”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere on edistynyt verkkokaupassa hyvin: Jo 60% prosenttia kaupoista ja palveluista kaupungin keskustassa palvelee myös verkossa.

Lehdistötiedote 4.6.2021

Tampereen tähtäin Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi on asettumassa lupaavaan asentoon. Suururakassa on käyty läpi Tampereen keskustan kaikki 1400 yritystä ja selvitetty, ovatko ne lähteneet mukaan verkkokauppaan. Tulokset olivat Tampereen näkökulmasta vähintään hyvät, elleivät erinomaiset.

”Kyllä tuntuu todella hyvältä nyt tietää, että meidän tamperelaiset yrittäjämme ovat ottaneet tällaisen loikan. Kun 60% kaupoista ja palveluista on jo mukana verkkokaupassa, niin uskallan sano, että olemme kyllä tamperelaisittain kohti valoisaa tulevaisuutta etenemässä. Yrittäjät ovat ajassa kiinni”, iloitsee Tampere tunnetuksi ry:n toiminnanjohtaja Riikka Töytäri.

Laajan selvityksen tilasi Tampereen ”Viiden tähden keskusta” -hanke. Hankejohtaja Tero Tenhunen pitää niinikään tuloksia erittäin lupaavina.

”Lupauksia herättävä tulos! Tampereen keskustassa paras tulos syntyy juuri yhdistelmästä, ja verkko ja kivijalka ovat löytäneet toisensa Tampereella!”, analysoi tyytyväinen Tenhunen.

Pääkaupunkihanke eteenpäin yhä vankemmalta pohjalta

Tampereen määrätietoinen pyrkimys Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi sai alkusysäyksen Vilkas Groupin toimitusjohtajan Markku Korkiakosken ideasta. Yhtenä suomalaisen verkkokaupan johtavana asiantuntijana Korkiakoski on hyvällä tavalla yllättynyt tutkimustuloksesta.

”Kyllä olen iloisesti yllättynyt. Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen Tampereelle! Kaupan digitalisoituminen on edennyt vielä suotuisammin, kuin olisin itse uskaltanut arvioida. Tämä on erinomainen pohja keskustan kauppiaille tavoitella asiakkaita yhä paremmin myös yhdessä eli edetä mainonnan ja markkinoinnin osalta yhteistyössä”, pohtii Korkiakoski.

Pormestari Lauri Lyly kehittää Tamperetta Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi nimenomaan yhteistyöhengessä. Lyly pitää tuloksia yhtenä positiivisena merkkinä koko Tampereen elinvoimasta.

”Tämä on mainio uutinen koko Tampereelle. Elämme vahvasti mukana talouden digikehityksessä. Pitää katsoa eteenpäin ja laatia askelmerkit kohti 100 prosentin kattavuutta ripeästi. Digitalisaatio tuo kilpailukykyä ja elinvoimaa. Lupaavat tulokset avaavat yhä parempia yhteistyömahdollisuuksia kasvavan kaupungin elinkeinoelämälle. Tampere sai nyt arvokasta tietoa pääkaupunkityön johtamiseen, seuraavien askelien tueksi”, arvioi pormestari.

Tampereen keskustaan myönteinen kauppahalli-efekti?

Tampereen yliopiston teollisuustalouden professori Marko Seppänen arvioi Tampereen verkkokauppa-pääkaupunkihanketta ja kehitysmahdollisuuksia mm. alustatalouden huippuasiantuntijana.

”Tässä voisi ehkä ottaa vertauskuvaksi kauppahallin. Kauppahallissa yrittäjät voivat kilpailla keskenään, mutta samalla kaikilla yrittäjillä on vahva yhteinen intressi saada mahdollisimman paljon asiakkaita kauppahalliin. Tampereen keskustan kauppiailla ja palveluilla voisi nyt olla vastaava tilanne. Tärkeää on, että myös verkkokaupan osalta luotaisiin yhtenäisempi asiakaskokemus”, analysoi professori Seppänen.

”Digitaalinen transformaatio etenee ja verkkokauppa täydentää kivijalkaa. Kysymys on siitä, miten verkko saadaan vielä paremmin tukemaan kivijalkaa, ja miten Tampereella onnistutaan nyt luomaan uutta yhteistyötä tässä digitalisoituvan kaupan ja palveluiden nopeassa murroksessa.”

Seppänen uskoo, että yliopisto voi olla merkittäväksi avuksi kaupungin ja keskustan liiketoimintaedellytyksien kehittämisessä.

”Kyllä tässä on esimerkiksi opinnäytetyön tekijöille todella paljon mahdollisuuksia. Yrittäjille oman liiketoiminnan mahdollisuuksia koskeva tutkimus voi olla tärkeällä tavalla silmiä avaavaa. Myös tällaisessa tutkimusyhteistyössä kaikki hyötyvät – niin yrittäjät, yliopisto, opiskelijat kuin tietysti koko kaupunki”, kannustaa Seppänen.

Tero Tenhunen, hankejohtaja, Viiden tähden keskusta, 050 540 2860, tero.tenhunen@tampere.fi

Riikka Töytäri,toiminnanjohtaja, Tampere tunnetuksi ry, 040 582 1949, riikka.toytari@tamperetunnetuksi.fi

Kaisa Läärä, pormestarin yhteysjohtaja, Tampere, 040 806 3640, kaisa.laara@tampere.fi

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Marko Seppänen, professori, Tampereen yliopisto, 040 588 4080, marko.seppanen@tuni.fi

”Ilmasto voittaa, kun bensan hinta vie ostokset verkkoon” – Ajamisen kalleus johtanut verkkokaupan kasvun jatkumiseen, vastoin odotuksia13.7.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on jatkanut toisella vuosineljänneksellä kasvuaan, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Alkuvuonna tehtiin suuria varautumisostoksia, nyt odotimme jopa lievää supistumista. Bensan kalleus kuitenkin suuntaa ostoksia verkkoon”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuolto pitää suuntaa oikeana. ”Yksi hiilineutraali kuljetusauto verrattuna kymmeniin henkilöautoihin on ilmastolle ylivoimainen vaihtoehto”, kiteyttää Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Suomalaiset tekivät maaliskuussa ennätyssuuria verkko-ostoksia – ”Tämä on sekä erittäin hyvä että todella huono uutinen” – kotimaiset toimet tarpeen14.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkko-ostosten koko on hypännyt ennätyslukemiin Venäjän hyökättyä Ukrainaan, kertoo kotimaista verkkokauppaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Keskimääräinen ostos kasvoi peräti 75%, mutta tilauksia tehtiin 30% vähemmän… pian on pelättävissä paha notkahdus”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Juuri nyt on äärimmäisen tärkeää, että suomalaiset toteuttavat asenteitaan ja ostavat suomalaisia tuotteita ja palveluita”, arvioi Suomalaisen Työn Liiton Tero Lausala.

”Sohvakauppaankin tullaan vain, jos verkkokauppa jo vakuutti” – Yhä isommat ostokset tehdään verkossa, joka on nyt avain myös kivijalkaan13.1.2022 11:00:00 EET | Tiedote

”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista19.11.2021 11:31:41 EET | Tiedote

Ennätykset rikkoutuvat joulun verkkokaupassa, arvioivat Matkahuolto sekä johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group. ”Jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola. Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski painottaa, että kova kysyntä ja globaalit toimitusvaikeudet luovat historiallisen tavarapulan. ”Nopeus on nyt valttia, sekä kuluttajille että kauppiaille. Ihan parasta on ostaa kotimaisesta verkkokaupasta. Koronakaan ei verkossa tartu!”

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”13.10.2021 16:00:20 EEST | Tiedote