Verovirkailijain Liiton puheenjohtaja Kirsi Huhtamäki: Työaikakäytäntöjen muutokset edellyttävät paikallista sopimista

Julkaisuvapaa 8.4.2016 klo 13.00. Verohallinnossa valmisteilla olevan kaikkien aikojen suurimman it-sovellushankkeen eteneminen ja eri käyttöönottovaiheet merkitsevät monien nykyisten työtehtävien ja käytäntöjen uudistumista. Samalla kun lukuisat tehtävät siirtyvät automaation hoidettavaksi, jäljelle jäävät tehtävät vaikeutuvat ja edellyttävät entistä syvällisempää sekä laajempaa osaamista. Työntekijöiden on nopealla aikataululla omaksuttava sekä uusi sovellusjärjestelmä että uudet tehtävät.

Uudet työn tekemisen tavat ovat nostamassa tarvetta myös työaikakäytäntöjen tarkasteluun. - Tämä on tullut ajankohtaiseksi mm. erilaisten kampanjoiden ja sosiaalisen median sekä chat-palvelujen yleistyessä, toteaa Verovirkailijain Liiton puheenjohtaja Kirsi Huhtamäki. Verohallinto on kertonut suunnitelmistaan sijoittaa osan asiakaspalvelustaan myös iltaan ja viikonloppuihin. - Tämä on iso kulttuurinen muutos, joka edellyttää paikallista sopimista.

Huhtamäen mielestä henkilöstönäkökulman huomioiminen on tärkeää paitsi korvauskysymysten myös työsuojelusyiden vuoksi. - Hyviä ratkaisuja kannattaa hakea, kunhan samalla huomioidaan, että uudet käytännöt voivat lisääntyessään johtaa myös työaika-käsitteen hämärtymiseen. Verohallinnossa on jo nyt aktiivisessa käytössä monipuolinen valikoima työaikajoustoja ja lisäksi etätyötä tehdään mittavassa määrin. Eri vaihtoehtoja pohdittaessa onkin syytä siirtää ajatusta myös vapaa-ajan turvaamiseen, tähdentää Huhtamäki.

Verovirkailijain Liitto on Verohallinnon suurin ammatti- ja edunvalvontajärjestö, johon on järjestäytynyt noin 4 000 Verohallinnon ammatti- ja asiantuntijatehtävissä toimivaa jäsentä. Liitto on osa STTK:ta ja vahva vaikuttaja Palkansaajajärjestö Pardiassa.

VeroVL:n Opinto- ja järjestöpäivät pidetään Tampereella 8-9.4.2016. Päiville kokoontuu lähes 450 Verohallinnon ammatti- ja asiantuntijatehtävissä toimivaa jäsentä ja kutsuvierasta.

Lisätietoja: puheenjohtaja Kirsi Huhtamäki, puh. 050 68788.

Verovirkailijain Liitto ry
Ratamestarinkatu 11