Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

– Vertaismajoitukseen liittyy monia erilaisia toimijoita. Vaikutukset eivät rajaudu pelkästään yksityisasunnon piiriin. Koulutustarvetta on sekä yksilötasolla että esimerkiksi taloyhtiöissä, sanoo Salla Jutila, yliopisto-opettaja Lapin yliopistosta, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista.

Vertaismajoituksessa eivät kohtaa pelkästään yksityinen majoittaja ja majoittuja. Mukana on myös ammattimaisesti toimivia sijoitusmajoittajia. Eri toimijat tarvitsisivat tietoa esimerkiksi turvallisuussuunnitelmiin, lupiin, tiedottamiseen ja vakuutuksiin liittyen. Osapuolten tulisi myös olla selvillä siitä, kuka on vastuussa mahdollisissa ongelmatilanteissa.

– Perinteisillä majoitusyrityksillä on ohjaavaa lainsäädäntöä ja hyviä malleja, joita kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Lomarengas on tarjonnut menestyksekkäästi yksityistä mökkimajoitusta jo pitkään. Airbnb puolestaan opastaa majoittajia, miten toimia vastuullisesti, mutta vastuun kantaa majoittaja itse, Jutila muistuttaa.

Hän näkee vertaismajoituksessa paljon potentiaalia. Vaikkapa Rovaniemellä ei viime talvena olisi löytynyt läheskään kaikille matkailijoille vuodepaikkoja ilman Airbnb-kohteita. Jotta mahdollisuudet voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, riskit ja haasteet on tiedostettava ja niihin on varauduttava.

Suomalainen arki voi olla vieraalle eksotiikkaa

– Myönteinen matkailukokemus ja onnettomuuksien ehkäiseminen ovat kaikkien intresseissä, tiivistää SPEKin erityisasiantuntija Mia Kunnaskari. – Esimerkiksi Airbnb antaa majoittajille turvallisuusohjeita ja neuvontaa ja rohkaisee muutenkin vastuulliseen toimintaan. Se jakaa jopa palovaroittimia. Vastuuta Airbnb ei kuitenkaan ota, vaan majoittaja ja majoittuja ovat vastuussa mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Omatoimimatkailijalle tärkeitä taitoja ovat paikallisen toimintaympäristön tuntemus ja oikea toiminta hätätilanteessa. Hätänumero ja hätäilmoituksen teko-ohjeet on hyvä olla tiedossa, samoin alueen tyypilliset riskit ja suositeltu toiminta hätätilanteessa.

Majoittujalle asumisen liittyvät riskit voivat olla hyvin arkisia. Saunan tai avotulen käyttö voi olla vierasta. Kesämyrskyt voivat yllättää, samoin talvella kattolumet ja liukkaus. Talvimatkailija voi tarvita hiekotusohjeita. Kotivaraa tarvitaan arjen häiriötilanteiden varalta, ja siitä pitäisi riittää matkailijallekin. Samat haasteet tullevat eteen sekä itse matkustaessa että vierailta vastaanottaessa. Siksi osaamista kannattaa parantaa.

– Esimerkiksi 72 tuntia -koulutuksissa tai kyläturvallisuuskoulutuksissa oppii omatoimisen varautumisen perustaitoja ja voi yhdessä muiden alueen asukkaiden kanssa miettiä paikallisesti toimivia malleja, suosittelee Kunnaskari.

Mia Kunnaskari
erityisasiantuntija
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
puh.  p. 040 736 5683

Salla Jutila
yliopisto-opettaja
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI), Lapin Yliopisto

Livskraftiga brandkårer bidrar till att säkerställa räddningstjänster för medborgare7.6.2018 10:37Tiedote

Även om man i en del av brandkårerna speciellt i glesbygden kämpar med tynande verksamhet, kan man ändå konstatera att det i allmänhet går bra för brandkårerna. Enligt de undersökningar som Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland låtit utföra intresserar brandkårsverksamheten speciellt unga, och till och med 57 % kunde tänka sig att börja med brandkårsverksamheten. Brandkårister motiveras av viljan att hjälpa, aktivitet och kompetensutveckling. I brandkårer lär man sig viktiga säkerhetsfärdigheter för vardagens överraskande situationer, såsom primärsläckning och återupplivning. I Finland finns cirka 33 000 brandkårister.

Palokuntien elinvoimaisuus turvaa osaltaan pelastuspalvelut kansalaisille7.6.2018 10:31Tiedote

Vaikka osassa palokunnista erityisesti harva-asutusalueille kamppaillaan toiminnan hiipumisen kanssa, niin pääosin voidaan todeta, että palokunnilla menee hyvin. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön teettämien tutkimusten mukaan palokuntatoiminta kiinnostaa erityisesti nuoria ja jopa 57 % voisi ajatella aloittavansa palokuntaharrastuksen. Palokuntalaisia motivoi auttamisen halu sekä toiminta ja osaamisen kehittäminen. Palokunnissa oppiikin hyvin tärkeitä turvallisuustaitoja arjen yllättävissä tilanteissa selviämiseen, kuten alkusammutusta ja elvytystä. Palokuntalaisia on Suomessa noin 33 000.

Ullakon palo-osastointi voi pelastaa rivitalon täystuholta1.6.2018 10:41Tiedote

Vanhemmissa rivitaloissa ullakko voi olla talon päästä päähän ulottuva yhtenäinen avoin tila. Tämä tarkoittaa sitä, että yhdessä asunnossa alkanut tulipalo saattaa levitä ullakon kautta koko rakennukseen. Seurauksena voi olla rivitalon täystuho. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee ullakon jakamista osiin palon leviämistä estävin rakentein kaikkiin sellaisiin rivitaloihin, joissa sitä ei ole tehty.