Veikö huijari henkilöllisyyden? Ifin kotivakuutus kattaa myös identiteettivarkaudet

Viime vuonna 3 900 suomalaista ilmoitti tulleensa identiteettivarkauden uhriksi ja huomattavasti useampi joutui huijausyrityksen kohteeksi. Alkuvuodesta tahti on kiihtynyt. Nyt rikolliset hyödyntävät häikäilemättä koronakriisiä. If alkoi kesäkuun alussa tarjota kaikille kotivakuutusasiakkailleen kahden vuoden määräaikaista turvaa myös identiteettivarkauksien varalta.

Korona-aika on lisännyt identiteettivarkauksien määrää myös Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan tämän vuoden tammi-maaliskuussa poliisin tietoon tuli noin 1 000 identiteettivarkautta. Tilastojen valossa niitä tapahtui lähes yhtä paljon kuin esimerkiksi asuntomurtoja. Pandemian vuoksi koteihinsa vetäytyneet ihmiset viettävät nyt paljon aikaa etätöissä, verkkokaupoissa ja sosiaalisessa mediassa. Samalla huijarit ovat haistaneet tilaisuutensa koittaneen.

Euroopan poliisivirasto Europolin mukaan Euroopassa on jopa noin 15 000 huijausmielessä perustettua korona-aiheista verkkosivustoa. Netissä surffaileva saa olla tarkkana, sillä hyvinkin ammattimaisen oloisilla, usein myös suomenkielisillä sivustoilla kalastellaan henkilötietoja.

Ifin kotivakuutuksiin identiteettivarkausturva

Identiteettivarkaus lisättiin rikoslakiin syyskuussa 2015. Sen jälkeen identiteettivarkauksiin liittyviä rikosilmoituksia on kirjattu Suomessa jo yhteensä noin 16 000.

-Identiteettivarkaudet ovat digitalisoituneessa yhteiskunnassa entistä todellisempi, kasvava ongelma, jonka kanssa joudumme elämään tulevaisuudessakin. Rikokset ovat korona-aikana saaneet uusia muotoja, ja varkaat käyttävät nyt hyväkseen ihmisten huolia ja pelkoja. Kansainvälisesti järjestäytyneitä rikollisia on vaikea saada kiinni. Ifin tarjoama turva identiteettivarkauksien varalle on nyt entistä ajankohtaisempi ja tarpeellisempi, kertoo Ifin kerros- ja rivitalovakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Jos identiteettivarkaus ei ratkea ilman lakimiehen apua, Ifin tarjoama turva korvaa lakimiesavun kustannuksia. Lakimiehen apu voi olla tarpeen muun muassa tutkintailmoituksen laatimisessa ja esitutkinnassa, virheellisten vaateiden kuten laskujen ja luottojen hylkäämisessä tai virheellisten luottohäiriömerkintöjen oikaisemisessa. Näitä kustannuksia korvataan 2 000 euroon asti ilman omavastuuta. Turva on maksuton Ifin kotivakuutusasiakkaille ja voimassa 1.6.2020-31.5.2022 välisenä aikana. Näiden kahden vuoden aikana If kerää edelleen lisätietoa siitä, kuinka usein identiteettivarkauksia todella tapahtuu ja minkälainen on asiakkaiden vakuutusturvan tarve tulevaisuudessa.

Moni varkaus saa alkunsa somessa

Identiteettivarkaudessa huijari käyttää uhrin henkilötietoja kuten nimeä tai henkilötunnusta väärin. Uhrin nimissä esimerkiksi otetaan pikavippejä, ostetaan tavaraa, avataan puhelinliittymä tai haetaan luottokorttia. Erityisen ikäviä ovat tapaukset, joissa varas muuttaa uhrin osoitteen ja esimerkiksi hakee hänen nimissään lainaa. Uuden osoitteen turvin rikollinen ehtii puuhastella pidempään salassa. Uhrille totuus voi karuimmillaan valjeta vasta kun hänen nimissään on kymmenittäin pikavippejä.

-Tyypillisesti taloudelliset menetykset vaihtelevat joistain sadoista euroista useaan tuhanteen, eikä niitä korvata Ifin identiteettivarkausturvasta. Tavallista on, että identiteettivarkauksista ei ilmoiteta poliisille eli niiden todellinen määrä on paljon suurempi kuin tilastoista voisi päätellä, toteaa Rantanen.

Miten voit pienentää identiteettivarkauden riskiä

• Jos epäilet identiteettivarkautta, tee mahdollisimman nopeasti rikosilmoitus ja ilmoita asiasta pankkiin, luottokorttiyhtiöön ja muille vastaaville tahoille.
  • Älä anna verkkopankkitunnuksiasi, luottokorttinumeroasi tai salasanoja ulkopuolisille. Myöskään pankit ja viranomaiset eivät koskaan kysy näitä tietoja puhelimitse tai sähköpostilla.
  • Varmista, että sivu, jolle syötät luottokortin numeron, on suojattu.
  • Älä klikkaa sähköpostin mukana tulevia linkkejä ellet tunne lähettäjää.
  • Älä laita henkilökohtaisia tietojasi kuten osoitettasi tai syntymäaikaasi sosiaalisessa mediassa näkyville. Kerran netissä julkaistua tietoa on hankala saada pois ja rikolliset yhdistelevät tietoja.
  • Tarkista säännöllisesti luottokorttitapahtumat tunnistamattomien maksujen varalta. Älä heitä tärkeitä dokumentteja, kuten tiliotteita ja laskuja tuhoamatta paperinkeräykseen.

Ifin nettisivuilta löytyy kattava tietopaketti identiteettivarkauksien ennaltaehkäisystä sekä toimintaohjeet varkauden tapahduttua: