Veronmaksajien Kaari: Tarkista huolella palkkatulosi veroilmoituksessa

Veroilmoituksella on suurin osa tiedoista valmiina, mutta tiedoissa voi olla virheitä tai puutteita. Monia vähennyksiä pitää myös muistaa itse vaatia. Palkkatiedot ovat yleensä oikein, mutta tänä vuonna nekin kannattaa tarkistaa huolellisesti, Veronmaksajien johtava verojuristi Päivi Kaari sanoo.

”Kaikki korjaukset ja lisäykset tehdään joko sähköisesti Omavero-palvelussa tai paperilla omilla lomakkeillaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta näet tarvittavan lomakkeen numeron. Varmista etukäteen, että sinulla on käytössäsi oikeat lomakkeet”, Kaari ohjeistaa.

Lomakkeita ja palautuskuoria saa tulostamalla Verohallinnon verkkosivuilta, verotoimistoista sekä tilaamalla puhelimitse numerosta 029 497 030.

Omaverossa voit verkon kautta ilmoittaa kätevästi kaikki puuttuvat tiedot, jos sinulla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset.

Muista ilmoittaa kodin ja työpaikan väliset matkakulut

”Esimerkiksi kodin ja työpaikan väliset matkakulut eivät välttämättä ole esitäytetyissä tiedoissa oikein tai ne voivat puuttua kokonaan”, Kaari sanoo.

Jos korjaat esitäytettyjä tietoja, anna kaikkien ilmoittamiesi asunnon ja työpaikan välisten matkojen tiedot uudelleen.

”Älä vähennä itse omavastuuosuutta, vaan merkitse matkakulut kokonaan Omaveroon tai lomakkeelle.”

Asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten yläraja on 7 000 euroa. Omavastuu on 750 euroa, joten saat täyden vähennyksen, jos matkakulusi ovat olleet vähintään 7 750 euroa viime vuonna.

”Jos olet kuitenkin ollut osan vuotta työttömänä, omavastuu on alempi kuin 750 euroa, eli siinä tapauksessa alle 750 euron matkakulutkin kannattaa ilmoittaa”, Kaari toteaa.

Kotitalousvähennys suoraan veroista

Muista vaatia kotitalousvähennys, jos esimerkiksi olet kotona tai mökillä teettänyt remonttia tai ostanut siivouspalveluja. Kotitalousvähennyksen saat vähentää suoraan veroistasi.

Tulonhankkimisvähennyksen verottaja myöntää työssäkäyville automaattisesti. Sen suuruus vuodelta 2019 on 750 euroa.

”Saat siis veroilmoitukseen lisäämistäsi tulonhankkimiskuluista lisävähennystä vain, jos kulusi ylittävät 750 euron rajan. Yleisiä kuluja ovat työhuone, työvälineet, työvaatteet ja ammattikirjallisuus”, Kaari opastaa.

Jos et korjaa ja täydennä tietojasi, sinun katsotaan antaneen esitäytetyn veroilmoituksen mukaisen veroilmoituksen. Mikäli myöhemmin havaitaan, että veronalaisia tuloja ei ole ilmoitettu, voit joutua maksamaan veronkorotuksia lisäverojen lisäksi.

”Yllättävän moni jättää esimerkiksi vuokratulot ilmoittamatta, koska luulee tiedon vuokratulojen oikeasta määrästä jo olevan verottajalla. Jos vuokria ei ilmoita nimenomaan veroilmoituksella, joutuu maksamaan veronkorotusta, vaikka ennakkoverot vuokratuloista olisi maksettu. Muista ilmoittaa tulot myös lyhytaikaisesta vuokrauksesta”, Päivi Kaari toteaa.

Tietojen viimeinen ilmoittamispäivä on joko 5.5. tai 12.5. tai 19.5.2020. Päivämäärä on merkitty lomakkeelle ja Omaveroon. Veroilmoituksen pitää olla perillä Verohallinnossa määräpäivänä klo 16.15 mennessä, jos palautat veroilmoituksen paperilla. Veroilmoitusta ei tarvitse palauttaa, jos korjattavaa tai lisättävää ei ole.

Neuvoja veroilmoituksen tarkistamiseen ja korjaamiseen löytyy osoitteesta veronmaksajat.fi/veroilmoitus

Lisätiedot:

johtava verojuristi Päivi Kaari, Veronmaksajat, puh. 040 581 3430

Veronmaksajien sote-lausunto: Uudistuksen on hillittävä kustannuksia tai sitä ei pidä toteuttaa – palvelujen järjestämiseen vaihtoehtoja ja kuntien muutos nollaan euroon25.9.2020 09:55:05 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto korostaa hallituksen sote-luonnoksesta antamassaan lausunnossa, että uudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on oltava julkisen talouden kestävyysvajeen pienen-täminen kustannusten kasvua hillitsemällä. Sote-palvelujen osuus ikärakenteen muutoksen aiheut-tamassa kestävyysvajeessa on hallitseva. - Jos kustannusten kasvun merkittävä hillitseminen ei ole mahdollista, uudistusta ei pidä toteuttaa esitetyltä pohjalta, toteaa liiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen. Sote-palveluiden tuottavuuden jatkuva parantaminen on tarpeen, jotta palveluiden riittävä saatavuus ja laatu voidaan turvata myös tarvittavien tiukkojen rahoitusraamien puitteissa. Maakunnille on täl-löin annettava riittävästi mahdollisuuksia palvelujen joustavaan ja tehokkaaseen järjestämiseen myös yksityisiä palvelutuottajia hyödyntäen. Esitetyssä uudistuksessa maakuntien mahdollisuuksia käyttää yksityisiä palvelutuottajia rajataan tarpeettoman voimakkaasti. Toiminnan kehittäminen ja tuottavuuden par

Veronmaksajien Lehtinen: Veroelvytys puuttuu budjetista – Suomi ei nouse pelkillä siltarummuilla ja julkisilla palveluilla16.9.2020 17:37:16 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen harmittelee sitä, että hallituksen elytysratkaisut kohdistuvat yksipuolisesti vain julkisten menojen lisäämiseen. Tasapainoisessa kokonaisuudessa pitäisi elvyttää myös verotusta keventämällä. - Menoelvytys on nyt massiivista, veroelvytys sen sijaan loistaa poissaolollaan. Suomi ei nouse ajankohtaisesta syvästä taantumasta takaisin ripeästi kasvavan talouden, paranevan työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle pelkillä menopuolen satsauksilla. Myös veropolitiikan ratkaisujen pitäisi tukea vahvaa kasvua. - Yksityinen talous tarvitsisi myös tilaa nousta koronakuopasta. Tässä suhteessa hallituksen budjettilinja on pettymys, Lehtinen katsoo. Verotuksessa budjettiriihen tulokset olivat kaiken kaikkiaan laihat. Ansiotulojen verotus pysyy suunnilleen tämän vuoden tasolla, palkansaajien verotus on kiristymässä eri palkkatasoilla 0,1–0,2 prosenttiyksikköä. Veronkiristysten painopiste on terveys- ja ympäristöhaittoihin kohdistuvas

Veronmaksajien Lehtinen: Veroelvytys loistaa poissaolollaan – budjettiriiheen palkkaverotuksen kiristyspaineiden purku ja kotitalousvähennyksen korottaminen12.8.2020 16:16:04 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää valtiovarainministeriön budjettiehdotusta yllätyksettömänä. Hallituksen tähänastisen linjan mukaisesti elvytyksessä satsataan edelleen hyvin yksipuolisesti pelkästään menojen lisäämiseen. - Veroelvytys loistaa valitettavasti ministeriön budjettiehdotuksessa poissaolollaan, Lehtinen toteaa. - Tasapainoisessa kokonaisuudessa pitäisi elvyttää myös verotusta keventämällä, ei ainoastaan julkisia menoja paisuttamalla. Lehtinen toivoo syyskuussa pidettävästä koko hallituksen budjettiriihestä päätöksiä palkkaverotusta nyt uhkaavan kiristymisen estämisestä. Palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta vuonna 2021 jopa puoli miljardia euroa. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti uhkaa nousta eri tulotasoilla 0,4-0,6 prosenttiyksikköä. - Budjettiriihessä olisi syytä taittaa palkkaverotusta vuonna 2021 nyt uhkaava kiristyminen kevennykseksi. Sosiaalivakuutusmaksujen kiristyspaineita on purettava ja

Veronmaksajat: Palkkaverotus uhkaa kiristyä 2021 puolella miljardilla eurolla – budjettiriihestä veroelvytystä ja kotitalousvähennyksen korotus5.8.2020 10:13:18 EESTTiedote

Palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta selvästi vuonna 2021. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti on nousemassa eri tulotasoilla 0,4-0,6 prosenttiyksikköä. Kokonaisuudessaan arvioidut maksumuutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta jopa puoli miljardia euroa. Näissä Veronmaksajain Keskusliiton laskelmissa palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun oletetaan nousevan 0,75 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutuksen päivärahamaksun 0,15 prosenttiyksikköä. Toisaalta sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun oletetaan alenevan 0,04 prosenttiyksikköä. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa hallituksen budjettiriihestä päätöksiä palkkaverotusta nyt uhkaavan kiristymisen estämisestä. Sosiaalivakuutusmaksujen kiristyspaineita on purettava ja toteutettava tarvittavia kevennyksiä tuloveroperusteisiin. - Budjettiriihessä on syytä taittaa ansiotulojen verotusta vuonna 2021 nyt uhkaava kiristyminen kevennykseksi, Lehtinen sanoo. Lehtinen korostaa, että

Tänään on täksvärkkipäivä: 9.6. veronmaksaja alkaa tienata itselleen9.6.2020 02:00:00 EESTTiedote