Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.

Vesihuollon maksujen korotus investointeihin

Vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Maksujen korotus käytetään käynnissä oleviin suuriin investointeihin kuten Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakentamiseen ja verkoston toimintavarmuuden parantamiseen. Vesihuollon käyttömaksu nousee nykyisestä 3,12 eurosta 3,15 euroon kuutiometriltä. Käyttö- ja perusmaksujen keskinäinen osuus ohjaa edelleen vedenkäytön vähentämiseen.

‒ Teemme jatkuvasti töitä tuottavuutemme parantamiseksi ja huolimatta suurista investoinneistamme vesimaksumme ovat edelleen edullisempia pääkaupunkiseudulla kuin muissa suurissa kaupungeissa ja selvästi edullisemmat kuin Suomessa keskimäärin, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Vesilaitosyhdistyksen tyyppikerrostalojen vertailuaineiston perusteella veden käyttömaksu HSY-alueella vuonna 2017 on 3,62 €/m3, kun maan keskiarvo on 4,68 €/m3

Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan

Kiinteistöjen jätehuoltomaksut sekä Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan.

Kiinteistöjen jätehuoltomaksuihin vaikuttavat sekajäteastian koko ja tyhjennysrytmi. Jätteitä kierrättämällä, syntyvää jätemäärää vähentämällä ja jäteastioiden tyhjennysvälejä harventamalla asukas voi itse vaikuttaa kiinteistöjen jätemaksuihin. Kiinteistöjen jätemaksuilla katetaan myös osa kotitalouksien maksuttomista palveluista kuten vaarallisen jätteen keräyksestä, kiertävistä keräysautoista, jäteneuvonnasta ja Sortti-asemien toiminnasta. Monien kotien jätteiden, kuten esimerkiksi sähkölaitteiden, lasipurkkien ja -pullojen sekä metallin, tuonti Sortti-asemille on maksutonta.

HSY:n jätehuoltomaksut ovat alle Suomen keskitason. Suomen Kiertovoima ry:n vertailuaineiston perusteella 40 asunnon ja 75 asukkaan tyyppikerrostalon jätehuoltokustannukset olivat vuonna 2016 HSY:n alueella asukasta kohden hieman yli 52 euroa ja koko Suomessa keskimäärin 65 euroa vuodessa.

toimitusjohtaja Raimo Inkinen, puh. 045 635 7741

Vesilaitosyhdistyksen kerrostalojen vertailuaineiston perusteella veden käyttömaksu HSY-alueella vuonna 2017 on 3,62 €/m3 kun maan keskiarvo on 4,68 €/m3. Lähde: VVY:n Vesihuoltomaksut 1.2.2017 -julkaisu.

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

HSY:n hallituksen kokous 20.10.201720.10.2017 10:42Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 20.10.2017 Hallitus päätti muun muassa esittää yhtymäkokouksen hyväksyttäväksi HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2018 - 2020 sekä vesihuollon ja jätehuollon hinnat 1.1.2018 alkaen. Hallitus sai tiedoksi muun muassa Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen 30.9.2017. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi