Vesihuollon palvelulle uusi maksurakenne

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ottaa 1.1.2019 käyttöön uudet määräytymisperusteet vesihuollon perusmaksuille ja liittymismaksuille sekä huleveden perusmaksuille ja liittymismaksuille. Uudella maksurakenteella pyritään selkeyttämään maksuja asiakkaille ja erottamaan hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

Uudistuksen taustalla on yhtäältä HSY:n saamat laskuja koskevat palautteet ja toisaalta hulevesimaksuja koskevat lakimuutokset. HSY:n hallitus antoi kokouksessaan 25.5.2018 valmisteluohjeet uudesta maksurakenteesta ja päättää uusista hinnoista lokakuun kokouksessaan. Tällöin niistä myös tiedotetaan suoraan asiakkaille.

Yksinkertaistaminen vastaa palautteisiin

HSY on saanut paljon asiakaspalautetta maksujen, hinnastojen ja laskujen ymmärrettävyydestä. Maksurakenteen selkeyttäminen on yksi tapa parantaa ymmärrettävyyttä ja siten parantaa asiakaskokemusta.

- Uudessa maksurakenteessa määräytymisperusteita on yksinkertaistettu. Esimerkiksi useat kerrosaloihin perustuvat maksuluokat on korvattu siten, että perusmaksu määräytyy suoraan kiinteistön todellisen kerrosalan mukaan, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen

Hulevesimaksu eriytyy

Toinen veturi maksurakenteen uudistamiselle on hulevesiä koskevat lakimuutokset. Vesihuoltolakiin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin astuivat 1.9.2014 voimaan muutokset, joissa määriteltiin hulevesien hallinnan vastuujako ja säädettiin hulevesimaksuista. Vesihuoltolaitosten tuli eriyttää hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

- Jatkossa asiakkaalle näkyy vesi- ja jätevesimaksuista eriteltynä hulevesimaksu, joka aikaisemmin on ollut osa vesihuollon perusmaksua. Maksulla katamme hulevesijärjestelmän rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksia vesihuoltolain kustannusvastaavuuden periaatetta noudattaen, kertoo HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred.

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksujen nykyrakenne otettiin käyttöön, kun HSY aloitti toimintansa 1.1.2010. Tuolloin maksurakenne muodostettiin jäsenkaupunkien erilaisista käytännöistä. Liittymismaksut olivat samat kaikkien jäsenkaupunkien alueella vuodesta 2010 alkaen. Käyttö- ja perusmaksujen hinnat yhtenäistettiin asteittain vuoteen 2013 mennessä. Vuoden vaihteessa voimaantuleva muutos on HSY:n ensimmäinen yhteinen kokonaisuudistus maksurakenteisiin.

Pöytäkirja asiasta liitteineen löytyy täältä: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Yksikön päällikkö Jyrki Kaija, puh. 050 463 9826, etunimi.sukunimi@hsy.fi

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi