Vesijettien suosio veti kotimaan venemarkkinat kasvuun
Vesijettien suosion huima kasvu veti kotimaan venemarkkinat seitsemän prosentin kasvuun alkuvuoden aikana. Vesijettejä rekisteröitiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana yli 900 kappaletta, lähes 300 jettiä enemmän kuin viime vuonna.
Helsingin Uivassa venenäyttelyssä lämpimän kesän tuoma myönteinen vire näkyy täysinä laitureina. Loppuunmyydyllä alueella esittäytyy neljän päivän ajan yli 150 näytteilleasettajaa ja 260 venettä.
Alumiiniveneiden suosio Suomessa jatkuu
Rekisteröintitilaston suosikkien perusteella suomalaisten suosikkivene on yhä viitisen metriä pitkä ja 30–60 hevosvoiman perämoottorilla varustettu pulpettivene. Alumiiniveneiden osuus rekisteröidyistä perämoottoriveneistä on huomattava. Venerekisteriin on merkittävä vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut veneet.
”Suomalaiset valmistajat näyttävät tuntevan veneilijöiden tarpeet, sillä 20 suosituimman venemallin joukosta yli puolet on kotimaisia alumiinirunkoisia veneitä. Uskomme, että lämpimän kesän jälkeen kiinnostus vesillä liikkumiseen on kasvussa ja venekauppa jatkuu vilkkaana vielä elokuussa ja erityisesti Helsingin Uivassa venenäyttelyssä, jossa on esillä ennätysmäärä uusia venemalleja”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalokertoo.
Kuuma kevät toi ruuhkan, mutta moottoriveneiden rekisteröinnit vähenivät hieman
Moottoriveneitä rekisteröitiin alkuvuoden aikana reilut 2 200 kappaletta ja määrä jäi nelisen prosenttia viime vuotta pienemmäksi.
”Näyttää siltä, että kevään nopeasti lämmettyä venekaupan kasvun rajat tulivat vastaan eivätkä venekauppiaat yksinkertaisesti pystyneet toimittamaan enempää veneitä. Kappalemääräisesti suurin osa uusista veneistä luovutetaan ostajille varsin lyhyen, toukokuun alusta juhannukseen ulottuvan ajanjakson kuluessa”, Pajusalo pohtii.
Veneilyn ja siihen tiiviisti liittyvien palvelujen kuten matkailun kausivaihtelun tasoittamiseksi Pajusalo ehdottaa koulujen kesälomien ajankohtien muuttamista.
”Koulujen kesälomien uudenlaista jaksotusta olisi syytä selvittää. Mukaan on otettava kaikki ne tahot, joiden toimintaan lomien sijoittuminen vaikuttaa”, Pajusalo sanoo.
Veneala on Suomessa merkittävä työllistäjä: suoraan alan yrityksissä työskentelee 3500 henkilöä ja työllisyysvaikutus on kaikkiaan 4000–6000 henkilöä. Kerrannaisvaikutukset ovat merkittäviä myös saariston ja Järvi-Suomen palveluelinkeinoille. Muista Pohjoismaista poiketen Suomessa on myös vahvaa omaa venetuotantoa, viennin osuus kokonaistuotannosta oli viime vuonna peräti 73 prosenttia.
Sähkömoottoreiden suosio jyrkässä kasvussa
Merkille pantava yksityiskohta kuluvan vuoden venemarkkinoilla on sähköperämoottoreiden suosion raju nousu. Niitä toimitettiin ensimmäisellä vuosipuoliskolla reilut 5400 kappaletta, joka on yli 90 prosenttia edellisvuotta enemmän.
”Sähkömoottorista on tullut pienimmissä veneistä vaihtoehto perinteiselle perämoottorille. Lisäksi sähköinen keulamoottori alkaa olla vakiovaruste hieman suuremmissakin, heittokalastukseen tarkoitetuissa veneissä”, Pajusalo sanoo.
Vienti Pohjoismaihin merkittävintä
Suomalaisen veneteollisuuden merkittävimmät vientimaat ovat edelleen Ruotsi ja Norja. Tammi-toukokuussa viennin arvo on pienentynyt edellisvuodesta, mutta tilastointiin liittyy vielä suuria epävarmuuksia, sillä pitkäaikaisina projekteina rakennettavia suuria purjeveneitä ei ole vielä toimitettu tämän vuoden puolella.
”Tilastointiin tuovat mielenkiintoisen lisänsä Balticin ja Nautorin suurten purjeveneiden toimitukset. Esimerkiksi viime vuonna Maltalle vietiin vain kahdeksan venettä, mutta niiden yhteisarvo oli 72 miljoonaa euroa”, Pajusalo mainitsee.
Kotimaan markkinat
Kotimaan venerekisteröinnit ovat kasvussa. Rekisteriin merkittiin seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana 3208 venettä, seitsemän prosenttia viime vuotista enemmän. Merkittävin muutos oli vesijettien myynnin erittäin nopea kasvu: niitä rekisteröitiin 908 kappaletta, liki 50 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Rekisteröidyistä veneistä valtaosa – 69 prosenttia – on tavallisia moottoriveneitä.
Purjeveneiden myynti on ollut edelleen hiljaista, tosin voimakkaassa kasvussa viime vuoteen verrattuna. Ensimmäisen seitsemän kuukauden aikana on rekisteröity 12 purjevenettä ja moottoripurjehtijaa.
Rekisteritilastossa näkyvät vähintään 5,5 metriä pitkät tai vähintään 15 kilowatin moottorilla varustetut purje- tai moottoriveneet.
1-7/2018 |
1-7/2017 |
Muutos |
|
01 Moottorivene |
2205 |
2 295 |
-4,0 % |
02 Purjevene |
10 |
5 |
+100 % |
03 Ilmatäytteinen/RIB |
44 |
58 |
-23 % |
04 Hydrokopteri |
2 |
3 |
-33% |
05 Vesijetti |
908 |
620 |
47 % |
06 Moottoripurjehtija |
2 |
- |
- |
07 Ilmatyynyalus |
1 |
5 |
- |
08 Muu |
36 |
26 |
-80 % |
Yhteensä |
3208 |
3 012 |
+7 % |
Venevienti
Suomen veneviennin merkittävimmät maat ovat Ruotsi ja Norja, joihin menee kappalemääräisesti 70 prosenttia viennistä. Ennakkotietojen mukaan veneviennin viisi suurinta maata tammi-toukokuussa olivat:
veneitä |
Milj. € |
muutos % |
|
1. Ruotsi |
2956 |
40,1 |
-5,5 |
2. Norja |
2029 |
33,1 |
0,8 |
3. Venäjä |
415 |
5,9 |
86,8 |
4. Saksa |
134 |
3,5 |
-21,7 |
5. Ranska |
63 |
3,2 |
14,9 |
Yli miljoonan euron vientimaita olivat myös Iso-Britannia, Tanska, Sveitsi, Grönlanti ja Kreikka.
Ensimmäisen viiden kuukauden aikana veneitä vietiin yhteensä 106 miljoonan euron arvosta. Viennin arvo oli 4,1% alle viime vuoden vastaavan ajan.
Veneiden ja vesijettien tuonti
Moottori- ja purjeveneiden tuontimaista merkittävimmät olivat Iso-Britannia ja Puola.
Vesijettien kansainväliset markkinat ovat vahvassa kasvussa, mikä näkyy myös Suomessa sekä tuonnin että viennin kasvuna. Suomeen tuodaan vesijettejä pääasiassa Meksikosta, Japanista ja USA:sta ja niitä viedään Suomesta edelleen muihin EU-maihin. Vesijetit mukaan luettuna venetuonnin arvo laski 0,3 prosentilla 40,2 miljoonaan euroon.
Venetuonnin arvo tammi–toukokuussa 2018 mukaan lukien vesijetit
Veneitä |
Milj. € |
|
1 Meksiko |
3408 |
25,4 |
2 Iso-Britannia |
115 |
2,9 |
3 Puola |
75 |
2,3 |
4 USA |
744 |
2,3 |
5 Ruotsi |
54 |
1,4 |
Perämoottorit
Perämoottoritilastoja on tässä vaiheessa saatavissa tammi-kesäkuun tukkutoimituksista. Kokonaisuutena suomalaisten maahantuojien kautta toimitettiin 15 835 perämoottoria, joka on hieman alle viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Kotimaahan näistä toimitettiin 7 355 kappaletta (-15 %) ja vientiin 8 480 kappaletta (+1 %).
Perinteisten perämoottoreiden lisäksi on sähköperämoottoreita toimitettu tammi-kesäkuussa 5415 kpl, mikä on 92,1 % enemmän viime vuoden vastaavan ajankohtaan verrattuna.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarkko Pajusalotoimitusjohtaja, Finnboat
Puh:040 673 4032jarkko.pajusalo@finnboat.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.fi löydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnboat
Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.
Challenging year for Finnish boating industry, but value of exports rise9.2.2024 06:00:00 EET | Press release
The weakened purchasing power of consumers and the uncertain economic situation were reflected in the sales of the Finnish boating industry in 2023. According to statistics for registrations and wholesale deliveries, the number of new boats sold decreased by almost thirty percent from the previous year, while the net sales of boating industry companies decreased by 7 percent. The boating industry employs approximately 3500 people in Finland, and according to preliminary estimates, the net sales of Finnboat’s member companies exceeded EUR 800 million in 2023.
Suomen venealalla haastava vuosi, vaikka viennin arvo kasvoi9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja epävarma tilanne heijastui venealan vuoden 2023 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kolmekymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski 7 prosenttia. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto ylitti alustavan arvion mukaan 800 miljoonaa euroa.
Lehdistökutsu: paneelikeskustelu veneilyn kasvihuonepäästöistä8.2.2024 13:56:49 EET | Kutsu
Tervetuloa Helsingin venemessuille perjantaina 9.2. kello 16 seuraamaan paneelikeskustelua veneilyn kasvihuonepäästöjen alentamisesta.
More than 60 boats from Finland at the boot Düsseldorf18.1.2024 13:00:00 EET | Press release
The Finnish boat industry will be represented at the boot Düsseldorf with more than 60 boats, including 10 world premieres. In addition to 21 Finnish boat manufacturers, the show will also feature the expertise of Oceanvolt, a pioneer in electric propulsion systems for boats, and Remoran, which manufactures hydrogen generators for sailing boats.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme