Vesi on perusoikeus – EU:n komissio sanoo kyllä ensimmäiselle eurooppalaiselle kansalaisaloitteelle

Komissio suhtautuu myönteisesti eurooppalaisten julkisen alan ammattijärjestöjen tekemään ja viime syksynä komissiolle luovuttamaan kansalaisaloitteeseen ja vaatimukseen ”Vesi on perusoikeus”. Komissio lupaa myös sitoutua toimenpiteisiin tulevina kuukausina ja vuosina. Komissio vastasi aloitteeseen 19.3.2014 tiedonannolla.

Komissio tunnustaa sekä helmikuisessa kuulemistilaisuudessa että tiedonannossaan veden ja vesihuollon tärkeyden ja toteaa, että vesi ei ole kaupallinen tuote, vaan tärkeä julkinen hyödyke ja perusoikeus.

Veden tunnustamista lakiin perustuvaksi perusoikeudeksi ei kuitenkaan luvata, vaikka myös Euroopan parlamentin jäsenet tätä laajasti helmikuun kuulemisessa vaativat.

- Päätökset veden ja vesihuollon järjestämisestä kuuluvat kansalliseen, alueelliseen ja paikalliseen päätöksentekoon, ja komissio tekee sen, minkä asiassa voi tehdä, perusteli komission varapuheenjohtaja Maroš  Šefčovič  puheessaan.

Komission tiedonannossa painotetaankin sitä, että vesipalvelujen sääntely on oltava yleisesti paikallisten viranomaisten vastuulla. Se on komission mukaan turvallisin tapa pitää vesi sisämarkkinasääntelyn ulkopuolella. Komissio myös sitoutuu tukemaan julkisen sektorin sisäisiä kumppanuuksia.

- Nämä olivatkin aloitteen päävaatimuksia, joiden edistyminen  kansainvälisen vesipäivän kynnyksellä on hyvä uutinen, toteaa Fipsun hallituksen ja JHL:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta. Hän myös muistuttaa siitä, että monessa Euroopan maassa vesipalveluita on palautettu ja suunnitellaan palautettavaksi kuntien omaksi työksi.

Vaikka Euroopan komissio ei vastaa riittävällä tasolla aloitteen tekijöiden vaatimuksiin, tiedonanto sisältää monia myönteisiä toimenpiteitä, kuten EU:n laajuisen julkisen konsultaation nykyisen vesilainsäädännön toimivuudesta ja tarpeesta vahvistaa lainsäädäntöä.

Myönteistä on myös se, että kansalaisaloitteen saama tuki johti jo aikaisemmin siihen, että komissio jätti veden ja vesihuoltopalvelut käyttöoikeusdirektiivin ulkopuolelle.

Asia tulee olemaan vahvasti esillä toukokuisten Euroopan parlamentin vaalien aiheissa ja keskusteluissa.

Poliittisia puolueita ja niiden asettamia komission puheenjohtajaehdokkaita pyydetäänkin ehdottamaan jatkossa lainsäädäntöä, joka varmistaisi kansalaisten perusoikeuden veteen ja jätevesihuoltoon ja kieltäisi selkeämmin vesipalvelujen vapauttamisen kilpaillulle.

Lisätietoja: Jarkko Eloranta 0400 912 399, FIPSU:n hallituksen ja JHL:n puheenjohtaja

..................

Vesi on perusoikeus -aloite keräsi lähes 1,7 miljoonaa hyväksyttyä allekirjoitusta, Suomessa  lähes 15 000. Aloitteessa vaaditaan komissiota tunnustamaan lainsäädännössään vesi kansalaisten perusoikeudeksi ja turvaamaan kansalaisilleen oikeus puhtaaseen veteen ja laadukkaaseen vesihuoltoon. Aloitteen tekijät myös vaativat, että vesi ja vesihuolto evät ole kauppatavaraa, niiden tulee olla julkista palvelua.

Vesi on perusoikeus -aloitetta organisoi ja koordinoi Suomessa Suomen julkisen alan ammattijärjestöjen EU-yhdistys FIPSU ry, joka edustaa noin 450 000 julkisen alan työntekijää. FIPSU:n jäsenliittoja ovat Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry, Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty ry, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer, Palkansaajajärjestö Pardia, , Tehy, Akavan erityisalat ja Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia.