Vid Helsingfors flytande båtutställning visas 250 båtar

Båtlivets popularitet har stigit rekordhögt och detta syns också på Helsingfors flytande båtmässa: Bryggorna på Drumsö i HSK:s klubbhamn fylls nästa vecka med stora och små båtar. Uiva Flytande-utställningen arrangeras igen efter en paus på ett år den 18–21 augusti 2022.
Helsingfors flytande båtmässa arrangeras på Drumsö i HSK:s klubbhamn. Speciellt starkt finns representerade 4­-6 meters utombordarbåtar som finländarna föredrar och där de inhemska tillverkarna är speciellt starka.

”Det är cirka 250 båtar på kommande till Flytande och vi väntar oss ännu nya anmälningar innan utställningen öppnar den 18 augusti”, berättar Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Speciellt starkt finns representerade 4­-6 meters utombordarbåtar som finländarna föredrar och där de inhemska tillverkarna är speciellt starka. Vid bryggorna finner man bl.a. AMT, Bella, Buster, Faster, Falcon, Finnmaster, Husky, Silver, Suvi, Terhi och Yamarin.

”Tack vare det storslagna utbudet är Flytande ett alldeles utmärkt tillfälle att jämföra olika alternativ till nästa båt”, säger Pajusalo.

Som nya fenomen kan man under mässan se både att elpropulsionen så småningom kommer i båtar och att RIB-båtarna blir allt populärare. Sex båtar som drivs med elpropulsion presenteras: fyra elversioner av Terhi, katamaranen EB SunnyCat och Elvene Greta, som grundar sig på en roddbåt av traditionell modell. RIB-båtar lämpade för krävande bruk presenterar Valiant Med och det inhemska i Kotka baserade tillverkaren Red Sky Yachts med sin Red Sky 29 RIB. Stilen de allt populärare luftfyllda båtarna representerar kan även igenkännas i IRON-båtar med robusta avbärarlister.

Till utställningens specialiteter hör inhemska Arctic Airboats lilla och lätta polyetenbåt Arctic 4 samt estniska JR Craftyards träbåtar, segelförsedda gaffelskonaren Cape Henry 21 och utombordarbåten Jericho Bay Lobster Skiff. Ett mästerligt prov på finländskt träbåtsbyggande är Kotka-företaget Red Sky Yachts Antibes 29 och Seafarer 25.

”Även beboeliga långfärdsbåtar presenteras i ett drygt sortiment, både med segel och utan. De största långfärdsbåtar på utställningen är Nord Star 42+ Cruiser, Princess F45, Targa 46 och Galeon 500 Fly samt bland segelbåtarna drygt 43 fots X4.3, 50 fots Lagoon-katamaranen och 38-fotarna Hanse och Arcona”, räknar Pajusalo upp.

Nyhetsmodeller i motorbåtsurvalet är t.ex. finländska motorbåtar som premiärvisas, mittkajutbåten Buster Magnum Cabin och långfärdsbåten Aquador 300 HT samt det alldeles nya inhemska båtmärket Quarkens modeller Cabin och T-top.

En diger uppsättning långfärdsbåtar visar på mässan Grandezza, Jeanneau, Nord Star, Sargo, Targa och Quicksilver. Sortimentet kompletteras av bl.a. den holländska tillverkaren Linssen och turkiska Dromeas.

Program för hela familjen

Helsingfors flytande båtutställning har under de senaste åren vuxit från en båtutställning till hela familjens sommarevenemang, till vilket man kommer för att trivas en hel dag med familj och vänner.

På utställningsområdet erbjuds som vanligt ett mångsidigt program, provkörningar samt uppvisningar och presentationer för hela familjen. Segling och Båtsport i Finland rf hämtar till utställningen en verksamhetsvärld för barn, där man kan bekanta sig med segling och båtliv via roliga och sportiga aktiviteter.

Till programmets höjdpunkter här Extreme-Lifes mästares hisnande uppvisningar i flyboard och Freestyle-jetkörning under fredagen, lördagen och söndagen. Man kan under det övriga programmet avnjuta välsmakande mat i centraltorgets restaurang och från street food-matvagnarna, och samtidigt följa med föreställningarna på huvudscenen.

”Under torsdagen accentueras även temat ansvarsfullhet. Teman är bl.a. återvinningen av glasfiber och framtidens drivkraft”, berättar Pajusalo.

Fredagen på Flytande är den stora provkörningsdagen. Det finns ingen separat provkörningsbrygga, men fredag börjande klockan 16 erbjudas provkörningar av båtar vid varje brygga. De djärvaste kan också under utställningen utöver båtar prova på Land Rover Defenders fenomenala prestanda på Terrapod-körrampen.

Mitt på området, vid fiskebryggan som flyttat till promenaden, får man under hela mässan med en halv timmes intervaller höra informationsblänkare om fiskebåtens utrustning och proffsens bästa fiskeritips.

”Fiskeavdelningen är inte endast en brygga bland de övriga, utan där är det livligt och programfyllt under hela mässan. Presentatörerna och fiskeguiderna finns på plats under hela mässan med undantag av korta pauser”, berättar fiskeguiden Pasi Tuike.

Helsingfors flytande båtutställning arrangeras som vanlig i HSK:s båthamn på Drumsö (Hallonnäs parkväg 1). Utställningen håller öppet vardagar klockan 12–20 och weekender klockan 10–18.

Inträdesbiljetterna till området kostar 16 euro, förhandsbiljetter får man på nätet för 14 euro. Under 15-åringar kommer in på mässan för 6 euro och under sjuåriga barn gratis i sällskap av föräldrar. Vid porten gäller endast kortbetalning.

Man kommer lätt till Flytande också med offentliga färdmedel. Från Drumsö metrostation ordnas såsom tidigare år gratis non-stop buss till mässområdet.

Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf är branschförbundet för landets båtindustri och -handel. Finnboats medlemskår står nästan till hundra procent för branschens inhemska omsättning och Finlands båtexport.