Venäjän-kaupan ongelmat korostuvat sanktioiden puristuksessa

Epävarmuus Venäjän-markkinoilla on lisääntynyt USA:n uusien sanktioiden heikentäessä ruplaa. Tämä näkyy suoraan suomalaisten yritysten viennin ja investointihalukkuuden supistumisena, osoittaa tuore Venäjän-kaupan barometri, joka julkaistiin 6.11.2018 Helsingissä Suomalais-Venäläisen kauppakamarin johdolla.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Barometrin julkistamistilaisuudessa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori muistutti, että vain 5 prosenttia liiketoiminnasta Venäjällä on suoraan pakotteiden alaista. Pakotteet heijastuvat käytännössä kuitenkin laajemmin Venäjän talouteen. Venäjän omat protektionistiset toimet, kuten tuonnin korvausohjelma, eivät helpota suomalaistenkaan yritysten vientiponnisteluja Venäjälle.

Vuoren mukaan Venäjällä edelleen toimivilla suomalaisyrityksillä menee varsin hyvin, sillä ne ovat vaikeissakin oloissa pystyneet tehostamaan liiketoimintansa kannattavuutta. Samalla hän kuitenkin korosti, että useat yritykset ovat toistaiseksi luopuneet tai jäädyttäneet Venäjän-kauppaansa.

Tullin tilastojen mukaan Suomen vienti Venäjälle laski elokuussa jopa 11 prosenttia ja koko alkuvuonna se on laskenut 3 prosenttia. Sen sijaan alkuvuoden aikana Venäjän tuonti Suomeen on kasvanut peräti 29 prosenttia. Syynä on erityisesti energian kasvava tuonti Venäjältä.

Vuoren mukaan Suomen ja Venäjän pitäisi olla huolissaan maiden välisen kaupan yksipuolistumisesta, sillä se painottuu yhä enemmän öljy- ja maakaasukauppaan.

“Venäjän talouden modernisaatio kaipaisi juuri nyt suomalaisten teknologiaa sekä vesi-, energia- ja resurssitehokkuusosaamista maan teollisuuden monipuolistamiseksi ja infrastruktuurin kehittämiseksi. Samalla Venäjän olisi pystyttävä monipuolistamaan omaa vientiänsä Suomeen. Fossiilisten polttoaineiden varaan rakentuva ulkomaankauppa ei ole pitkällä tähtäimellä kestävällä pohjalla”, hän muistuttaa.

Vuori arvioi, että kaupan monipuolistaminen on mahdollista sanktioista riippumatta. Suomalaisyrityksiltä kaivataan hänen mukaansa ripaus enemmän rohkeutta ja venäläisiltä kauppakumppaneilta kosolti uudistautumiskykyä.

Venäjän-kaupan barometritutkimukseen vastasi yhteensä 277 johtajaa ja asiantuntijaa. Suurin osa heistä edustaa Suomalais-Venäläisen kauppakamarin (SVKK) jäsenyrityksiä. Tutkimuksessa oli mukana myös muiden Venäjän-kauppaa tekevien suomalaisten yritysten ylintä johtoa.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin neljän suurimman puolueen vaalitentti12.11.2018 09:00Tiedote

Hyvä median edustaja, Suomen tulevaisuus ratkaistaan ensi kevään eduskuntavaaleissa. Keskuskauppakamari kutsuu neljän suurimman puolueen johtohenkilöt ensimmäiseen eduskuntavaalitenttiin tiistaina 11.12.2018. Olet lämpimästi tervetullut mukaan seuraamaan keskustelua ravintola Apollo Live Clubiin (os. Mannerheimintie 16, 00100 Helsinki). Tilaisuus alkaa klo 14.30 glögitarjoilulla ja verkostoitumisella. Tentti alkaa klo 15.00. Tentin juontaa Marja Sannikka. Pyydämme ilmoittautumisia ti 11.12. klo 10.00 mennessä os. https://www.lyyti.in/Keskuskauppakamarin_vaalitentti_2018_4949 Median yhteyshenkilö: Keskuskauppakamarin viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg p. 050 591 1499, jenny.thuneberg@chamber.fi

Itsehoitolääkkeet kauppoihin ja apteekkien tarvehankinnasta luovuttava - Keskuskauppakamari julkisti linjauksensa apteekkilainsäädännön vapauttamiseksi5.11.2018 12:46Tiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa vaatii hallitusta vapauttamaan apteekkilainsäädäntöä lääkehuolto ja turvallisuus huomioiden. Tarveharkinnasta on luovuttava apteekin perustamisessa, mutta kermankuorintaan perustuva toiminta on torjuttava lääkevarastolle asetettavilla vaatimuksilla. Apteekin vastaavalla hoitajalla olisi oltava proviisorin koulutus. Päivittäistavarakaupan myytäväksi on sallittava ne itsehoitolääkkeet, joiden myyntiä voidaan turvallisesti vapauttaa. Keskuskauppakamari on tänään julkistanut linjauksensa aiheesta.