Veljekset Kjell ja Mårten Westö kirjoittivat yhteisen teoksen – "Olemme ylpeitä tästä kirjasta"

Asiasta oli puhuttu, mutta se oli jäänyt aina muiden töiden jalkoihin, kunnes nyt aika oli oikea: kirjailijat Kjell ja Mårten Westö päättivät kirjoittaa yhteisen teoksen. Henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen Vuodet pohtii, mitä eletyistä vuosista jää jäljelle, mitä niistä muistamme ja opimmeko elämäntaipaleellamme mitään.

Veljekset Kjell (s.1961) ja Mårten (s. 1967) Westö varttuivat Helsingin esikaupungeissa. Vanhemmat olivat muuttaneet pääkaupunkiin Pohjanmaalta ja perhe kuului sotiemme jälkeisten vuosikymmenien nousevaan keskiluokkaan. Veljekset päätyivät kirjailijoiksi, ja keski-iässä heräsi ajatus yhteisestä kirjasta. Vuodet on tämä kirja. Esseen, kronikan ja novellin välimaastossa liikkuvissa teksteissään Kjell ja Mårten nostavat menneiltä vuosilta muistoja, niin yksityisiä kuin kollektiivisia, ja peilaavat niitä nykyhetkeemme ja sen kriiseihin ja vaatimuksiin. Vuodet on henkilökohtainen, yhteiskunnallinen, herkkä, hauska ja ajoittain nostalginenkin. Se imaisee lukijan mukaansa aivan kuin istuisi juttelemassa Westöiden kanssa.

Vuodet on käsittely- ja arvosteluvapaa ilmestyessään 17.8.2022.

Fyysiset ja sähköiset arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Professori Hannu Salmen uutuuskirja Turun palosta nostaa ensimmäistä kertaa keskiöön aikalaisten tunteet ja kokemukset suuronnettomuudesta11.8.2022 12:56:14 EEST | Tiedote

Turun yliopiston kulttuurihistorian professori Hannu Salmen uutuuskirja “Tunteiden palo. Turku liekeissä 1827” on elävästi kirjoitettu tosikertomus historiallisesta suuronnettomuudesta. Kirja on ensimmäinen kattava tietoteos Turun palosta liki sataan vuoteen, ja kaikkien aikojen ensimmäinen, joka keskittyy palon kokeneiden ihmisten kokemuksiin ja tunteisiin.