Vetyteknologiasta vastaus tulevaisuuden energiahaasteisiin

Vihreässä energiasiirtymässä vetyteknologian kehittäminen on avainasemassa. Investointien perustaksi tarvitaan kuitenkin tiedepohjaista osaamista. Vetyteknologian kehittäminen on yksi Suomen Akatemian Suurnopeuksiset sähkömekaaniset energianmuunnosjärjestelmät -huippuyksikön tutkimuksen keskeisistä sovelluskohteista.

Maailman sähköistyminen näkyy niin liikenteessä kuin teollisissa prosesseissa ja kokonaisissa energiajärjestelmissäkin. Myös vihreässä energiasiirtymässä kestävien ja kompaktien sähkökoneiden ja mekaanisen voimansiirron kehittäminen ovat avainasemassa.

Suurnopeuksiset sähkömekaaniset energianmuunnosjärjestelmät -huippuyksikössä luodaan menetelmiä sähköisen energiankäytön edistämiseksi osana vihreää siirtymää. Monimutkaisten energiamuunnosjärjestelmien suunnitteluun tarvitaan raskaita matematiikkaan ja fysiikkaan perustuvia laskennallisia mallinnustyökaluja sekä näiden työkalujen kehittämis- ja käyttöosaajia.

”Vetyteknologialla on keskeinen rooli vihreän energian siirtymässä, ja tulevaisuuden akuutit kysymykset koskevat vedyn varastointia, jakelua ja käyttöä”, huippuyksikön johtaja, professori Anouar Belahcen kiteyttää.

Vetyteknologian järjestelmien kehittämiseksi tarvitaan muun muassa suurnopeusteknologian sovelluksia ja energianmuuntimia sekä sähkömoottoreita.

”Yritykset tekevät vihreää siirtymää edistäviä investointeja, ja me luomme tiedepohjaista osaamista investointien perustaksi. Hyvin rakennetut suunnittelutyökalut mahdollistavat innovatiivisia teknologisia ratkaisuja, jotka edelleen edistävät investointeja sähköliikenteeseen ja energiasektoriin”, Belahcen kuvailee.

Huippuyksikköohjelmat ovat suomalaisen tutkimuksen menestystarinoita

Suomen Akatemian uusissa huippuyksiköissä yhdistyvät kiinnostavalla tavalla erilaiset tieteelliset näkökulmat ja potentiaali merkittävään tieteen uudistamiseen. Huippuyksiköiden työssä keskeistä on tutkimuksen tiedeyhteisön ulkopuolelle ulottuva vaikuttavuus sekä se, että huippuyksikön tutkijat ja aihe tuovat uutta Suomen tieteeseen.

Tutkimuksen huippuyksiköt kuuluvat oman tieteenalansa kansainväliseen kärkeen tai ovat lähellä sitä. Huippuyksiköiden laajat tutkimuskokonaisuudet uudistavat tutkimusta, kehittävät luovia tutkimusympäristöjä ja innovaatioita sekä kouluttavat uusia lahjakkaita tutkijoita suomalaiseen tutkimus- ja elinkeinoelämään.

Huippuyksiköitä rahoittavat Suomen Akatemia, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Lisäksi yksiköt saavat rahoitusta useista muista lähteistä. Vuosien 2022─2029 huippuyksikköohjelmassa on mukana 11 yksikköä. Näissä työskentelee tutkimusryhmiä 11 yliopistosta tai tutkimuslaitoksesta. Akatemia on varautunut rahoittamaan huippuyksikköohjelmaa 101 miljoonalla eurolla.

• Huippuyksikköohjelmat
  • johtava tiedeasiantuntija Maiju Gyran, p. 029 533 5015, etunimi.sukunimi(at)aka.fi
  • yleiset tiedustelut: coe(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Nya programdirektörer för strategisk forskning22.6.2022 10:49:16 EEST | Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) valde nya programdirektörer den 21 juni 2022. Professor Juha Helenius från Helsingfors universitet valdes till programdirektör för FOOD-programmet (Mot ett hållbart, hälsosamt och klimatneutralt livsmedelssystem) och teamledare Mika Nieminen från Teknologiska forskningscentralen VTT Ab valdes till programdirektör för STEER-programmet (Det allmännas ändrande roll och möjligheter att styra samhällsutvecklingen).

SRC selects new programme directors for strategic research programmes22.6.2022 10:42:20 EEST | Press release

The Strategic Research Council (SRC) selected new programme directors on 21 June 2022. Professor Juha Helenius (University of Helsinki) was selected as the programme director of the FOOD programme (Towards a Sustainable, Healthy and Climate-Neutral Food System) and Team Leader Mika Nieminen (VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) as the programme director of the STEER programme (The Changing Role of Public Authority and the Potential for Steering Society).

Strategisen tutkimuksen uudet ohjelmajohtajat valittu22.6.2022 09:49:33 EEST | Tiedote

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) valitsi 21.6.2022 uudet ohjelmajohtajat ohjelmille Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD) ja Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER). FOOD-ohjelman ohjelmajohtajaksi valittiin professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta ja STEER-ohjelman ohjelmajohtajaksi tiimipäällikkö Mika Nieminen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.