Venetsian taidebiennaali avautuu tällä viikolla

Tiedote 6.5.2019. Lauantaina 11. toukokuuta yleisölle avautuvan Venetsian taidebiennaalin Pohjoismaisen paviljongin Weather Report: Forecasting Future -näyttely käsittelee ihmisen suhdetta muihin lajeihin aikana, jolloin ilmastonmuutos ja lajien joukkosukupuutto kaventavat elämän mahdollisuuksia maapallolla. Kun ajattelemme tulevaisuutta, meidän on otettava huomioon se, miten riippuvaisia eri lajit ovat toisistaan, ja arvioitava lajien väliset suhteet uudelleen. Näyttelyn ovat kuratoineet Leevi Haapala ja Piia Oksanen Kiasmasta.

Vasemmalta oikealle: Ane Graff, yksityiskohta keskeneräisestä teoksesta, 2019. nabbteeri, Ethnographies of a homespun spinelessness cult and other neighbourly relations: Gingerbread house, 2019 (yksityiskohta). 3D animaatio, teos työn alla. Ingela Ihrman, A Great Seaweed Day, 2019 (yksityiskohta).

Ihmisen on usein vaikea havaita asioita, jotka tapahtuvat täysin toisenlaisessa mittakaavassa. Tällaisia ovat esimerkiksi mikroskooppiset eliöt, myrkkyjen hidas vaikutus ympäristöön ja maatumiseen liittyvät pitkäkestoiset prosessit. Kiinnittämällä katsojan huomion tilan ja teosten aineellisuuteen ja rinnastamalla hänen kehonsa toisiin elämänmuotoihin näyttely pyrkii saamaan yhteyden ihmistä laajempiin kokonaisuuksiin. Pohjoismaisen paviljongin teokset tullaan näkemään Kiasmassa alkuvuodesta 2020 järjestettävässä näyttelyssä.

POHJOISMAINEN PAVILJONKI
Norjalaisen Sverre Rehnin suunnittelema Pohjoismainen paviljonki valmistui vuonna 1962 ja on siitä lähtien toiminut Ruotsin, Suomen ja Norjan yhteistyötilana. Vuosina 2017–2021 Pohjoismaisen paviljongin näyttelyistä vastaa kolmen maan edustajista koostuva komitea. Vuoden 2019 Pohjoismaiden paviljongin komissaari on Nykytaiteen museo Kiasma / Kansallisgalleria. Näyttelyn kuratoinnista vastaavat Kiasman johtaja Leevi Haapalaja kuraattori Piia Oksanen. Komissaareina muista Pohjoismaista ovat varajohtaja Ann-Sofi Noring Moderna Museetista ja johtaja Katya García-Antón Norjan OCA:sta.

TAITEILIJAT
Näyttelyyn on kutsuttu suomalainen taiteilijakollektiivi nabbteeri, norjalainen Ane Graff ja ruotsalainen Ingela Ihrman. Kaikkien toimintaan liittyy taiteen, humanististen ja luonnontieteiden yhdisteleminen sekä monialaiseen yhteistyöhön tai dialogiin perustuva prosessi. Taiteilijoilta valmistuu uusia teoksia Pohjoismaisen paviljongin näyttelyyn. Taiteilijoiden valmistumisesta näyttelyyn esitellään Kiasma-blogissa.
Liitteessä lisää tietoa taiteilijoista ja heidän teoksistaan.

VENETSIAN BIENNAALI

Venetsian biennaali The International Art Exhibition - La Biennale di Venezia on merkittävä kansainvälinen nykytaidenäyttely. Tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi Venetsiassa Italiassa. Tänä vuonna 58:tta kertaa järjestettävän taidebiennaalin teema on May You Live in Interesting Times. Venetsian biennaali on avoinna yleisölle 11.5.-24.11.2019. Frame Contemporary Art Finland vastaa Suomen Alvar Aalto -paviljongin näyttelystä ja Taideyliopiston Tutkimuspaviljonki avautuu samaan aikaan Venetsiassa.

Weather Report: Forecasting Future -näyttelyä tukevat Jane ja Aatos Erkon säätiö, Saastamoisen säätiö ja Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kuvia: www.kiasma.fi/press

Mediatiedustelut: Piia Laita
puh. +358 40 590 8805
piia.laita@kiasma.fi

Kuvat

Mannerheiminaukio 2

0294 500 200, nfo@kiasma.fihttp://www.kiasma.fi

Nykytaiteen museo Kiasma on osa Kansallisgalleriaa yhdessä Ateneumin ja Sinebrychoffin taidemuseoiden kanssa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta KIASMA

Pidennämme tiedotustilaisuuden kestoa! Media pääsee tutustumaan Ragnar Kjartanssonin näyttelyyn The Visitors keskiviikkona 9.10. klo 10-1530.9.2019 11:50:15 EESTTiedote

Haluamme tarjota medialle mahdollisuuden tutustua rauhassa huippusuositun islantilaisen taiteilijan Ragnar Kjartanssonin videoinstallaatioon The Visitors ja pidennämme median ennakkotutustumisaikaa. Teoksiin voi tulla tutustumaan keskiviikkona 9.10. klo 10-15 välisenä aikana, jolloin myös näyttelyn tiedotusmateriaali on saatavilla. Ilmoitathan etukäteen, mikä haluat haastatella esimerkiksi näyttely kuraattoria.

Kiasman vuosi 2020 tarjoaa kotimaista maalaustaidetta ja kansainvälisiä sooloja26.9.2019 12:59:26 EESTTiedote

Helsinkiläisen keräilijän Seppo Fräntin kokoelmalahjoituksesta koottu näyttely Hullu rakkaus tarjoaa Kiasman yleisölle mittavan katsauksen uuteen suomalaiseen maalaustaiteeseen. Yhdysvaltalaisen Doug Aitkenin ja brittitaiteilija Ed Atkinsin näyttelyt jatkavat nimekkäiden kansainvälisten taiteilijoiden soolonäyttelyiden sarjaa. Kansainvälistä nykytaidetta esittelee myös Venetsian biennaalin Pohjoismaisessa paviljongissa esillä ollut näyttely Weather Report - Forecasting Future, joka saadaan seuraavaksi Kiasmaan. Liisa Lounilan näyttely jatkaa kotimaisten taiteilijoiden keskivaiheen uran esittelyä uusin teoksin.