Veikkaus år 2017: Det nya Veikkaus första år gick enligt förväntningarna

Resultatet för Veikkaus första år 2017, sammanlagt 1 021,3 mn euro, uppfyllde förväntningarna. Under sitt första verksamhetsår satsade Veikkaus särskilt på att säkerställa att spelverksamheten fortsatte utan störningar samt på att integrera spelsystemen och verksamhetssätten och utveckla redskap för ansvarsfullt penningspelande. Det nya Veikkaus uppkom när de tre förutvarande penningspelssammanslutningarna Veikkaus, RAY och Fintoto gick samman i början av år 2017.

• Omsättning 3 230,9 mn euro
  • Resultat 1 021,3 mn euro, direkta ekonomiska avkastning till samhället är totalt 1 273,8 mn euro
  • Den nya webbutiken veikkaus.fi lanserades. Alla spel förenades under ett spelkonto.
  • Veikkaus har över 2 miljoner Förmånskunder.
  • Spänningsspel och sysselsättningsspel är populära bland kunderna.
  • Av omsättningen härrör 58 % från försäljningsnätverket och 42 % från de digitala kanalerna.

Det nya Veikkaus resultat överskred det belopp om 1 003,5 mn euro som antecknats i statsbudgeten för år 2017 och som ska delas ut till bidragstagarna.

– Det nya Veikkaus första år var lyckat trots utmaningarna i anslutning till integrationen, och vi kunde producera den planerade avkastningen till våra bidragstagare, säger verkställande direktör Olli Sarekoski.

Andelen identifierat spelande av allt tipsspelande uppgick till 40,6 procent (+1,6 procentenheter). Att öka denna andel är ett av Veikkaus strategiska mål.

– Via identifierat spelande kan vi erbjuda våra kunder allt hållbarare redskap för kontroll av spelandet. Vi förnyade Veikkaus-kortet i fjol. Nu möjliggör kortet identifierat spelande också i spelautomater, säger Sarekoski.

År 2017 infördes också redskap för kontroll av spelandet på webben, som är unika även i en internationell jämförelse. Förmånskundprogrammet, som har två miljoner kunder, kompletterades med nya egenskaper som stödjer ett ansvarsfullt spelande. Veikkaus fattade dessutom beslut om ett strategiskt projekt som siktar på att introducera så omfattande identifiering som möjligt i decentraliserat placerade spelautomater från och med 1.1.2023.

Den totala marknaden för penningspel i Finland under redovisningsåret mätt med spelbidraget utgjorde cirka 1 978 mn euro. Ökningen från året innan var en procent. Veikkaus andel av den totala marknaden var cirka 90 procent. Konkurrensen gäller särskilt det digitala spelandet, där även de utländska spelbolagen är verksamma.

Spelandet övergår i allt större omfattning till de digitala kanalerna

En av årets största händelser var lanseringen av den nya webbutiken veikkaus.fi och sammanslagningen av de förutvarande spelsammanslutningarnas spelkonton. Webbtjänsten veikkaus.fi hade i genomsnitt 525 000 köpande kunder per vecka och totalt 1,3 miljoner kunder per år. Mobilspelandet blir kontinuerligt populärare och i slutet av året härrörde 44 procent av den digitala försäljningen från mobila utrustningar.

Bland spelgrupperna var särskilt spänningsspel och sysselsättningsspel populära bland kunderna. För de största popularitetsökningarna bland dem stod vadslagning med fasta odds, bordsspel samt digitala automatspel. Lanseringen av automatspelet Kulta-Jaska 2 lyckades särskilt bra både i spelautomaterna och i veikkaus.fi. Även det nya Kaikki tai ei mitään -drömspelets popularitet överträffade förväntningarna.

Den ekonomiska avkastningen går till samhället

Veikkaus direkta ekonomiska avkastning till samhället under redovisningsåret kan beräknas vara totalt 1 273,8 mn euro. Bolaget intäktsförde 537,8 mn euro till undervisnings- och kulturministeriet, 436,3 mn till social- och hälsovårdsministeriet och 40,6 mn euro till jord- och skogsbruksministeriet. Vidare betalade bolaget 212,8 mn euro till staten som lotteriskatt samt 46,3 mn euro i mervärdesskatt, som är ett belopp med kostnadsinverkan som minskar resultatet.

Ytterligare uppgifter: Veikkaus verkställande direktör Olli Sarekoski, kontakt via Veikkaus mediejour, tfn 09 4370 7000.

En svensk årsrapport publiceras senare på adressen www.veikkaus.fi/foretaget. På vår webbplats finns också en Corporate Governance-rapport på finska.

Eurojackpotatessa kimppa on kannattanut: porukkapelivoitot lähestyvät 300:aa miljoonaa17.10.2018 08:45Tiedote

Suomen Eurojackpot-voitoista yli neljännes on osunut porukoille. Kaikkiaan 14 täysosumasta yli kolmannes eli viisi on tullut porukkapeleihin, ja viidestä suurimmasta hirviöpotista kolme on mennyt jakoon kimpoille. Eurojackpottaamista voi siis hyvällä syyllä sanoa joukkuepeliksi, jossa Suomi on pärjännyt. Yksi tämänvuotisista onnistujista on runsaat 100 000 euroa voittanut nuori nainen, jonka voitto sai astelemaan asuntokaupoille.