Veronmaksajien Lehtinen: Hallituksen budjettiriiheen jäi 100-200 miljoonan euron kevennystarve

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus kiristäisi hieman palkansaajien verotusta vuonna 2019. Keskituloisen 3 368 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousisi 0,1 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,5 prosenttiin. Keskituloisen nettopalkan ostovoima puolestaan kohenisi ensi vuonna prosentin.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen muutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 2,6 prosenttia ja hintatason 1,4 prosenttia vuonna 2019.

Palkansaajien verotusta kiristää kiky-sopimuksessa linjattu työeläkemaksun 0,4 prosenttiyksikön korotus. Toisaalta myönteinen työllisyyskehitys mahdollistaa työttömyysvakuutusmaksun alentamisen. Laskelmassa työttömyysvakuutusmaksun on oletettu alenevan 0,2 prosenttiyksikköä.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että palkkaverotusta nyt uhkaava kiristyminen puretaan kokonaan hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla.

- Hallituksen on budjettiriihessään syytä päättää 100-200 miljoonan euron kevennyksistä, jotta ansiotulojen verotusta ensi vuonna uhkaava lievä kiristyminen voidaan taittaa maltilliseksi kevennykseksi kaikilla tulotasoilla.

- Mitä enemmän työttömyysvakuutusmaksua onnistutaan hyvän työllisyyskehityksen ansiosta alentamaan, sitä helpommaksi hallituksen kevennysurakkakin muodostuu.

Lehtinen toivoo jäitä hattuun harkittaessa uusia haittaverojen kiristyksiä ensi vuodelle.

- Hyvä yleislinja on verottaa mieluummin haittoja kuin hyödyllisiä asioita, kuten työntekoa. Mitään isompia kiristyksiä juuri ensi vuonna ei kuitenkaan tarvita, kun ansiotulojen verotuksen kevennystarvekaan ei näytä kovin suurelta.

- Esimerkiksi muoviveroa sopii selvittää, mutta eiköhän senkin mahdollinen toteutus jää vasta seuraavalle vaalikaudelle.

Hallituksen budjettiriihessä ratkaistaan myös esitys sijoitussäästötileistä. Lehtinen pitää sijoitussäästötilien ripeää käyttöönottoa tärkeänä.

- Sijoitussäästötileillä lisätään erityisesti tavallisen säästäjän ja piensijoittajan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja säästää pörssiosakkeisiin. Laajapohjaisen osakesäästämisen tasapuolinen edistäminen on hyvä päämäärä sekä yksittäisten kansalaisten että koko yhteiskunnan kannalta.

Palkansaajien tuloveroprosenttia ja muita ensi vuoden veromuutoksia kuvaavat taulukot ja graafit löytyvät osoitteesta veronmaksajat.fi

Kansainvälinen palkkaverovertailu 2018: Suomen riesana on kireä progressio30.11.2018 06:00Tiedote

Palkkojen verotus on Suomessa vertailumaihin nähden sitä kireämpää, mitä suuremmat ovat palkansaajan tulot, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton kansainvälinen palkkaverovertailu. Suomessa palkansaajan veroprosentti on selvityksen matalimmalla, eli 28 000 euron vuosittaisella palkkatasolla jo hieman eurooppalaisten vertailumaiden keskiarvoa kevyempi. Verotus kiristyy kuitenkin nopeasti palkansaajan tulojen noustessa, kun korkeat marginaaliveroprosentit iskevät uralla etenemisen ja lisäansioiden kannustimiin. Suomalaista keskipalkkaa eli 43 000 euroa vuodessa ansaitsevan veroprosentti on 2,1 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Korkein veroprosentti on tällä tulotasolla Belgiassa. Suomen palkkaverotus on kansainvälisesti vertailtuna varsin progressiivista. Vertailun suurituloisinta, 140 000 euroa vuodessa ansaitsevaa palkansaajaa verotetaan Suomessa 6,9 prosenttiyksikköä ankarammin kuin muissa Euroopan vertailumaissa keskimäärin. Työn verotusta mittaava pa

Veronmaksajien linjaukset vaalikaudelle 2019–2023: Kevennyksiä enemmän kuin kiristyksiä, kestävyyttä rakenneuudistuksilla, menot kurissa13.11.2018 06:00Tiedote