Veera Salmen Oboin kirja on kertomus tarinoita inhoavasta pojasta, joka joutuu keskelle seikkailua lukutaidon hävittäneessä maailmassa

Millainen olisi maailma ilman tarinoita tai historiaa? Veera Salmen uutuus on mielikuvituksellinen seikkailu yhteiskunnassa, jossa vain harvat osaavat lukea.

13-vuotias Oboi on karannut vankilasta etsimään entistä kotitaloaan. Hän on elänyt koko elämänsä vangittuna syystä, jota hän ei itse tiedä. Oboi päätyy katastrofin kärsineeseen kummalliseen kaupunkiin, jossa kukaan ei osaa lukea. Ihmisten toimia ohjaa kämmeneen kytketyn laitteen kautta salaperäinen Wanda, joka kertoo heille kaiken, mitä heidän pitää tietää ja tehdä.

Kirpputorilla Oboi törmää naiseen, joka antaa hänelle kirjan. Naisen mukaan kirja voi muuttaa kaiken ja auttaa löytämään sen minkä Oboi luuli kadonneen ikuisesti. Yhtäkkiä tarinoita inhoava Oboi saakin huomata, että hänestä on tullut tarinan sankari, se orpo poika, jonka pitää pelastaa koko maailma.

Monipuolisena lasten- ja nuortenkirjailijana tunnettu Veera Salmi (s. 1976) kuvailee Oboin kirjaa suureksi seikkailuksi ja fantasiaromaaniksi, joka sopii myös sellaisille lukijoille, joita fantasiatarinat eivät kiinnosta. Kirjan ytimessä on ajatus siitä, minkälainen maailma olisi ilman tarinoita, unelmia tai historiaa. Entä jos emme tuntisi eilistä tai osaisi ajatella huomista?

Jännittävän seikkailun taustalla on siis myös ajankohtainen huoli lukutaidon heikkenemisestä. Salmi itse ei halua kauhistella lasten vähäistä lukemista, sillä myöskään hän ei pitänyt lukemisesta ollessaan lapsi. Hänen kotonaan ei myöskään ollut tapana lukea.

Salmen oma lukuinto syntyi, kun hän monien tuskallisilta tuntuneiden pakkolukuhetkien jälkeen sai lopultakin oman ”päänsisäisen elokuvateatterinsa” käyntiin. Tämän kokemuksen hän mielellään jakaisi niiden lasten ja nuorten kanssa, jotka eivät vielä ole löytäneet lukemisen maailmaan. Salmi ajattelee, että lukuinto on kuitenkin henkilökohtainen asia, joka löytyy jokaiselle eri tavalla.

”Maailmassa on miljoonia kirjoja. Kaikille löytyy varmasti se oikea kirja, kun vain jaksaa kärsivällisesti etsiä. Ja pitää muistaa, etteivät kaikki lapset ole kiinnostuneet välttämättä tarinoista. Kaikenlainen lukeminen kannattaa,” Salmi sanoo.

Oboin kirja on arvostelu- ja käsittelyvapaa ilmestymispäivänään 20.1.2022.

Haastattelupyynnöt, lisätiedot ja pdf-vedokset anni.gullichsen@otava.fi

Kuva: Heidi Piiroinen

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai