Vesa Vareksen esikoisdekkarissa murhaaja iskee kesken sotaharjoitusten

Historian ja politiikan tutkija Vesa Vares yllättää 5. lokakuuta julkaistavalla esikoisdekkarillaan Kuolema kasarmilla. Murhamysteeri kasarmilla kutkuttelee eloon jokaisen intin käyneen armeijamuistot.

Upseerin uraa harkitsevan Martti Näreen kunnianhimo ei jää keneltäkään huomaamatta, kun nuori mies saapuu vänrikkinä Niinisalon varuskuntaan. Nopeasti Näre sekoittaa niin varusmiesten, kantahenkilökunnan kuin sotilaskodin ja alokastuvan naistenkin ajatukset.

Kohta kasarmin arki järkkyy peruuttamattomasti, kun hänet löydetään raa’asti surmattuna metsästä kesken tykistöharjoitusten.

Pääesikunnan tutkintaosastosta saapunut luutnantti ja kasarmin jo tunteva naiskomisario joutuvat suljetussa ja hierarkisessa armeijayhteisössä selvittämään, kuka teon takana oli ja mikä veriteon voisi selittää. Tutkinta mutkistuu entisestään, kun kasarmilta löydetään pian jo toinenkin henkirikoksen uhri.

Vesa Vares: Kuolema kasarmilla (CrimeTime 2022), sidottu, 356 sivua.

Arvostelukappaletiedustelut:

Suomalaisten siirtolaisnaisten kohtalot olivat kovia – ihmiskauppaa, päihteitä ja lapsenmurhia avataan Jenni Stammeierin historiateoksessa19.10.2022 02:00:00 EEST | Tiedote

Jenni Stammeierin teos pureutuu Anna Jokisen mysteerin kautta myös muihin suomalaisnaisten koskettaviin kohtaloihin. Rapakon takana suomalaiset naiset päätyivät salakapakan pitäjiksi, prostituoiduiksi ja ihmiskaupan uhreiksi. Päihteet ja sosiaaliset ongelmat olivat myös läsnä. Köyhästä Suomesta unelmiensa maahan lähteneet yksinäiset siirtolaisnaiset olivat uuden maan suurkaupungeissa hyvin haavoittuvaisessa asemassa.