Verkkokauppatarkkailun tulos: yleisarvosana hyvä - samat puutteet kuitenkin toistuivat verkkokauppojen sivuilla
Kuluttajaliitto halusi selvittää, löytääkö kuluttaja verkkokauppojen sivuilta helposti tarvitsemansa tiedot ja kuinka hyvin kaupat ovat huomioineet lain edellyttämät vaatimukset. Tarkkailussa keskityttiin pääasiassa kuluttajansuojalain vaatimiin tietoihin sekä tuotteiden peruuttamiseen ja/tai palauttamiseen liittyvien sopimusehtojen tarkasteluun.
”Tarkastelimme yhteensä 40 suomen kielellä vaatteita, kenkiä tai elektroniikkaa myyvää verkkokauppaa, sillä näitä tuotteita suomalaiset ostavat verkosta eniten”, Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo.
Eniten puutteita sopimusehdoissa, myös puhelujen hinnoissa ongelmia
Tietyt puutteet näyttivät toistuvan tarkkailussa mukana olleissa verkkokaupoissa. Monesti löytyi epäselviä tai jopa lainvastaisia sopimusehtoja koskien peruuttamisoikeutta ja reklamaatioaikaa. Lisäksi puhelinasiointia oli saatettu hinnoitella sallittua kalliimmaksi.
Kuluttajalla on tietyin poikkeuksin suoraan lain nojalla oikeus peruuttaa verkko-ostos ilmoittamalla siitä 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta ja tämän jälkeen palauttamalla tuote 14 vuorokauden kuluessa ilmoituksesta. Kuluttajalle tulisi palauttaa rahat 14 vuorokauden sisällä tavaroiden palauttamisesta.
”Kuluttajan lainmukaista oikeutta peruuttaa verkko-ostos ei saa sopimusehdoin heikentää”, Beurling-Pomoell muistuttaa. Näin oli kuitenkin usein menetelty.
Myös kuluttajansuojalain mukaista reklamaatioaikaa oli monesti yritetty lyhentää sopimusehdoin vastoin lain antamaan suojaa.
Kun kyse on jo tehdystä kaupasta, asiointia koskevaan puhelinnumeroon soittaminen saa maksaa vain ns. laskennallisen perushinnan. Perushinta on tällä hetkellä 8,4 snt/min.
”Seitsemässä tarkkailun verkkokaupassa enintään perushinnan maksavan puhelinnumeron löytäminen ei tarkkailussa onnistunut”, huomauttaa Beurling-Pomoell.
Koska sopimusehtojen sisällöissä esiintyi runsaasti puutteita ja epäselvyyksiä, Kuluttajaliitto kokosi verkkosivuilleen esimerkkilistan yleisimmistä havainnoista sekä neuvoja asian korjaamiseksi: www.kuluttajaliitto.fi/verkkokaupat
Vain harva sai tarkkailussa täydet pisteet
Tarkasteltuja tietoja löytyi verkkokaupoista keskimäärin varsin hyvin, mutta vain harvasta löytyi kaikki etsityt tiedot. Kaikki tiedot löytyivät kohtuullisessa ajassa vain seitsemästä, kun tarkastelussa oli 40 verkkokauppaa. Myös näistä suurimmasta osasta löytyi silti petrattavaa, kuten epäjohdonmukaisia sopimusehtoja tai jopa ristiriitoja lain kanssa.
Kun tarkastuspisteitä pystyi saamaan enintään kymmenen, verkkokauppojen keskiarvoksi muodostui 8,3. Keskimäärin kaksi olennaista tietoa siis puuttui. Heikomman tuloksen saaneesta kaupasta löytyi ainoastaan 4/10 etsityistä tiedoista.
Kaksi tietoa puuttui jopa puolelta
20 verkkokaupassa ei onnistuttu löytämään tai löydettiin puutteellisesti esitettynä tieto ”mahdollisuudesta ja tavoista saattaa riita kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi”. Tämä on kuluttajansuojalain mukaan pakollinen tieto.
Seuraavaksi vaikeinta oli löytää kuluttajille tarkoitettua sähköpostiosoitetta. Tämä tieto on pakollinen 1.1.2023 alkaen. Sähköpostiosoitetta ei ilmoitettu helposti löydettävässä muodossa 19 verkkokaupassa.
Myönteinen tulos puolestaan oli se, että hinnat oli lähes poikkeuksetta esitetty arvonlisäverollisina (39/40 kauppaa) ja että peruutus- ja palautuskäytännöistä löytyi tietoa (39/40 kauppaa). Peruutuskäytäntöihin tosin liittyi puutteita sopimusehtojen osalta.
Näin vertailu tehtiin
Tarkkailujakso toteutettiin marraskuun 2022 alussa. Tarkasteluun valittiin 27 suurinta verkkokauppaa ja lisäksi 13 pienempää suomen kielellä palvelevaa verkkokauppaa. Pienemmät vaatekaupat valittiin tarkasteluun siinä järjestyksessä, kuin ne esiintyivät Google-haun tuloksissa tarkkailutilanteessa hakusanalla ”kotimainen vaatekauppa”. Tietojen etsintään käytettiin kohtuullisena pidetty aika per kauppa.
Lisäksi havainnoitiin verkkokaupan käytettävyyttä käyttäjäkokemuksen perusteella. Tarkkailijan omaa kokemusta tietojen löydettävyydestä pisteytettiin asteikolla 1-5 (5 = erittäin helppoa ja 1= tietoja ei yleisesti löytynyt). Tarkkailijan kokemuksen perusteella kaikkien kauppojen osalta tietojen löytämisen helppous sai keskiarvoksi 3,9. Yhteensä 13 kauppaa sai helppoudesta täydet pisteet ja vain neljä verkkokauppaa sai ainoastaan 1-2 pistettä.
Lisäksi tarkasteltiin henkilötietojen käsittelystä annettuja tietoja ja tietosuojaan liittyviä tietoja, kuten löytyikö sivuilta rekisterinpitäjän yhteystiedot, henkilötietojen säilyttämisajat ja tietoa rekisteröityjen oikeuksista. Tietosuojaan liittyvät asiat olivat verkkokaupoissa yleisesti ottaen hyvällä mallilla: kolmesta mahdollisesta tarkastuspisteestä verkkokaupat saivat keskiarvoksi 2,7. Vain yhdestä verkkokaupasta ei löytynyt tietosuojasta mitään tietoja.
Kuluttajaliitto on ollut suoraan yhteydessä tarkkailussa mukana olleisiin verkkokauppoihin ja kertonut verkkokaupassa mahdollisesti havaituista puutteista sekä 1.1.2023 voimaantulevista muutoksista tietojen esittämiskäytäntöihin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme