Vauhtia pyöräilysesonkiin saatavuushaasteista huolimatta – Prisma koulutti yli 200 työntekijää pyörämyynnin osaajiksi

Polkupyörien kova kysyntä ja paikoittaiset saatavuushaasteet näkyvät myös Prismassa, joka satsaa tällä hetkellä huoltopalveluiden laajentamiseen ja henkilökunnan osaamisen kehittämiseen.

Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja

Prisman myyntidatasta käy ilmi, että pyörien myynti kasvoi yli 10 miljoonalla eurolla vuodesta 2019 vuoteen 2021. Tänä vuonna myynneissä tavoitellaan samaa tasoa – siitäkin huolimatta, että koko alaa vaivaavat saatavuushaasteet. Etenkin sähköpyörissä on tällä hetkellä toimitusvaikeuksia. Sähköpyörien markkina on moninkertaistunut joidenkin vuosien takaisesta, mutta komponenttipulan vuoksi tavaraa ei saada myyntiin yhtä paljon kuin kysyntää olisi.

Sesonki käynnistyy käytännössä sitä mukaa, kun pyörätiet ovat sulaneet eri puolilla Suomea.

”Pyöriä saapuu meille koko ajan lisää, mutta niitä myös myydään nyt kovaa vauhtia, sillä pyöräilyn suosio on valtavassa kasvussa. Pyöräostoksille suuntaavan onkin hyvä valmistautua siihen, että juuri sitä haluttua pyörää ei välttämättä löydy, mutta asiakkaalle pyritään aina tarjoamaan vaihtoehtoinen malli”, sanoo myyntipäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän marketkaupasta.

Asiakkaalle juuri oikeanlaisen ja turvallisen polkupyörän valitsemista edistetään myös henkilökunnan koulutuksilla, joita on järjestetty systemaattisesti jo useiden vuosien ajan. Tänä keväänä työntekijöiden valmennuksiin panostettiin erityisen isosti.

”Pyöräilyn perusvalmennuksiin osallistui tänä keväänä peräti 175 prismalaista eri puolilta Suomea. Valmennusten aikana tutustuimme tulevan kauden valikoimiin, polkupyörän myyntikunnostukseen ja Prisman pyörämyynnin toimintamalleihin. Lisäksi osallistujat saivat vinkkejä fillareiden, pyöräilykypärien sekä tarvikkeiden myynti- ja asiakaspalvelutilanteisiin”, kertoo koulutuksissa valmentajana toiminut Esa Hämäläinen Jollas Instituutista.

Perusvalmennusten lisäksi tarjolla oli ensimmäistä kertaa edistyneemmille pyörämyyjille suunnattu Pyörä-Ässä-valmennus, jossa osallistujat pääsivät harjoittelemaan esimerkiksi vaihteiden ja jarrujen säätämistä. Jatkovalmennukset toteutettiin yhteistyössä pyöräilytubettaja Velogina tunnetun Risto Viitasen kanssa.

”Tavoitteenamme oli, että jokaisesta myymälästä löytyisi työntekijä, jolla on syvempää osaamista polkupyörien kasaamiseen ja komponenttien säätämiseen. Jatkovalmennuksiin osallistuikin ilahduttavan suuri, yli 80 hengen joukko”, Hämäläinen toteaa.

Myös huoltopalveluita kehitetään

Myyjien osaamisen lisäksi Prismassa satsataan huoltopalveluiden kehittämiseen laajemminkin. Tällä hetkellä huoltopalvelua on tarjolla neljässä Prismassa: Helsingissä Kaaren Prismassa, Lahdessa Launeen Prismassa sekä Rauman ja Joensuun Prismoissa, ja verkostoa ollaan laajentamassa.

”Huoltopisteissä hoituvat kaikki yleisimmät huollot ja korjaukset, kuten polkupyörien ensihuollot ja vuosihuollot. Huoltoon voi tuoda myös muualta kuin Prismasta ostetun pyörän. Pyörien kunnostuksen lisäksi huoltopisteissä tehdään esimerkiksi luistinten teroituksia ja suksihuoltoa”, Matti Viitanen vinkkaa.

Jos haluaa tehdä pienet huoltotoimenpiteet mieluummin itse, löytyy Prismoista myös kattava valikoima pyörien varaosia, kuten renkaita. Valikoimiin on poimittu erityisesti sellaisia tuotteita, jotka on helppo asentaa itse.

Matti Viitanen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, matti.viitanen@sok.fi, puh. 010 768 0704

Kuva: Osuuskauppa Hämeenmaa / Antti Haataja

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Sibeliuksen musiikki soi Ukko-Kolin huipulla 17. kesäkuuta4.5.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Kolin huipulla koetaan ainutlaatuisia hetkiä, kun sellisti Jussi Makkonen ja pianisti Nazig Azezian esittävät Sibeliuksen sävelmiä Break Sokos Hotel Kolin katolta käsin 17.6.2022. Tapahtumassa kansallismusiikki ja kansallismaisema yhdistyvät kesäisessä illassa, taustanaan Suomen tunnetuin maisema. Musiikkiesityksestä nautitaan hotelli Kolin maisemaravintolassa tai Luontokeskus Ukossa hyvän ruoan äärellä. Kansainvälisesti arvostetut taiteilijat Makkonen ja Azezian ovat tunnettuja Sibelius-asiantuntemuksestaan.