Veronmaksajat arvioi ostovoimanäkymiä: Palkkamaltin ja veronkevennyksen yhdistelmä toimisi vuonna 2023 – hallituksen avattava peli budjettiriihessä

Palkansaajan nettoansioiden ostovoima alenee 1,8 prosenttia vuonna 2022. Myös näkymä vuodelle 2023 on vaisu ilman uusia veroratkaisuja. Mikäli palkankorotus olisi ensi vuonna 2,5 prosenttia, kasvaisi ostovoima vain 0,4 prosenttia. Edes reipas 5,0 prosentin palkankorotus ei riittäisi palauttamaan ostovoimaa takaisin viime vuoden tasolle, sillä ostovoima kohenisi 1,4 prosenttia.

Ostovoiman ja koko kansantalouden kannalta parempi tulos olisi saatavissa yhdistelmällä palkkamalttia ja sitä tukevia veronkevennyksiä. Maltillisen 2,5 prosentin palkankorotuksen yhdistyminen yhden prosenttiyksikön tuloverokevennykseen kohentaisi vuonna 2023 palkansaajan nettoansioiden ostovoimaa 1,8 prosenttia.

Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton tuoreista laskelmista, joissa on huomioitu arvioitujen palkankorotusten, verojen ja inflaation vaikutukset keskituloisen palkansaajan nettoansioiden ostovoimaan tänä ja ensi vuonna.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen on huolestunut palkansaajien ostovoiman poikkeuksellisen ankeasta kehityksestä inflaation kiihdyttyä. Pelkillä palkkojen nimelliskorotuksilla ei ostovoimaa saada helposti käännettyä tasapainoiseen kasvuun tämän vuoden sukelluksen jälkeen.

- Suuretkaan palkankorotukset eivät välttämättä yksinään lämmitä, jos ankara verotus ja nopeana jatkuva inflaatio samalla nakertavat nettoansioiden ostovoimaa, Lehtinen sanoo.

- Palkkojen ja hintojen kiihtyvä nousuralli ei tuottaisi lähivuosina parasta tulosta sen paremmin yksittäisen palkansaajan kuin koko kansantaloudenkaan kannalta.

Ratkaisun osaksi Lehtinen odottaa nyt pääministeri Sanna Marinin hallitukselta linjausta ansiotulojen verotuksen kevennyksestä vuodelle 2023. Syksyn työmarkkinakierros on lähestymässä. Palkat määräytyvät vapaasti työmarkkinoilla, mutta hallitus voi omilla veroratkaisuillaan merkittävästi vaikuttaa tulevien neuvottelujen asetelmiin.

- Ansiotulojen verotuksen keventäminen on nyt win-win. Se on hyvää rakenteellista veropolitiikkaa muutenkin, mutta tässä tilanteessa sillä olisi myös erityistä merkitystä nettoansioiden ostovoiman turvaamisessa, katsoo Lehtinen.

- Hallituksen on syytä loppukesän budjettiriihessään linjata tuntuvasta veronkevennyksestä mahdollisen palkkamaltin tueksi.

Tutustu palkansaajan ostovoiman muutoksia 2022-2023 kuvaaviin laskelmiin osoitteessa veronmaksajat.fi

pääekonomisti Mikael Kirkko-Jaakkola, p. 050 536 4126

Kuinka eläkkeensaajan tulot ja verot muuttuvat loppuvuoden aikana? Millaisia vaikutuksia inflaatiolla on? Lue Veronmaksajien päivitetty ostovoimakatsaus29.6.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

TOIMITUKSILLE TIEDOKSI Veronmaksajain Keskusliitto on julkaissut päivitetyn katsauksen eläkkeensaajan ostovoimasta vuonna 2022. Kooste vuoden keskeisistä eläketulojen muutoksista sekä niiden vaikutuksesta eläkkeensaajille löytyy Veronmaksajien verkkosivuilta. Katsauksessa tarkastellaan seitsemän erituloisen eläkkeensaajan kuukausieläkkeiden, verojen ja ostovoiman kehitystä. Ostovoimalaskelmissa on huomioitu kuluttajahintojen kiihtyvä kehitys sekä muutokset eläkeindekseissä – mukaan lukien v. 2022 ylimääräinen kansaneläkeindeksin tarkistus.

Tänään on täksvärkkipäivä: 8.6. veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen8.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

JULKAISUVAPAA 8.6.2022 klo 00.01 Keskiviikkona 8. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,7 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2022 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 8.6. *). Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa. Vuosituhannen vaihteen jälkeen taksvärkkipäivä on ajoittunut juhannuksen ja kesäkuun alkupu

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle20.5.2022 10:40:54 EEST | Tiedote

Kiinteistöverotuksen uudistus on palautettava perusteelliseen jatkovalmisteluun, jotta sen huomattavat puutteet voidaan korjata ja jotta koko esitystä on mahdollista arvioida kattavien ja luotettavien vaikutusarvioiden pohjalta. Korjausten ja vaikutusarvioiden edellyttämä aika huomioiden luonnosteltu uudistus on syytä lykätä ensi vaalikaudelle. Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton antamasta lausunnosta valtiovarainministeriön luonnoksesta kiinteistöverotuksen arvostamisuudistukseksi. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, jonka määräaika päättyy perjantaina 20.5. Luonnosteltu uudistus olisi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelman mukaan ”uudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa ja sitä arvioidaan tästä näkökulmasta ennen kuin se annetaan”. Kumpikaan ehto ei ministeriön luonnoksessa toteudu. Asumisen verotus kiristyisi jopa luonnoksen arvioiden mukaan sadoilla tuhansilla kansalaisilla jopa sadoilla euroilla vuodessa. Lisäksi on varte