Veikkaus planerar att lägga ned spelbordsverksamheten på restauranger: bolaget inleder samarbetsförhandlingar

Veikkaus planerar att lägga ned spelbordsverksamheten på restauranger. Dessutom planerar bolaget att omorganisera stödfunktionerna för restaurangspelborden samt ombudsförsäljnings- och kedjesamarbetet.

I anslutning till detta inleder bolaget samarbetsförhandlingar som omfattar 1 300 personer. Den uppskattade minskningen av personalstyrkan är cirka 400 personer, av vilka största delen är deltidsanställda. Syftet med dessa omställningar är att förnya Veikkaus kostnadsstruktur och effektivisera verksamheten.

- Vi månar om Veikkaus framtid i den digitala konkurrensen som blir allt hårdare. Våra kunder övergår allt mer till att använda tjänsterna i den digitala kanalen, och till följd av strukturomvandlingen inom handeln har vårt nätverk av försäljningsställen minskat avsevärt under de senaste åren. Därför planerar vi att göra betydande reformer på våra egna spelställen och lägga ned restaurangspelbordsverksamheten. Dessutom planerar vi att effektivisera organiseringen av funktionerna för ombudsförsäljning, säger verkställande direktör Olli Sarekoski.

Cirka hälften av de anställda som omfattas av förhandlingarna arbetar i huvudstadsregionen och återstoden på andra håll i Finland. De planerade förändringarna har ingen inverkan på försäljningsnätverket för Veikkaus ombud.

• Veikkaus har cirka 2 000 anställda.
  • Veikkaus har totalt 187 spelbord på 162 restauranger.
  • Veikkaus har cirka 6 500 ombudsförsäljningsställen. Till följd av handelns strukturomvandling finns det cirka tusen försäljningsställen färre i nätverket än år 2012. Antalet har minskat utan avbrott i tio års tid.
  • På Veikkaus.fi har kunderna digitalt tillgång till nästan 200 olika nätkasinospel, bland dem även alla bordsspel.
  • Spelandet övergår till de digitala kanalerna. Cirka 42 procent av Veikkaus omsättning härrör från de digitala kanalerna. I genomsnitt besöker ca 600 000 kunder nättjänsten Veikkaus.fi varje vecka.

Mer information:
-    Kontakter via kommunikationsavdelningen, tfn 09 - 4370 7000.
-    Verkställande direktör Olli Sarekoski och försäljningsdirektör Jari Heino som ansvarar för Veikkaus egna spelställen och tjänster är anträffbara för intervjuer med pressen i dag kl. 17.00-18.00 på Veikkaus huvudkontor, Aku Korhonens väg 2, Helsingfors. Vi ber att pressens representanter anmäler sin ankomst på förhand till kommunikationsavdelningens telefonnummer ovan.

Kontakter

Följ Veikkaus Oy