Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

Vesihuollon maksujen korotus investointeihin

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Maksujen korotus käytetään käynnissä oleviin suuriin investointeihin kuten Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamiseen ja verkoston toimintavarmuuden parantamiseen. Vesihuollon käyttömaksu nousee nykyisestä 3,12 eurosta 3,15 euroon kuutiometriltä. Käyttö- ja perusmaksujen keskinäinen osuus ohjaa edelleen vedenkäytön vähentämiseen.

‒ Teemme jatkuvasti töitä tuottavuutemme parantamiseksi ja huolimatta suurista investoinneistamme vesimaksumme ovat edelleen edullisempia pääkaupunkiseudulla kuin muissa suurissa kaupungeissa ja selvästi edullisemmat kuin Suomessa keskimäärin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Vesilaitosyhdistyksen tyyppikerrostalojen vertailuaineiston perusteella veden käyttömaksu HSY-alueella vuonna 2017 on 3,62 €/m3, kun maan keskiarvo on 4,68 €/m3

Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan

Kiinteistöjen jätehuoltomaksut sekä Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Jätteitä kierrättämällä, syntyvää jätemäärää vähentämällä ja jäteastioiden tyhjennysvälejä harventamalla asukas voi itse vaikuttaa kiinteistöjen jätemaksuihin. Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös osa kotitalouksien maksuttomista palveluista kuten vaarallisen jätteen keräyksestä, kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden, kuten esimerkiksi sähkölaitteiden, lasipurkkien ja -pullojen sekä metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta.

HSY:n jätehuoltomaksut ovat alle Suomen keskitason. Suomen Kiertovoima ry:n vertailuaineiston perusteella 40 asunnon ja 75 asukkaan tyyppikerrostalon jätehuoltokustannukset olivat vuonna 2016 HSY:n alueella asukasta kohden hieman yli 52 euroa ja koko Suomessa keskimäärin 65 euroa vuodessa.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Vesilaitosyhdistyksen kerrostalojen vertailuaineiston perusteella veden käyttömaksu HSY-alueella vuonna 2017 on 3,62 €/m3 kun maan keskiarvo on 4,68 €/m3. Lähde: VVY:n Vesihuoltomaksut 1.2.2017 -julkaisu.

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä