Vesikalusteiden tarkastaminen on ympäristöteko – vedenkulutus laski 24 %

Asokotien kohteissa tarkastetaan vesikalusteet seitsemän vuoden välein. Tarkastusten myötä käyttöveden kulutusta on saatu tiputettua jo 24 % vuosina 2010-2018. Asumisen hiilijalanjälki on pienentynyt merkittävästi samalla kun on pienennetty asukkaiden asumiskuluja.
Vedenkulutuksen väheneminen näkyy suoraan asukkaiden maksamissa vastikkeissa. Kuva: Satu Mali

- Tarkastukset on yksinkertainen keino säästää vettä. Niiden avulla saamme esiin ja korjattua esimerkiksi vuotavat hanat, vessan kalusteet ja liikaa vettä virtaavat suihkut, kertoo kiinteistöpäällikkö Teemu Jalomäki.

Jalomäki korostaa, että vedenkulutuksen väheneminen näkyy suoraan asukkaiden maksamissa vastikkeissa ja että säästö on paljon suurempi kuin työsuorite, joka sen eteen tehdään.

- Myös asumistottumuksillaan voi tässä asiassa todella vaikuttaa vastikkeeseen. Jos on tapana olla pitkään suihkussa, kannattaa opetella puolittamaan suihkuajan, vinkkaa Jalomäki.

Viiden minuutin suihkuttelu normaalilla vedenvirtaamasäädöllä kuluttaa vettä 60 litraa. 20 minuutin suihkuttelu puolestaan kuluttaa 240 litraa vettä. Nelihenkinen perhe voi säästää pienemmällä vedenkulutuksella jopa yli tuhat euroa vuodessa.

Veden säästämiseen liittyvät toimenpiteet ovat osa Asuntosäätiön pyrkimyksiä pienentää asumisen hiilijalanjälkeä. Asokodit on osa Asuntosäätiö-konsernia.

Asuntosäätiö on alalla edelläkävijä ilmastonmuutoksen hillintään liittyvissä toimenpiteissä. Asukkaille ko. toimenpiteistä kerrottiin Kotimaisema-lehden koosteessa.

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit)
Kiinteistöpäällikkö Teemu Jalomäki
teemu.jalomaki@asokodit.fi

Tarkastukset on yksinkertainen keino säästää vettä. Niiden avulla saamme esiin ja korjattua esimerkiksi vuotavat hanat, vessan kalusteet ja liikaa vettä virtaavat suihkut, kertoo kiinteistöpäällikkö Teemu Jalomäki. Kuva: Satu Mali
Nelihenkinen perhe voi säästää pienemmällä vedenkulutuksella jopa yli tuhat euroa vuodessa. Kuva: Satu Mali

Asuntosäätiö-konserni on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Asuntosäätiön suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa yli16 000 asuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.