Jyväskylän yliopisto

Verkkopalvelut tuntevat sinut jo ja ennakoivat halusi ja motivaatiosi – tutkimus selvitti, miten digimarkkinoinnin ajoitus voisi olla vieläkin tarkempaa

Jaa
Verkkopersonointi on digitaalisen markkinoinnin keskeisimpiä työkaluja, mutta onnistuakseen se vaatii osuvaa ajoittamista. Toisin sanoen, mitä oikeammalla hetkellä mainos tavoittaa kuluttajan, sitä todennäköisemmin tällä on motivaatiota klikata tuote tai palvelu ostoskoriin. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa valmistuneen tutkimuksen mukaan käyttäjän psykologisen profiloinnin painottaminen motivaatioon voisi tarkentaa personoinnin ajastusta entisestään.

FM Ville Salonen tarkasteli väitöskirjassaan verkkopersonoinnin nykytilaa ja etenkin osuvan ajoittamisen haastetta. Käyttäjien mieltymyksissä on sekä pitkän että lyhyen aikavälin vaihtelua, jolloin personointia varten luotavan käyttäjäprofiilin on toimiakseen oltava joustava. Käyttäjäprofilointi ei voi nojata vain hitaasti muuttuviin tekijöihin, kuten persoonallisuuteen, vaikka sekin on todettu tehokkaaksi.

Salosen tutkimus selvitti motivaatioon eli myös nopeammin muuttuviin mieltymyksiin pohjautuvan lähestymistavan etuja etenkin personoinnin ajoittamisen näkökulmasta.

”Motivaatiopohjainen lähestyminen tuo personointimalliin joustavuutta. Sen avulla voidaan entistä tarkemmin ennustaa paitsi se, mitä käyttäjä yleensä suosii, myös se, mitä hän suosii juuri nyt”, Salonen täsmentää.

Väitöstutkimus koostui kolmesta osasta. Ensimmäisessä osatutkimuksessa tehtiin katsaus verkkopersonoinnin nykytilaan ja luotiin kuvaa tulevaisuuden tutkimustarpeista. Samalla tunnistettiin ajoittamisen haaste yhtenä keskeisimpänä kohtana myös jatkotutkimukselle. Seuraava osa loi teoreettisen lähestymiskehikon fundamentaalimotivaation soveltamiseksi personoinnin ajoittamisessa. Viimeinen osatutkimus käsitteli kroonisen eli pysyvän fundamentaalimotivaation vaikutuksia verkkoympäristössä tarkastellen motivaation ja maksuhalukkuuden suhdetta.

Tulokset osoittavat, että motivaatiopohjainen lähestymistapa voi olla yksi osatekijä tukemassa verkkopersonoinnin oikea-aikaisuutta. Lähestymistavan käytäntöön vieminen vaatii kuitenkin jatkokehittelyä, koska Salonen tutkimus keskittyi vasta edistyneen tulokulman analyysiin.

FM Ville Salosen markkinoinnin väitöskirja "Personalized Marketing at the Right Time: Toward Motivation-Based Temporal Dynamics in Web Personalization” tarkastetaan 14.5.2021. Vastaväittäjänä dosentti Samuel Piha (Vaasan yliopisto) ja kustoksena professori Heikki Karjaluoto (Jyväskylän yliopisto).

Väitöskirja on julkaistu JYX-julkaisuarkistossa, linkki liitteenä.

Lisätietoja:

Ville Salonen

ville.s.salonen@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Lataa
Ville Salonen
Ville Salonen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye