Vilkas Group Oy

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita

Jaa

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.

Lehdistötiedote 4.6.2021

Tampereen tähtäin Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi on asettumassa lupaavaan asentoon. Suururakassa on käyty läpi Tampereen keskustan kaikki 1400 yritystä ja selvitetty, ovatko ne lähteneet mukaan verkkokauppaan. Tulokset olivat Tampereen näkökulmasta vähintään hyvät, elleivät erinomaiset.

”Kyllä tuntuu todella hyvältä nyt tietää, että meidän tamperelaiset yrittäjämme ovat ottaneet tällaisen loikan. Kun 60% kaupoista ja palveluista on jo mukana verkkokaupassa, niin uskallan sano, että olemme kyllä tamperelaisittain kohti valoisaa tulevaisuutta etenemässä. Yrittäjät ovat ajassa kiinni”, iloitsee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Laajan selvityksen tilasi Tampereen ”Viiden tähden keskusta” -hanke. Hankejohtaja Tero Tenhunen pitää niinikään tuloksia erittäin lupaavina.

”Lupauksia herättävä tulos! Tampereen keskustassa paras tulos syntyy juuri yhdistelmästä, ja verkko ja kivijalka ovat löytäneet toisensa Tampereella!”, analysoi tyytyväinen Tenhunen.

Pääkaupunkihanke eteenpäin yhä vankemmalta pohjalta

Tampereen määrätietoinen pyrkimys Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi sai alkusysäyksen Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken ideasta. Yhtenä suomalaisen verkkokaupan johtavana asiantuntijana Korkiakoski on hyvällä tavalla yllättynyt tutkimustuloksesta.

”Kyllä olen iloisesti yllättynyt. Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen Tampereelle! Kaupan digitalisoituminen on edennyt vielä suotuisammin, kuin olisin itse uskaltanut arvioida. Tämä on erinomainen pohja keskustan kauppiaille tavoitella asiakkaita yhä paremmin myös yhdessä eli edetä mainonnan ja markkinoinnin osalta yhteistyössä”, pohtii Korkiakoski.

Pormestari Lauri Lyly kehittää Tamperetta Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi nimenomaan yhteistyöhengessä. Lyly pitää tuloksia yhtenä positiivisena merkkinä koko Tampereen elinvoimasta.

”Tämä on mainio uutinen koko Tampereelle. Elämme vahvasti mukana talouden digikehityksessä. Pitää katsoa eteenpäin ja laatia askelmerkit kohti 100 prosentin kattavuutta ripeästi. Digitalisaatio tuo kilpailukykyä ja elinvoimaa. Lupaavat tulokset avaavat yhä parempia yhteistyömahdollisuuksia kasvavan kaupungin elinkeinoelämälle. Tampere sai nyt arvokasta tietoa pääkaupunkityön johtamiseen, seuraavien askelien tueksi”, arvioi pormestari.

Tampereen keskustaan myönteinen kauppahalli-efekti?

Tampereen yliopiston teollisuustalouden professori Marko Seppänen arvioi Tampereen verkkokauppa-pääkaupunkihanketta ja kehitysmahdollisuuksia mm. alustatalouden huippuasiantuntijana.

”Tässä voisi ehkä ottaa vertauskuvaksi kauppahallin. Kauppahallissa yrittäjät voivat kilpailla keskenään, mutta samalla kaikilla yrittäjillä on vahva yhteinen intressi saada mahdollisimman paljon asiakkaita kauppahalliin. Tampereen keskustan kauppiailla ja palveluilla voisi nyt olla vastaava tilanne. Tärkeää on, että myös verkkokaupan osalta luotaisiin yhtenäisempi asiakaskokemus”, analysoi professori Seppänen.

”Digitaalinen transformaatio etenee ja verkkokauppa täydentää kivijalkaa. Kysymys on siitä, miten verkko saadaan vielä paremmin tukemaan kivijalkaa, ja miten Tampereella onnistutaan nyt luomaan uutta yhteistyötä tässä digitalisoituvan kaupan ja palveluiden nopeassa murroksessa.”

Seppänen uskoo, että yliopisto voi olla merkittäväksi avuksi kaupungin ja keskustan liiketoimintaedellytyksien kehittämisessä.

”Kyllä tässä on esimerkiksi opinnäytetyön tekijöille todella paljon mahdollisuuksia. Yrittäjille oman liiketoiminnan mahdollisuuksia koskeva tutkimus voi olla tärkeällä tavalla silmiä avaavaa. Myös tällaisessa tutkimusyhteistyössä kaikki hyötyvät – niin yrittäjät, yliopisto, opiskelijat kuin tietysti koko kaupunki”, kannustaa Seppänen.

 

Lisätietoja:

Tero Tenhunen, hankejohtaja, Viiden tähden keskusta, 050 540 2860, tero.tenhunen@tampere.fi

Riikka Töytäri,toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin yhteysjohtaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Marko Seppänen, professori, Tampereen yliopisto, 040 588 4080, marko.seppanen@tuni.fi

Avainsanat

Kuvat

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

”Hämeenkatu hehkumaan”: Tampere tähtää Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi – Tukena pormestari, kauppakamari ja valtuutetut21.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere aikoo Suomen verkkokaupan veturiksi. ”Meillä on tarvittavat vahvuudet ICT-sektorilla, hyvä sijainti ja tahto luoda lisää elinvoimaa”, kiteyttää pormestari Lauri Lyly. Tampereen kauppakamari on samoilla linjoilla. ”Mikä voisi olla parempi verkkokauppapääkaupunki?”, kysyy apulaisjohtaja Markus Sjölund. ”Hämeenkadun tyhjät liiketilat kertovat, että kivijalka tarvitsee rinnalleen verkkokaupan”, painottaa puolestaan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski, idean isä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme