimerkkinä tästä ovat mm. kansainvälisten jakelusopimusten solmiminen Ruotsiin ja Norjaan, Uusitalo toteaa.

Jatkossa kasvupanostukset kohdistetaan kansainväliseen kauppaan ja teknologiaan.
Yhtiö fokusoi voideteknologiaan, voiteluun liittyviin tarvikkeisiin ja palveluihin, jotka ovat sekä konkreettisia että virtuaalisia, unohtamatta tuotekehityksessä kestävää kehitystä ja ympäristötekijöitä. Teknologiajohtajana aloittava FT Esa Puukilainen tuo yhtiöön ainutlaatuista erikoisosaamista ja merkittävän tieteellisen lisäarvon.
Puukilainen on väitöskirjatutkimuksessaan tutkinut muovimateriaalin ja veden välistä vuorovaikutusta, yhtenä sovelluskohteena suksen pohja.

– Puukilainen on myös entinen kilpahiihtäjä ja johti Suomen Olympiakomitean Sotshin suksihuoltoprojektia. Hän tuo yhtiöön materiaalitekniikan ja pintakemian syvää ymmärrystä ja käytännön voiteluosaamista. Tällaisia ammattilaisia on maailmassa vain muutama, Uusitalo toteaa.

Vauhdin tuotekehitystiimiin kuuluu Esa Puukilaisen lisäksi olympiamitalisti Aki Karvonen, joka on myös yhtiön osaomistaja. Karvosen vuosikymmenten aikana hankkima käytännön kokemus yhdessä alan uusimman tutkimustiedon ja tieteellisen lähestymistavan kanssa takaavat Vauhdille vahvan tuotekehitysedun.

Suomalainen tuotekehitys ja salainen reseptiikka

Vauhti on todennäköisesti maailman vanhin edelleen toiminnassa oleva voidebrändi, johon luottavat kaikki merkittävimmät hiihtomaajoukkueet. Reseptiikan juuret ulottuvat yli sadan vuoden taakse, Salaisuus-voiteeseen. Osaa alkuaikojen innovaatioista käytetään tuotteissa edelleen.

Tuotekehitys ja tuotanto ovat Joensuussa. Tuotteet testataan perusteellisesti tallipäälliköiden, voitelijoiden ja kilpahiihtäjien kanssa sekä Suomessa että ulkomailla. Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa voiteluteknologiaan liittyvää koreatasoista tutkimusta on tehty jo lähes 20 vuoden ajan.

Martti Uusitalo, martti.uusitalo@vauhti.fi, p. 040 510 1380
Esa Puukilainen, esa.puukilainen@vauhti.fi, p. 050 331 7101

Vauhti Speed Oy Esa Puukilainen (vas.) ja Martti Uusitalo.

Vauhtitie 3
92350 Tikkala

+358 (0)10 346 5310, vauhti@vauhti.fihttps://vauhti.fi

VAUHTI SPEED OY LAHJOITTAA UKRAINAN HÄDÄSTÄ KÄRSIVIEN AVUKSI11.3.2022 11:01:58 EET | Tiedote