VIA-oratorio, maailman kantaesitykset ja syntymäpäivät loivat Naantalin Musiikkijuhlille todellisen juhlan tunnun

20.6.2017 10:00 | Naantalin Musiikkijuhlat

Naantalin Musiikkijuhlat päättyi eilen upeaan musiikkijuhlaristeilyyn ainutlaatuiselle Örön linnakesaarelle. Festivaali ylitti tänä vuonna kävijätavoitteensa. Konserttivieraita on ollut vuosittain noin 16 000, ja tänä vuonna tuo määrä ylitettiin. Useat konsertit myytiin loppuun, kuten Soile Isokosken konsertti, Kultarannan puistokonsertti, VIA – oratorio sekä Sting-konsertti. Grigori Sokolovin konsertti oli myös lähes loppuunmyyty.

VIA on Olli Kortekankaan viidelle solistille, kahdelle kuorolle, uruille ja orkesterille sävelletty teos, joka sai maailman kantaesityksensä Naantalin Musiikkijuhlilla. Teoksen oli tilannut Kirkkohallitus reformaation merkkivuoden kunniaksi. Kultarannassa järjestettyä puistokonserttia Katso pohjoista taivasta – runoja ja musiikkia Kultarannan puutarhassa saapuivat kuulemaan myös presidentti Sauli Niinistö sekä rouva Jenni Haukio, jonka toimittaman Katso pohjoista taivasta -runoantologian pohjalta konsertti suunniteltiin. Ville Rusanen, Johanna Rusanen-Kartano sekä pianisti Pami Karvonen esittivät maailman kantaesityksenä Aulis Sallisen laulusarjan Kalliopohja. Runoja konsertissa lausui äskettäin Helsingin kulttuuripalkinnon saanut näyttelijä Esko Salminen. Toukokuussa 75 vuotta täyttänyttä Musiikkijuhlien taiteellista johtajaa Arto Norasta juhlittiin komeasti Okko Kamun ja Krzysztof Pendereckin johdolla. Päätöskonsertissa Serenadi rauhalle ja merelle juhlinnan kohteena oli kohta 80-vuotias presidentti Martti Ahtisaari, joka piti tilaisuudessa puheenvuoron rauhalle. Konsertissa sai kantaesityksensä Aulis Sallisen klarinettikvartetto The Sea of Peace.

Naantalin Lasten Musiikkijuhlat järjestettiin hyvällä menestyksellä neljännen kerran yhteistyössä Naantalin Pelastakaa Lapset ry:n kanssa. Ohjelmassa oli muun muassa Suuri Lastenjuhla, Nallen puhalluskonsertti ja Pikku Papun Orkesterin loppuunmyyty konsertti.

Naantalin Musiikkijuhlat sai poikkeuksellisen hyvää palautetta niin yleisöltä, taiteilijoilta kuin medialtakin. Sääkin oli kesäisen kaunis lähes koko festivaalin ajan. Toivotamme kaikki musiikin ystävät tervetulleiksi Naantaliin jälleen ensi vuonna 5.–16.6.2018.

Tiina Tunturi, toiminnanjohtaja
p. 044 516 1718, tiina.tunturi@naantali.fi

Arkkipiispa Kari Mäkinen avaa Naantalin Musiikkijuhlat4.6.2017 19:25Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlien avajaiset järjestetään tiistaina 6.6. Tilaisuuden avajaispuheen pitää arkkipiispa Kari Mäkinen. Tilaisuutta kunnioittaa läsnäolollaan myös kulttuuriministeri Sampo Terho. Illan avajaiskonsertti on omistettu satavuotiaalle Suomelle ja 38-vuotiaalle Naantalin Musiikkijuhlille. Konsertissa kuullaan suomalaisten säveltäjien Kaija Saariahon, Einojuhani Rautavaaran, Magnus Lindbergin, Joonas Kokkosen, Kalevi Ahon ja Aulis Sallisen sävellyksiä. Lavalle nousee muiden huipputaiteilijoiden lisäksi myös Naantalin Musiikkijuhlien taiteellinen johtaja, sellisti Arto Noras. Naantalin Musiikkijuhlat jatkuu lauantaihin 17.6. asti.

KUTSU Naantalin Musiikkijuhlien tiedotustilaisuuteen31.5.2017 12:49Kutsu

Naantalin Musiikkijuhlien ensimmäiset sävelet soivat aurinkoisessa Naantalissatiistaina 6.6. Tänä vuonna jo 38. kertaa järjestettävää festivaalia vietetään 6.–17.kesäkuuta. Ohjelmassa on yhteensä yli 30 konserttia, joissa esiintyy suuri joukkohuipputaiteilijoita Suomesta ja ulkomailta. Ohjelmaa esittelee festivaalin taiteellinen johtaja Arto Noras ja tilaisuuden vieraana ovat ainakin viulisti Jaakko Kuusisto ja sellisti Samuli Peltonen.   Paikka: Ravintola Snickari, Mannerheiminkatu 2, Naantali Aika: Maanantai 5.6. klo 12.00 Toivotamme tiedotusvälineenne edustajan tervetulleeksi kuulemaan Naantalin Musiikkijuhlien monipuolisesta ohjelmatarjonnasta. Tilaisuus sisältää kevyen lounaan.Lämpimästi tervetuloa!   Aurinkoisin terveisin Naantalin MusiikkijuhlatTiina Tunturitoiminnanjohtaja

Naantalin Musiikkijuhlat saa Euroopan parhaimpien festivaalien tunnustuksen vuosille 2017–201827.4.2017 12:00Tiedote

Naantalin Musiikkijuhlille on myönnetty Euroopan parhaimpien festivaalien tunnustus, EFFE Label -laatuleima, vuosille 2017–2018. EFFE-järjestön (Europe for Festivals, Festivals for Europe) valtuuttamat kansalliset asiantuntijat ja kansainvälinen arviointilautakunta päättivät huhtikuussa 2017 antaa laatuleima-tunnustuksen festivaaleille, joka täyttivät korkean taiteellisen tason, paikallisen osallisuuden ja festivaalin kansainvälisen suuntautuneisuuden kriteerit. Suomesta palkinnon saivat myös muun muassa Kuhmon Kamarimusiikki, Helsingin juhlaviikot sekä Savonlinnan Oopperajuhlat.Laatuleiman perustelut: Naantalin Musiikkijuhlat on korkeatasoinen kamarimusiikkifestivaali, jossa esiintyvät huippumuusikot ja orkesterit sekä Suomesta että ulkomailta. Naantalin Musiikkijuhlat elävöittää nykyistä klassisen musiikin kenttää tilaamalla myös uusia teoksia nykysäveltäjiltä. Musiikkijuhlat on laajentanut toimintaansa sekä Naantalin lähialueille että maan rajojen ulkopuolelle järjestämällä tapahtum