Veronmaksajien Lehtinen kehysriihestä: Kriisinhoito nyt tärkeintä, elokuussa linjattava paluu kestävään kasvuun

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää hallituksen keskittymistä kehysriihessään pelkkään akuuttiin kriisinhoitoon tässä poikkeuksellisessa tilanteessa luonnollisena ja perusteltuna.

-  Koronakriisin hoitoon on nyt välttämätöntä satsata erittäin tuntuvasti ja nopeasti. Hallitus on ymmärrettävästi keskittynyt kehysriihessään pelkästään näihin tilanteen vaatimiin välittömiin toimiin.

Hallitus lykkäsi tulevan talouskehityksen kannalta keskeisten talous- ja veropolitiikan ratkaisujen tekemisen loppukesään. Talouspolitiikan kokonaisuudesta on tarkoitus linjata vasta elokuun budjettiriihessä. Myös verotuksen tulevasta suunnasta päätetään silloin.

-  Hallitukselta on syytä odottaa elokuussa määrätietoisia talous- ja veropolitiikan linjauksia, joilla Suomi saadaan palautettua takaisin kasvavan talouden, korkean työllisyyden ja kestävän julkisen talouden uralle.

Veropolitiikan ratkaisujen on myös tuettava talouden ripeää elpymistä ajankohtaisen koronavirusepidemian aiheuttamasta syvästä kuopasta.

-  Vuotta 2021 koskevat ratkaisut ovat tässä suhteessa kriittisiä. Kriisin jäljiltä hauras talouskehitys edellyttää myös veropolitiikkaan elvyttävää viritystä, arvioi Lehtinen.

Akuutista kriisistä irtaantumisen ohella lähivuosien veropolitiikan on edistettävä myös pidemmän aikajänteen kunnianhimoisia tavoitteita kestävästä talouskasvusta, korkeasta työllisyydestä ja kestävästä julkisesta taloudesta.

-  Veropolitiikan haasteet ovat nyt mittavat, mutta vastaavasti hyvällä kasvuhakuisella ja kannustavalla politiikalla on aikaansaatavissa paljon, Lehtinen katsoo.

Teemu Lehtinen, toimitusjohtaja, p. 0400 414 652

Veronmaksajat: Palkkaverotus uhkaa kiristyä 2021 puolella miljardilla eurolla – budjettiriihestä veroelvytystä ja kotitalousvähennyksen korotus5.8.2020 10:13:18 EESTTiedote

Palkansaajamaksujen muutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta selvästi vuonna 2021. Muutosten vaikutuksesta palkansaajan tuloveroprosentti on nousemassa eri tulotasoilla 0,4-0,6 prosenttiyksikköä. Kokonaisuudessaan arvioidut maksumuutokset uhkaavat kiristää palkkaverotusta jopa puoli miljardia euroa. Näissä Veronmaksajain Keskusliiton laskelmissa palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun oletetaan nousevan 0,75 prosenttiyksikköä ja sairausvakuutuksen päivärahamaksun 0,15 prosenttiyksikköä. Toisaalta sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksun oletetaan alenevan 0,04 prosenttiyksikköä. Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen odottaa hallituksen budjettiriihestä päätöksiä palkkaverotusta nyt uhkaavan kiristymisen estämisestä. Sosiaalivakuutusmaksujen kiristyspaineita on purettava ja toteutettava tarvittavia kevennyksiä tuloveroperusteisiin. - Budjettiriihessä on syytä taittaa ansiotulojen verotusta vuonna 2021 nyt uhkaava kiristyminen kevennykseksi, Lehtinen sanoo. Lehtinen korostaa, että

Tänään on täksvärkkipäivä: 9.6. veronmaksaja alkaa tienata itselleen9.6.2020 02:00:00 EESTTiedote

Tiistaina 9. kesäkuuta vietetään Suomessa perinteistä veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,6 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2020 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 9.6. *). Veronmaksajan taksvärkkipäivää on Suomessa vietetty vuodesta 1981 lähtien. Tuolloin kansantalouden veroaste oli 37,3 prosenttia. Alkuvaiheessa päivän vietto ajoittui toukokuulle, 1980-luvun lopussa kesäkuun alkupäiviin. Tällöin Suomen veroaste oli lähellä EU-maiden keskitasoa. 2000-luvulla taksvärkkipäivä on ajoittuinut juhannusviikon läheisyyteen. Suomen veroaste on ollut noin 3-5 prosenttiyksikköä kor

Veronmaksajien Kaari: Tarkista huolella palkkatulosi veroilmoituksessa17.4.2020 06:00:00 EESTTiedote

Veroilmoituksella on suurin osa tiedoista valmiina, mutta tiedoissa voi olla virheitä tai puutteita. Monia vähennyksiä pitää myös muistaa itse vaatia. Palkkatiedot ovat yleensä oikein, mutta tänä vuonna nekin kannattaa tarkistaa huolellisesti, Veronmaksajien johtava verojuristi Päivi Kaari sanoo. ”Kaikki korjaukset ja lisäykset tehdään joko sähköisesti Omavero-palvelussa tai paperilla omilla lomakkeillaan. Esitäytetystä veroilmoituksesta näet tarvittavan lomakkeen numeron. Varmista etukäteen, että sinulla on käytössäsi oikeat lomakkeet”, Kaari ohjeistaa. Lomakkeita ja palautuskuoria saa tulostamalla Verohallinnon verkkosivuilta, verotoimistoista sekä tilaamalla puhelimitse numerosta 029 497 030. Omaverossa voit verkon kautta ilmoittaa kätevästi kaikki puuttuvat tiedot, jos sinulla on henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Muista ilmoittaa kodin ja työpaikan väliset matkakulut ”Esimerkiksi kodin ja työpaikan väliset matkakulut eivät välttämättä ole esitäytetyissä tiedoissa oikein tai n

Veronmaksajat tukee suomalaisia koronakriisissä: Taloustaidon teemanumero maksutta luettavaksi15.4.2020 08:23:02 EESTTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto avaa jäsenlehtensä Taloustaidon huhtikuun numeron verkossa kaikille vapaasti luettavaksi. Lehden pääteema on varautuminen koronakriisin aiheuttamiin uusiin taloudellisiin ja verotuksellisiin tilanteisiin niin kotona kuin työelämässä. Sisältö perustuu tuhansiin neuvoihin, joita Veronmaksajien verojuristit antavat kriisin aikana. Liiton jäseniä askarruttavat samat käytännön asiat kuten muitakin palkansaajia ja yrittäjiä, esimerkiksi etätyön verovähennykset ja mahdollisen lomautuksen seuraukset. - Tämä oli mielestämme luontevin tapa jakaa Veronmaksajien osaamista ja kokemusta kaikkien hyödyksi, kun moni kotitalous joutuu miettimään arkensa rahoituksen uudelleen, viestintäjohtaja Antti Oksanen toteaa. Huhtikuun Taloustaito sisältää myös laajan paketin vinkkejä palkansaajille vuoden 2019 veroilmoituksen tarkastamiseksi ja täydentämiseksi. Digilehti löytyy pdf-muodossa osoitteessa veronmaksajat.fi/korjaussarja. Lukeminen on maksutonta eikä edellytä käyttäjältä rek

Veronmaksajat peruuttaa Vero2020-tapahtuman – tilalle verkkoseminaari12.3.2020 17:03:52 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliitto peruuttaa ensi keskiviikolle 18.3. suunnitellun vuosittaisen ”Vero2020”-tapahtumansa koronaviruksen kohonneen tartuntariskin takia. Ilmoittautuneille ja muullekin kiinnostuneelle yleisölle tarjotaan kuitenkin verkkoseminaari verotuksen ja oman talouden päivänpolttavista aiheista. Tapahtuma oli tarkoitus järjestää Finlandia-talolla ja siihen oli ilmoittautunut 1200 henkeä. Veronmaksajat pahoittelee peruutuksesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa. Vero2020-verkkoseminaari järjestetään samana päivänä 18.3. klo 10-15 Veronmaksajien nettisivuilla. Sen ohjelma vahvistetaan pian samassa osoitteessa. Myös median edustajat ovat tervetulleita seuraaman verkkolähetystä suorana tai myöhemmin tallenteena.

Veronmaksajien Lehtinen maakuntaverokomiteasta: Mahdollisen maakuntaveron vaikutukset on tärkeää selvittää5.3.2020 14:15:47 EETTiedote

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen katsoo, että maakuntaverokomitean asettaminen on hallitukselta perusteltu ratkaisu. Lehtinen on komitean jäsen. - Maakuntavero vaikuttaisi syvällisesti verojärjestelmään, joten on korkea aika huolellisesti punnita mahdollisten muutosten kaikki ulottuvuudet. Asetettu komitea sopii tähän tarkoitukseen, Lehtinen toteaa. Ajankohta maakuntaverokomitean asettamiselle on otollinen, sillä hallituksen kaavailuissa sote-uudistus käynnistettäisiin aluksi valtion rahoituksen perustalle. Sote-uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa ei siis olla ottamassa käyttöön maakuntien verotusoikeutta. - Nyt on oivallinen tilaisuus käydä maakuntaveron käyttöönottoon liittyviä kysymyksiä asiantuntevasti ja monipuolisesti läpi jo ennen verojärjestelmän mahdollisia muutoksia koskevien ratkaisujen tekemistä. Lehtinen korostaa mahdollisen maakuntaveron käyttöönoton vaikutusten arviointia myös valtakunnallisen veropolitiikan harjoittamisen kannalta. - Kulloisenk