Vesihuollon palvelulle uusi maksurakenne

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ottaa 1.1.2019 käyttöön uudet määräytymisperusteet vesihuollon perusmaksuille ja liittymismaksuille sekä huleveden perusmaksuille ja liittymismaksuille. Uudella maksurakenteella pyritään selkeyttämään maksuja asiakkaille ja erottamaan hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

Uudistuksen taustalla on yhtäältä HSY:n saamat laskuja koskevat palautteet ja toisaalta hulevesimaksuja koskevat lakimuutokset. HSY:n hallitus antoi kokouksessaan 25.5.2018 valmisteluohjeet uudesta maksurakenteesta ja päättää uusista hinnoista lokakuun kokouksessaan. Tällöin niistä myös tiedotetaan suoraan asiakkaille.

Yksinkertaistaminen vastaa palautteisiin

HSY on saanut paljon asiakaspalautetta maksujen, hinnastojen ja laskujen ymmärrettävyydestä. Maksurakenteen selkeyttäminen on yksi tapa parantaa ymmärrettävyyttä ja siten parantaa asiakaskokemusta.

- Uudessa maksurakenteessa määräytymisperusteita on yksinkertaistettu. Esimerkiksi useat kerrosaloihin perustuvat maksuluokat on korvattu siten, että perusmaksu määräytyy suoraan kiinteistön todellisen kerrosalan mukaan, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen

Hulevesimaksu eriytyy

Toinen veturi maksurakenteen uudistamiselle on hulevesiä koskevat lakimuutokset. Vesihuoltolakiin sekä maankäyttö- ja rakennuslakiin astuivat 1.9.2014 voimaan muutokset, joissa määriteltiin hulevesien hallinnan vastuujako ja säädettiin hulevesimaksuista. Vesihuoltolaitosten tuli eriyttää hulevesiviemäröinnin maksut vesihuollon maksuista.

- Jatkossa asiakkaalle näkyy vesi- ja jätevesimaksuista eriteltynä hulevesimaksu, joka aikaisemmin on ollut osa vesihuollon perusmaksua. Maksulla katamme hulevesijärjestelmän rakentamisen ja kunnossapidon kustannuksia vesihuoltolain kustannusvastaavuuden periaatetta noudattaen, kertoo HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Tommi Fred.

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksujen nykyrakenne otettiin käyttöön, kun HSY aloitti toimintansa 1.1.2010. Tuolloin maksurakenne muodostettiin jäsenkaupunkien erilaisista käytännöistä. Liittymismaksut olivat samat kaikkien jäsenkaupunkien alueella vuodesta 2010 alkaen. Käyttö- ja perusmaksujen hinnat yhtenäistettiin asteittain vuoteen 2013 mennessä. Vuoden vaihteessa voimaantuleva muutos on HSY:n ensimmäinen yhteinen kokonaisuudistus maksurakenteisiin.

Pöytäkirja asiasta liitteineen löytyy täältä: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Toimialajohtaja Tommi Fred, puh. 050 348 4841, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Yksikön päällikkö Jyrki Kaija, puh. 050 463 9826, etunimi.sukunimi@hsy.fi

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.8.201814.8.2018 14:45Tiedote

Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen yleissuunnitelman 2018-2022 hyväksymisestä ja sekajätteiden keräyksen ja kuljetuksen hankinnasta Pohjois-Espooseen ja Kauniaisiin. Hallitus päättää myös lausunnosta lakiluonnokseen jätelain muuttamisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.6.2018. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.8.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoiston häiriö helpottumassa – typpi poistuu jo lähes 80-prosenttisesti6.8.2018 16:19Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamossa kaksi viikkoa jatkunut biologisen typenpoiston häiriö jatkuu yhä. Typenpoisto on kuitenkin saavuttamassa 80 % tason, joka on Viikinmäen jätevedenpuhdistamon ympäristöluvan mukainen vaatimus. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto palautuvat päivä päivältä. Normaalitilassa typenpoisto on yli 90 %, johon päästäneen tämän viikon aikana. Häiriötilanne käynnistyi maanantaina 23.7.2018 noin klo 03.00 ja sen selvittäminen aloitettiin välittömästi. Häiriön arvioidaan johtuvan tuntemattomasta teollisuuden kemikaalipäästöstä, joka on tappanut typenpoistosta vastaavia nitrifikaatiobakteereita. Prosessi toipuu sitä mukaa kun bakteerit lisääntyvät. Häiriöstä johtuen typpikuorma vesistöön kasvoi huomattavasti. Jätevedenpuhdistamon muu biologinen puhdistusprosessi toimii kuitenkin normaalisti, kuten myös kemiallinen fosforinpoisto. Muita vaikutuksia typpikuorman kasvun lisäksi ei arvioida olevan. Varsinaisen häiriötilanteen voi

Viikinmäen jätevedenpuhdistamon typenpoisto normalisoitumassa hiljalleen1.8.2018 16:12Tiedote

HSY:n Viikinmäen jätevedenpuhdistamon biologisen typenpoiston vakava häiriö jatkuu ja typenpoistoteho on edelleen merkittävästi tavallista heikompi. Aktiivilieteprosessin nitrifikaatioaste ja sen myötä kokonaistypenpoisto ovat kuitenkin elpymässä hiljalleen. Typenpoistoaste on tänään keskiviikkona 45 % ja se paranee päivä päivältä nitrifikaation elpyessä. Häiriön aikana typenpoistoaste oli matalimmillaan vain 20 %, kun se Viikinmäessä on normaalitilassa yli 90 %.