Vertaismajoittaja, tunnistatko arjen riskit vieraasi näkökulmasta?

Vertaismajoittumisen suosio kasvaa. Suosituissa kaupunkikohteissa, kuten Rovaniemellä, Airbnb:n ja muun vertaismajoituksen osuus kaikesta majoituksesta on jo huomattava. Ilmiön ympärillä pyörinyt keskustelu on toistaiseksi keskittynyt hyvin vähän turvallisuuskysymyksiin. Kuinka vieras pärjää arjen häiriötilanteissa, kuten sähkökatkoksessa, tulipalossa tai talven liukkailla? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö kehottaa vertaismajoittajia perehtymään omatoimiseen varautumiseen ja hankkimaan riittävät turvallisuustaidot.

– Vertaismajoitukseen liittyy monia erilaisia toimijoita. Vaikutukset eivät rajaudu pelkästään yksityisasunnon piiriin. Koulutustarvetta on sekä yksilötasolla että esimerkiksi taloyhtiöissä, sanoo Salla Jutila, yliopisto-opettaja Lapin yliopistosta, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutista.

Vertaismajoituksessa eivät kohtaa pelkästään yksityinen majoittaja ja majoittuja. Mukana on myös ammattimaisesti toimivia sijoitusmajoittajia. Eri toimijat tarvitsisivat tietoa esimerkiksi turvallisuussuunnitelmiin, lupiin, tiedottamiseen ja vakuutuksiin liittyen. Osapuolten tulisi myös olla selvillä siitä, kuka on vastuussa mahdollisissa ongelmatilanteissa.

– Perinteisillä majoitusyrityksillä on ohjaavaa lainsäädäntöä ja hyviä malleja, joita kannattaa hyödyntää. Esimerkiksi Lomarengas on tarjonnut menestyksekkäästi yksityistä mökkimajoitusta jo pitkään. Airbnb puolestaan opastaa majoittajia, miten toimia vastuullisesti, mutta vastuun kantaa majoittaja itse, Jutila muistuttaa.

Hän näkee vertaismajoituksessa paljon potentiaalia. Vaikkapa Rovaniemellä ei viime talvena olisi löytynyt läheskään kaikille matkailijoille vuodepaikkoja ilman Airbnb-kohteita. Jotta mahdollisuudet voidaan hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla, riskit ja haasteet on tiedostettava ja niihin on varauduttava.

Suomalainen arki voi olla vieraalle eksotiikkaa

– Myönteinen matkailukokemus ja onnettomuuksien ehkäiseminen ovat kaikkien intresseissä, tiivistää SPEKin erityisasiantuntija Mia Kunnaskari. – Esimerkiksi Airbnb antaa majoittajille turvallisuusohjeita ja neuvontaa ja rohkaisee muutenkin vastuulliseen toimintaan. Se jakaa jopa palovaroittimia. Vastuuta Airbnb ei kuitenkaan ota, vaan majoittaja ja majoittuja ovat vastuussa mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Omatoimimatkailijalle tärkeitä taitoja ovat paikallisen toimintaympäristön tuntemus ja oikea toiminta hätätilanteessa. Hätänumero ja hätäilmoituksen teko-ohjeet on hyvä olla tiedossa, samoin alueen tyypilliset riskit ja suositeltu toiminta hätätilanteessa.

Majoittujalle asumisen liittyvät riskit voivat olla hyvin arkisia. Saunan tai avotulen käyttö voi olla vierasta. Kesämyrskyt voivat yllättää, samoin talvella kattolumet ja liukkaus. Talvimatkailija voi tarvita hiekotusohjeita. Kotivaraa tarvitaan arjen häiriötilanteiden varalta, ja siitä pitäisi riittää matkailijallekin. Samat haasteet tullevat eteen sekä itse matkustaessa että vierailta vastaanottaessa. Siksi osaamista kannattaa parantaa.

– Esimerkiksi 72 tuntia -koulutuksissa tai kyläturvallisuuskoulutuksissa oppii omatoimisen varautumisen perustaitoja ja voi yhdessä muiden alueen asukkaiden kanssa miettiä paikallisesti toimivia malleja, suosittelee Kunnaskari.

Mia Kunnaskari
erityisasiantuntija
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
puh.  p. 040 736 5683

Salla Jutila
yliopisto-opettaja
Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti (MTI), Lapin Yliopisto

Hyvin ylläpidetty paloilmoitin vähentää palovahinkoja27.4.2018 15:07Tiedote

Paloturvallisuustekniikan tarkoituksena on auttaa ihmistä ehkäisemään tulipaloja ja pitämään syttyneiden palojen aiheuttamat vahingot mahdollisimman vähäisinä. Automaattiset paloilmoittimet on suunniteltu havaitsemaan tulipalo mahdollisimman varhain ja ilmoittamaan siitä hätäkeskukseen tai muulle taholle, joka voi reagoida hälytykseen nopeasti. Paloturvallisuustekniikan kehitysryhmä muistuttaa, että laitteiden oikean toiminnan kannalta ihmisten osaamisella on merkittävä rooli.