Veronmaksajien Lehtinen: Hallituksen budjettiriiheen jäi 100-200 miljoonan euron kevennystarve

Valtiovarainministeriön budjettiehdotus kiristäisi hieman palkansaajien verotusta vuonna 2019. Keskituloisen 3 368 euroa kuussa ansaitsevan veroprosentti nousisi 0,1 prosenttiyksikköä 30,4 prosentista 30,5 prosenttiin. Keskituloisen nettopalkan ostovoima puolestaan kohenisi ensi vuonna prosentin.

Näissä Veronmaksajain Keskusliiton arvioissa on valtiovarainministeriön budjettiehdotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen muutosten lisäksi huomioitu arvioidun ansio- ja hintakehityksen vaikutukset veroihin ja ostovoimaan. Ansiotason oletetaan nousevan keskimäärin 2,6 prosenttia ja hintatason 1,4 prosenttia vuonna 2019.

Palkansaajien verotusta kiristää kiky-sopimuksessa linjattu työeläkemaksun 0,4 prosenttiyksikön korotus. Toisaalta myönteinen työllisyyskehitys mahdollistaa työttömyysvakuutusmaksun alentamisen. Laskelmassa työttömyysvakuutusmaksun on oletettu alenevan 0,2 prosenttiyksikköä.

Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa, että palkkaverotusta nyt uhkaava kiristyminen puretaan kokonaan hallituksen budjettiriihessä elokuun lopulla.

- Hallituksen on budjettiriihessään syytä päättää 100-200 miljoonan euron kevennyksistä, jotta ansiotulojen verotusta ensi vuonna uhkaava lievä kiristyminen voidaan taittaa maltilliseksi kevennykseksi kaikilla tulotasoilla.

- Mitä enemmän työttömyysvakuutusmaksua onnistutaan hyvän työllisyyskehityksen ansiosta alentamaan, sitä helpommaksi hallituksen kevennysurakkakin muodostuu.

Lehtinen toivoo jäitä hattuun harkittaessa uusia haittaverojen kiristyksiä ensi vuodelle.

- Hyvä yleislinja on verottaa mieluummin haittoja kuin hyödyllisiä asioita, kuten työntekoa. Mitään isompia kiristyksiä juuri ensi vuonna ei kuitenkaan tarvita, kun ansiotulojen verotuksen kevennystarvekaan ei näytä kovin suurelta.

- Esimerkiksi muoviveroa sopii selvittää, mutta eiköhän senkin mahdollinen toteutus jää vasta seuraavalle vaalikaudelle.

Hallituksen budjettiriihessä ratkaistaan myös esitys sijoitussäästötileistä. Lehtinen pitää sijoitussäästötilien ripeää käyttöönottoa tärkeänä.

- Sijoitussäästötileillä lisätään erityisesti tavallisen säästäjän ja piensijoittajan mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja säästää pörssiosakkeisiin. Laajapohjaisen osakesäästämisen tasapuolinen edistäminen on hyvä päämäärä sekä yksittäisten kansalaisten että koko yhteiskunnan kannalta.

Palkansaajien tuloveroprosenttia ja muita ensi vuoden veromuutoksia kuvaavat taulukot ja graafit löytyvät osoitteesta veronmaksajat.fi

Veronmaksajat selvitti: vajaa tonni kuussa on ihanteellinen työtulo opiskelijalle5.10.2018 07:00Tiedote

Opintojensa ohessa töitä tekevän korkeakouluopiskelijan on hyvä suunnitella tulonsa tarkasti. Vuoden 2018 vero- ja tukijärjestelmän puitteissa opiskelijan kannattaa mitoittaa kuukausittainen työtulonsa keskimäärin 800-1000 euroon. Korkeammilla työtuloilla käytettävissä olevat kokonaistulot kasvavat hitaammin, koska opintoraha ja yleinen asumistuki pienenevät samanaikaisesti. Samalla myös verotus kiristyy. Tämä käy ilmi Veronmaksajain Keskusliiton ekonomistin Janne Kalluisen tekemästä selvityksestä Korkeakouluopiskelijan tulot ja verotus 2018. Selvityksessä tarkastellaan korkeakouluopiskelijan käytettävissä olevia tuloja eri työtulojen tasoilla suurimmissa korkeakoulukaupungeissa. Työtulojen lisäksi laskelmissa huomioidaan verotus, opintoraha ja asumistuki. Asumistuen määrä on arvioitu laskelmissa keskiarvotulon mukaan. – Noin 14 000 euron vuotuisten työtulojen jälkeen käytettävissä olevat tulot kasvavat lisätienesteistä enää hyvin vähän. Tällöin opiskelijan on järkevää pohtia, olisiko

Veronmaksajat budjettiriihestä: Keskituloisen verot lähes ennallaan, ostovoima paranee 30 euroa kuukaudessa - osakesäästötilien käyttöönotto myönteistä29.8.2018 15:28Tiedote