Vilkas Group Oy

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”

Jaa

Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.

Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.

Lehdistötiedote 13.10.2021

Verkkokauppojen määrä Suomessa on kääntynyt jyrkkään laskuun. Samaan aikaan verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo verkkokauppojen todelliseen myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi. Indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiivistää tiedot yhteen.

”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli, se näyttää nyt aivan selvältä. Vaikka verkkokauppa on euromääräisesti kasvanut heinä-syyskuussa 6,5%, korona on ollut toisille onnenpotku ja toisille turmio. Nyt erotellaan jyviä akanoista. Verkkokauppamarkkinoilta on hävinnyt paljon kauppiaita, joille tilanne on ollut liian vaikea. Asiakkaat on tehokkaasti tavoitettava ja saatava myös ostamaan, pelkkä verkkokauppa itsessään ei vielä takaa myyntiä.”

Globaali tavarapula karsii kauppoja

Suomalaisten verkkokauppojen määrän notkahduksen havaitsi omassa selvityksessään Tribetail Consultingin perustaja, Suomen johtava digitaalisen kaupan asiantuntija Petteri Erkintalo.

”Suomalaisissa verkkokaupoissa on käynyt kato ja uusia ei ole syntynyt. Tämä selvisi useita merkittäviä verkkokauppa-alustoja vertailemalla, pudotus on jopa kokoluokkaa 25%. Täysin kattava arvio ei ole, mutta erittäin vahvasti suuntaa antava. Joka tapauksessa pudotus on raju.”

Monien suurten suomalaisyritysten digitalisoitumisessa keskeistä roolia näytellyt Erkintalo arvioi, että tärkein syy verkkokauppojen katoon on korona aiheuttama globaali tavarapula.

”Korona on katkonut toimitusketjuja ympäri maailmaa ja siksi monenlaisista tuotteista ja tavaroista on pulaa. Raaka-ainetuotannon, kuljetuslogistiikan, teollisen tuotannon ja jälleen logistiikan pitäisi kaikkien toimia, että tuote saadaan markkinoille. Ilman alumiinia ei synny vaellussauvaa!”

”Ei-oota ei voi myydä. Tavarasta maailmanmarkkinoilla vallitseva niukkuus on helpompi hallita suurille kauppiaille, joista heidän omat toimittajansa haluavat pitää asiakkaina kiinni. Tällaisessa asetelmassa pienet kauppiaat jäävät helpommin vaille tavaraa ja joutuvat sitä kautta tietenkin hankalaan asemaan”, puntaroi Erkintalo kauppakadon taustaa.

Ytimessä verkkokauppiaan osaaminen ja asiakas

Vilkas Group katsoo kauppakatoa Suomen johtavan verkkokauppatoimittajan pulssituntumalla. Toimitusjohtaja Korkiakoski painottaa erityisesti osaamisen merkitystä.

”Kun tyhjää ei voi myydä, on osattava myydä sitä mitä löytyy maksimaalisella markkinointiteholla. On osattava paikallistaa toimitusketjut, joihin voi luottaa, ja sitten laitettava kaikki paukut niiden tuotteiden myyntiin ja markkinointiin, joita on saatavilla. Asiakas on kaiken a ja o.”

”Viimeistään nyt on ymmärrettävä, että kisa on siitä, ketkä osaavat liiketoiminnan kokonaisuuden sisältäen asiakkuuden elinkaarihallinnan, myynnin ja markkinoinnin. Se on keskeinen syy nyt sille, että isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”, painottaa Korkiakoski.

Onko uusia pieniä verkkokauppoja siis enää odotettavissa?

”Kotimaisille tuotteille ja kotimaisille verkkokauppiaille olisi nyt markkinoilla tilaa. Ei ole mitään syytä, miksi asiakkaita ei voisi houkutella myös uusiin laadukkaisiin kotimaisiin verkkokauppoihin. Aivan erityinen potentiaali on kotimaisten palvelujen siirtymisessä verkkokauppaan sekä yritysten välisessä B2B-kaupassa – ja nämä ovat Suomessa vasta alkamassa”, arvioi Korkiakoski.

Tribetailin Erkintalo arvioi, että globaali niukkuus hillitsee tavarakaupan verkkokasvua vielä tovin.

”Uusia verkkokauppoja perustetaan jälleen, kun on taas parempi mahdollisuus myydä tavaraa. Tavaraa tukkukauppoihin saadaan maahantuojilta saatujen tietojen mukaan normaalilla volyymilla todennäköisesti vasta 2023”, ennakoi Erkintalo.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Petteri Erkintalo, konsultti, perustaja, Tribetail Consulting, 0400 674 723, petteri@tribetail.fi

Avainsanat

Kuvat

Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla7.7.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppaan on käytetty vuoden toisella neljänneksellä 15% enemmän rahaa viime vuoteen verrattuna, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. Näin siitä huolimatta, että tilausmäärät putosivat. ”Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kiteyttää indeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, arvioi Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.

”Verkko ja kivijalka löytäneet toisensa” – Verkkokaupan pääkaupungiksi pyrkivän Tampereen keskustassa liikkeistä jo 60% verkkokauppiaita4.6.2021 09:36:32 EEST | Tiedote

Tampere on selvittänyt ensimmäisenä suurena suomalaiskaupunkina verkkokaupan todellisen tilanteen. ”Lupauksia herättävä tulos”, iloitsee Tampereen Viiden tähden keskusta -hankkeen johtaja Tero Tenhunen. ”Yllättävän iso prosentti, hyvä uutinen”, arvioi puolestaan verkkokauppapääkaupunki-idean isä Markku Korkiakoski. Pormestari Lauri Lyly uskoo, että tutkimustulos antaa Tampereen pääkaupunkitavoitteelle ”tietoa seuraavien askelien tueksi”. Professori Marko Seppänen toivoo Tampereen keskustaan nyt digiajan kauppahalli-efektiä.

Tampere selvittää verkkokaupan todellisen tilan – ”Olemme liikkeellä kärkikaupunkina, ja verkkokaupan pääkaupunkihankkeemme etenee”, linjaa pormestari Lyly29.4.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen verkkokaupan pääkaupungiksi tähtäävä Tampere näyttää mallia selvittämällä verkkokaupan todellisen tilanteen kaupungissa. Vastaavaa selvitystä ei ole Suomessa vielä tehty missään muualla. ”Tämä selvityskin osoittaa, että olemme tosissamme. Meillä ovat liikkeellä niin yritykset, koko elinkeinoelämä kuin tietysti itse Tampereen kaupunki”, kertoo pormestari Lauri Lyly. ”Saamme nyt kriittisen tärkeää tietoa koko hankkeen etenemistä varten”, arvioi idean isä Markku Korkiakoski. Torstaina koulutetaan uusia verkkokauppiaita.

Koronavuosi räjäytti verkkokaupan jopa 70% kasvuun – ”15 vuodessa älylaitteet ostavat puolestamme: äly-WC auttaa jääkaappia tilauksissa”22.4.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa kasvoi koronavuonna jopa 70%, kertoo yli 2000 verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Indeksiä on tuotettu 15 vuotta, sinä aikana verkkokauppa on kasvanut 4900%. 15 vuoden sisällä älylaitteet hoitavat ostoksemme”, visioi Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Verkkovallankumous tulee sekä kuluttajille että teollisuuteen. Älykkäät laitteet tilaavat omat varaosansa”, ennustaa Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Pakettiralli Kiinasta romahtaa jopa 85%, jos Ruotsin esimerkki pätee” – Tullauspakko Kiinalle on miljoonien mahdollisuus suomalaisille yrittäjille30.3.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Kaikki EU:n ulkopuolelta saapuva tavara on heinäkuusta alkaen tullattava arvosta riippumatta. Tällä voi olla suuria vaikutuksia suomalaisten ostokäyttäytymiseen, sillä tilaaminen Kiinasta sekä kallistuu että hankaloituu. ”Kun Ruotsissa otettiin Kiinan-tullaus käyttöön, pakettituonti Kiinasta lähes tyrehtyi”, kertoo verkkokauppatoimittaja Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Jos markkinoinnissa onnistutaan, tämä on valtava mahdollisuus suomalaisyrityksille”, arvioi Suomen Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko. Potentiaali on jopa satoja miljoonia.

”Iso kisa siirtyi verkkoon” – Verkkokauppa ajaa ohi perinteisen 2025 ennakoi verkkokauppaindeksi, Matkahuolto varautuu jo jättikasvuun8.1.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Koronavuosi 2020 on ratkaisevasti nopeuttanut kaupan siirtymistä verkkoon. Yli 2000 suomalaisen verkkokaupan myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien huikeasta kasvusta. ”Ohi perinteisen kaupan mennään viimeistään 2025”, arvioi verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Joulun hurjasta pakettiruuhkasta hyvin selviytynyt Matkahuolto on samaa mieltä. ”Varaudumme jo täysillä tähän kehitykseen”, kertoo Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme