Veronmaksajat yksinkertaistaisi työssäkäynnin verovähennykset: Työmatkakulut osaksi tulonhankkimisvähennystä – vähennysten tuplaleikkuri historiaan

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen esittää yksinkertaistavaa ja oikeudenmukaista korjausta työssäkäyvien kansalaisten verovähennyksiin. Tässä mallissa työmatkakulut yhdistettäisiin osaksi yleistä tulonhankkimisvähennystä.

Samalla luovuttaisiin kokonaan työmatkakulujen erillisestä 750 euron omavastuusta, joka sulautuisi jatkossa osaksi tulonhankkimisvähennyksen vakio-osaa.

- Työmatkakulujen ja muiden tulonhankinnan menojen nykyinen eriytetty vähennysjärjestelmä on mutkikas, epäoikeudenmukainen ja synnyttää perusteettomasti väliinputoajia, Lehtinen arvioi.

- Etä- ja hybridityön yleistyminen on entisestään korostanut nykyisen vähennysjärjestelmän rakenteellisia ongelmia.

Lehtisen mielestä kyse on myös työssäkäyvien kansalaisten tasapuolisesta kohtelusta verotuksessa. Suomalaisen tuloverotuksen huolellisesti vaalittu yleinen periaate on verottaa vain tuloa, josta on ensin vähennetty sen hankinnasta aiheutuvat kustannukset.

- On aika yksinkertaistaa järjestelmää saattamalla kaikki työssäkäynnistä aiheutuvat kustannukset lähtökohtaisesti samalle viivalle verotuksessa.

Erillisestä työmatkavähennyksestä voidaan luopua kokonaan, mikäli työmatkakulut huomioidaan muiden tulonhankinnasta aiheutuvien menojen rinnalla, kun yleistä tulonhankkimisvähennystä lasketaan. Pelkästään vähäisten työmatkakulujen perusteella ei siis saisi jatkossakaan vähennystä, mikäli niiden määrä alittaa tulonhankkimisvähennyksen kaikille menevän vakio-osan. Muutos lainsäädäntöön olisi yksinkertainen, sillä vähennysperusteisiin ei tarvitsisi välttämättä tehdä tämän takia muita muutoksia.

- Vähennystä haettaisiin esitetäytettyä veroilmoitusta korjattaessa aivan samalla tavalla kuin nykyisinkin.

Työmatkavähennyksen sulauttaminen tulonhankkimisvähennykseen ratkaisisi positiivisella tavalla nykyisistä rinnakkaisista tulonhankinnan vähennyksistä aiheutuvan moninkertaisen leikkurin. Suuri osa työssäkäyvien matkakustannuksista jää nyt kokonaan kompensoimatta vähennyksen tiukkojen rajausten ja 750 euron omavastuun takia. Samalla erikseen myönnettävän tulonhankkimisvähennyksen 750 euron vakio-osa nielee suuren osan työssäkäynnin muista kustannuksista, kuten etätyöläisen työhuonevähennyksestä.

Työmatkakulujen omavastuun ja tulonhankkimiskulujen vakio-osan seurauksena on tuplaleikkuri, joka nielee helposti kaikki työssäkäynnin kustannukset verotuksessa. Etätyön yleistyminen on entisestään korostanut sekä nykyisen työmatkavähennyksen että tulonhankkimisvähennyksen puutteita ja synnyttänyt uusia väliinputoajaryhmiä.

- Puolet ajasta etätöissä työskentelevän työmatkakulut hupenevat helposti työmatkavähennyksen omavastuuseen. Samalla leikattu työhuonevähennys voi upota tulonhankkimisvähennyksen vakio-osaan, havainnollistaa Lehtinen.

- Kansa on siirtymässä laajasti hybridityöhön, mutta vähennysjärjestelmä on jäänyt pahasti ajastaan jälkeen.

Tulonhankkimisesta aiheutuvien kustannusten vähentäminen kaipaa ensi vaalikaudella myös laajempaa peruskorjausta. Veronmaksajien nyt esittämä yksinkertaistus vähennysjärjestelmään on tarkoitettu tämän laajemman korjauksen perustaksi.

Etätyön kaavamaista työhuonevähennystä on syytä jatkossa kehittää ja korottaa. Tämä voidaan toteuttaa Verohallinnon ohjeistusta päivittämällä. Työmatkakulujen osalta on puolestaan mietittävä muun muassa kulujen laissa säädettyä enimmäismäärää, jota vuonna 2022 korotetaan määräaikaisesti 7000 eurosta 8400 euroon.

Osa tarvittavista muutoksista voidaan toteuttaa Verohallinnon ohjeistusta korjaamalla, osaan tarvitaan muutoksia myös lainsäädännössä. Olennaista on, että vähennyksistä tulevaisuudessa muodostuu nykyistä toimivampi, tasapuolisempi ja loogisempi kokonaisuus.

- Työelämä uudistuu ja monimuotoistuu, joten tulonhankinnasta aiheutuvien kustannusten vähennysten on muututtava ajan mukana.

- Viimeistään seuraavan hallituksen on korjattava tulonhankinnasta aiheutuvien kulujen vähennykset oikeudenmukaisiksi ja tasapuolisiksi nykymaailmassa, katsoo Lehtinen.

Esimerkkejä työssäkäyvien verovähennyksistä osoitteessa veronmaksajat.fi

Veronmaksajien lausunto kiinteistöverosta: Paljon korjauksia ja kunnon vaikutusarviot tarvitaan – uudistus lykättävä ensi vaalikaudelle20.5.2022 10:40:54 EEST | Tiedote

Kiinteistöverotuksen uudistus on palautettava perusteelliseen jatkovalmisteluun, jotta sen huomattavat puutteet voidaan korjata ja jotta koko esitystä on mahdollista arvioida kattavien ja luotettavien vaikutusarvioiden pohjalta. Korjausten ja vaikutusarvioiden edellyttämä aika huomioiden luonnosteltu uudistus on syytä lykätä ensi vaalikaudelle. Tämä ilmenee Veronmaksajain Keskusliiton antamasta lausunnosta valtiovarainministeriön luonnoksesta kiinteistöverotuksen arvostamisuudistukseksi. Lakiluonnos on parhaillaan lausuntokierroksella, jonka määräaika päättyy perjantaina 20.5. Luonnosteltu uudistus olisi hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelman mukaan ”uudistus ei saa johtaa kohtuuttomiin muutoksiin kenenkään kiinteistöverossa ja sitä arvioidaan tästä näkökulmasta ennen kuin se annetaan”. Kumpikaan ehto ei ministeriön luonnoksessa toteudu. Asumisen verotus kiristyisi jopa luonnoksen arvioiden mukaan sadoilla tuhansilla kansalaisilla jopa sadoilla euroilla vuodessa. Lisäksi on varte

Paljonko palkansaajan ostovoima heikkenee tänä vuonna? Veronmaksajat julkaisi laskelmat25.4.2022 14:55:19 EEST | Tiedote