Vilkas Group Oy

Verkkoyllätys: Pudotuspeli meneillään, kotimaisista verkkokauppiaista hävisi 25% – ”Isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”

Jaa
Verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. Indeksiä täydentävä selvitys kuitenkin paljastaa, että kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25% vuoden takaisesta. ”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”, arvioi Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Verkkokauppojen hävikin havaitsi selvitystyössään huippuasiantuntija Petteri Erkintalo, jonka mukaan syynä ovat ennen kaikkea koronasta johtuvat globaalit toimitusvaikeudet.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.

Lehdistötiedote 13.10.2021

Verkkokauppojen määrä Suomessa on kääntynyt jyrkkään laskuun. Samaan aikaan verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu, kertoo verkkokauppojen todelliseen myyntiin perustuva verkkokauppaindeksi. Indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski tiivistää tiedot yhteen.

”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli, se näyttää nyt aivan selvältä. Vaikka verkkokauppa on euromääräisesti kasvanut heinä-syyskuussa 6,5%, korona on ollut toisille onnenpotku ja toisille turmio. Nyt erotellaan jyviä akanoista. Verkkokauppamarkkinoilta on hävinnyt paljon kauppiaita, joille tilanne on ollut liian vaikea. Asiakkaat on tehokkaasti tavoitettava ja saatava myös ostamaan, pelkkä verkkokauppa itsessään ei vielä takaa myyntiä.”

Globaali tavarapula karsii kauppoja

Suomalaisten verkkokauppojen määrän notkahduksen havaitsi omassa selvityksessään Tribetail Consultingin perustaja, Suomen johtava digitaalisen kaupan asiantuntija Petteri Erkintalo.

”Suomalaisissa verkkokaupoissa on käynyt kato ja uusia ei ole syntynyt. Tämä selvisi useita merkittäviä verkkokauppa-alustoja vertailemalla, pudotus on jopa kokoluokkaa 25%. Täysin kattava arvio ei ole, mutta erittäin vahvasti suuntaa antava. Joka tapauksessa pudotus on raju.”

Monien suurten suomalaisyritysten digitalisoitumisessa keskeistä roolia näytellyt Erkintalo arvioi, että tärkein syy verkkokauppojen katoon on korona aiheuttama globaali tavarapula.

”Korona on katkonut toimitusketjuja ympäri maailmaa ja siksi monenlaisista tuotteista ja tavaroista on pulaa. Raaka-ainetuotannon, kuljetuslogistiikan, teollisen tuotannon ja jälleen logistiikan pitäisi kaikkien toimia, että tuote saadaan markkinoille. Ilman alumiinia ei synny vaellussauvaa!”

”Ei-oota ei voi myydä. Tavarasta maailmanmarkkinoilla vallitseva niukkuus on helpompi hallita suurille kauppiaille, joista heidän omat toimittajansa haluavat pitää asiakkaina kiinni. Tällaisessa asetelmassa pienet kauppiaat jäävät helpommin vaille tavaraa ja joutuvat sitä kautta tietenkin hankalaan asemaan”, puntaroi Erkintalo kauppakadon taustaa.

Ytimessä verkkokauppiaan osaaminen ja asiakas

Vilkas Group katsoo kauppakatoa Suomen johtavan verkkokauppatoimittajan pulssituntumalla. Toimitusjohtaja Korkiakoski painottaa erityisesti osaamisen merkitystä.

”Kun tyhjää ei voi myydä, on osattava myydä sitä mitä löytyy maksimaalisella markkinointiteholla. On osattava paikallistaa toimitusketjut, joihin voi luottaa, ja sitten laitettava kaikki paukut niiden tuotteiden myyntiin ja markkinointiin, joita on saatavilla. Asiakas on kaiken a ja o.”

”Viimeistään nyt on ymmärrettävä, että kisa on siitä, ketkä osaavat liiketoiminnan kokonaisuuden sisältäen asiakkuuden elinkaarihallinnan, myynnin ja markkinoinnin. Se on keskeinen syy nyt sille, että isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee”, painottaa Korkiakoski.

Onko uusia pieniä verkkokauppoja siis enää odotettavissa?

”Kotimaisille tuotteille ja kotimaisille verkkokauppiaille olisi nyt markkinoilla tilaa. Ei ole mitään syytä, miksi asiakkaita ei voisi houkutella myös uusiin laadukkaisiin kotimaisiin verkkokauppoihin. Aivan erityinen potentiaali on kotimaisten palvelujen siirtymisessä verkkokauppaan sekä yritysten välisessä B2B-kaupassa – ja nämä ovat Suomessa vasta alkamassa”, arvioi Korkiakoski.

Tribetailin Erkintalo arvioi, että globaali niukkuus hillitsee tavarakaupan verkkokasvua vielä tovin.

”Uusia verkkokauppoja perustetaan jälleen, kun on taas parempi mahdollisuus myydä tavaraa. Tavaraa tukkukauppoihin saadaan maahantuojilta saatujen tietojen mukaan normaalilla volyymilla todennäköisesti vasta 2023”, ennakoi Erkintalo.

Lisätiedot:

Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Petteri Erkintalo, konsultti, perustaja, Tribetail Consulting, 0400 674 723, petteri@tribetail.fi

Avainsanat

Kuvat

Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Kotimaisten verkkokauppojen määrä on pudonnut rajusti, vaikka verkkokauppa kokonaisuudessaan kasvaa euroissa mitattuna.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Vilkas Group Oy
Vilkas Group Oy
Finlaysoninkuja 19
33210 Tampere

0400434244https://www.vilkas.fi/

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote

PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.

”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote

Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”

”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.

”Kaikkien aikojen paras myynti!” – Energiakriisi siivitti verkkokauppaan ennätysloikan, aurinkopaneeleja ja takkoja myyty hurjaa tahtia6.10.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokaupan myynti on kasvanut peräti 40 prosenttia, kertoo verkkokaupan myyntiä reaaliajassa seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on varsinkin odotuksiin nähden yllättävän hyvä tulos. Esimerkiksi aurinkopaneeleita on ostettu todella paljon, energiakriisi saa ihmiset varautumaan”, kiittää indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Tämä on rohkaisevaa koko talouskehityksen kannalta. Oma datamme kertoo myös palvelujen kysynnän kasvusta, toteaa Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio.

”Ruotsi 4 – Suomi 0” – Suomen verkkokauppa on pahasti Ruotsia jäljessä, Tampereella esiteltiin Avainlippu myös verkkoon21.9.2022 13:34:09 EEST | Tiedote

Talouden epävarmuus heijastuu vahvasti myös verkkokauppaan. Verkkokauppa on pudonnut jopa Tampereella, joka on monessa suhteessa verkkokaupan edelläkävijä. Tampereella esiteltiin keskiviikkona kansallinen vastalääke, Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu verkkokaupoille. Suomi on Ruotsia perässä kaikilla verkkokaupan mittareilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme