Vesihuollon palvelulle uusi maksurakenne

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ottaa 1.1.2019 käyttöön uudet määräytymisperusteet vesihuollon perusmaksuille ja liittymismaksuille sekä huleveden perusmaksuille ja liittymismaksuille. Uudella maksurakenteella pyritään selkeyttämään maksuja asiakkaille ja erottamaan hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

Uudistuksen taustalla on yhtäältä HSY:n saamat laskuja koskevat palautteet ja toisaalta hulevesimaksuja koskevat lakimuutokset. HSY:n hallitus antoi kokouksessaan 25.5.2018 valmisteluohjeet uudesta maksurakenteesta ja päättää uusista hinnoista lokakuun kokouksessaan. Tällöin niistä myös tiedotetaan suoraan asiakkaille.

Yksinkertaistaminen vastaa palautteisiin

HSY on saanut paljon asiakaspalautetta maksujen, hinnastojen ja laskujen ymmärrettävyydestä. Maksurakenteen selkeyttäminen on yksi tapa parantaa ymmärrettävyyttä ja siten parantaa asiakaskokemusta.

- Uudessa maksurakenteessa määräytymisperusteita on yksinkertaistettu. Esimerkiksi useat kerrosaloihin perustuvat maksuluokat on korvattu siten, että perusmaksu määräytyy suoraan kiinteistön todellisen kerrosalan mukaan, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen

Hulevesimaksu eriytyy

Toinen veturi maksurakenteen uudistamiselle on hulevesiä koskevat lakimuutokset. Vesihuoltolakiin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin astuivat 1.9.2014 voimaan muutokset, joissa määriteltiin hulevesien hallinnan vastuujako ja säädettiin hulevesimaksuista. Vesihuoltolaitosten tuli eriyttää hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

- Jatkossa asiakkaalle näkyy vesi- ja jätevesimaksuista eriteltynä hulevesimaksu, joka aikaisemmin on ollut osa vesihuollon perusmaksua. Maksulla katamme hulevesijärjestelmän rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksia vesihuoltolain kustannusvastaavuuden periaatetta noudattaen, kertoo HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred.

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksujen nykyrakenne otettiin käyttöön, kun HSY aloitti toimintansa 1.1.2010. Tuolloin maksurakenne muodostettiin jäsenkaupunkien erilaisista käytännöistä. Liittymismaksut olivat samat kaikkien jäsenkaupunkien alueella vuodesta 2010 alkaen. Käyttö- ja perusmaksujen hinnat yhtenäistettiin asteittain vuoteen 2013 mennessä. Vuoden vaihteessa voimaantuleva muutos on HSY:n ensimmäinen yhteinen kokonaisuudistus maksurakenteisiin.

Pöytäkirja asiasta liitteineen löytyy täältä: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Yksikön päällikkö Jyrki Kaija, puh. 050 463 9826, etunimi.sukunimi@hsy.fi