Vesihuollon palvelulle uusi maksurakenne

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ottaa 1.1.2019 käyttöön uudet määräytymisperusteet vesihuollon perusmaksuille ja liittymismaksuille sekä huleveden perusmaksuille ja liittymismaksuille. Uudella maksurakenteella pyritään selkeyttämään maksuja asiakkaille ja erottamaan hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

Uudistuksen taustalla on yhtäältä HSY:n saamat laskuja koskevat palautteet ja toisaalta hulevesimaksuja koskevat lakimuutokset. HSY:n hallitus antoi kokouksessaan 25.5.2018 valmisteluohjeet uudesta maksurakenteesta ja päättää uusista hinnoista lokakuun kokouksessaan. Tällöin niistä myös tiedotetaan suoraan asiakkaille.

Yksinkertaistaminen vastaa palautteisiin

HSY on saanut paljon asiakaspalautetta maksujen, hinnastojen ja laskujen ymmärrettävyydestä. Maksurakenteen selkeyttäminen on yksi tapa parantaa ymmärrettävyyttä ja siten parantaa asiakaskokemusta.

- Uudessa maksurakenteessa määräytymisperusteita on yksinkertaistettu. Esimerkiksi useat kerrosaloihin perustuvat maksuluokat on korvattu siten, että perusmaksu määräytyy suoraan kiinteistön todellisen kerrosalan mukaan, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen

Hulevesimaksu eriytyy

Toinen veturi maksurakenteen uudistamiselle on hulevesiä koskevat lakimuutokset. Vesihuoltolakiin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin astuivat 1.9.2014 voimaan muutokset, joissa määriteltiin hulevesien hallinnan vastuujako ja säädettiin hulevesimaksuista. Vesihuoltolaitosten tuli eriyttää hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

- Jatkossa asiakkaalle näkyy vesi- ja jätevesimaksuista eriteltynä hulevesimaksu, joka aikaisemmin on ollut osa vesihuollon perusmaksua. Maksulla katamme hulevesijärjestelmän rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksia vesihuoltolain kustannusvastaavuuden periaatetta noudattaen, kertoo HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred.

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksujen nykyrakenne otettiin käyttöön, kun HSY aloitti toimintansa 1.1.2010. Tuolloin maksurakenne muodostettiin jäsenkaupunkien erilaisista käytännöistä. Liittymismaksut olivat samat kaikkien jäsenkaupunkien alueella vuodesta 2010 alkaen. Käyttö- ja perusmaksujen hinnat yhtenäistettiin asteittain vuoteen 2013 mennessä. Vuoden vaihteessa voimaantuleva muutos on HSY:n ensimmäinen yhteinen kokonaisuudistus maksurakenteisiin.

Pöytäkirja asiasta liitteineen löytyy täältä: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Yksikön päällikkö Jyrki Kaija, puh. 050 463 9826, etunimi.sukunimi@hsy.fi

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja