Virka-galleria

Vielä ehtii: TYÖN KUVIA. Mitä on työ Helsingissä? Valokuvaus- ja videokilpailu jatkuu tammikuulle

Mitä työ on? Pitääkö työstä saada palkkaa ja voiko harrastus olla työtä? Onko työ velvollisuus vai voiko se olla leikkiä? Virka-galleria järjestää valokuvaus- ja videokilpailun Helsingissä tapahtuvasta työstä 1.10.2016 - 31.1.2017. Kilpailuun toivotaan kuvia ja videoita aidoista tilanteista kaikkina vuorokauden aikoina. Kuvien tulee olla otettuja vuosien 2016-17 aikana.

Perinteisen palkkatyön rinnalla esimerkiksi kotityö, talkootyö, freelancertyö ja itsensä työllistäminen eri tavoin sopivat kuvausaiheiksi. Voit lähettää selfieitä, kuvata kollegoja, ja halutessasi rikkoa rajoja siitä mikä kaikki voidaan laskea työksi.

Valokuvakilpailun parhaimmiston valitsee tuomaristo, jonka jäsenet ovat apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri, Valokuvataiteen museon intendentti Tiina Rauhala ja Osuuskunta Tradekasta Satu Niemelä. Voittajavideot valitsevat Helsingin kaupungin asukasyhteistyön ja Työväen Arkiston asiantuntijat. Voittajat julkistetaan Sisun päivänä 28.2.2017. Parhaista kuvista ja videoista jaetaan rahapalkinto.

Kilpailu liittyy näyttelyyn Työn kuvia, joka on tulossa kesällä 2017. Näyttely koostuu kilpailukuvien ja -videoiden lisäksi ammattivalokuvaajien kuvasarjoista. Kuvaajat ovat Behi Assadi, Miikka Pirinen ja Katja Tähjä. Voittajavalokuvat ja -videot tulevat esille Työn kuvia -näyttelyyn. Videot ovat nähtävillä myös Helsinki-kanavan nettisivuilla. Työväen Arkisto tallentaa kaikki valokuvat tutkijakäyttöä varten.

Kilpailun toteuttaa Virka-galleria, Helsingin kaupungin asukasyhteistyö/Helsinki-kanava, Työväen Arkisto ja Osuuskunta Tradeka. Näyttely Työn kuvia on osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisohjelmistoa ja se on esillä kaupungintalon Virka-galleriassa 9.6. – 1.10.2017.

Osallistu kilpailuun: www.tyonkuvia.fi

Virka-gallerian näyttelypäällikkö Kirsi Hasu 09-31036261 kirsi.hasu@hel.fi
Työväen arkiston muistisihteeri Timo Tigerstedt 09-77431120 timo.tigerstedt@tyark.fi.

Virka-galleria
Helsingin kaupungintalo, Sofiankatu 1 tai Pohjoisesplanadi 11-13 / PL 1
00099 HELSINGIN KAUPUNKI

09 310 11 111 ma-pe 9-16http://virka.fi

Virka-galleria tarjoaa vaihtuvia näyttelyjä ja tapahtumia. Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Virka-galleria on auki ma-pe klo 9-19 ja la-su klo 10-16.

Sofiankatu 1, 00170 Helsinki

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Virka-galleria

Uusi näyttely Virka-galleriassa: RUOKAHÄVIKKI 22.2. – 28.5.201716.2.2017 09:44:26 EET | Tiedote

Vuoden 2017 Poliittisen valokuvan festivaalin teemana on ruoka. Yksityisiä ruokakuvia nähdään ja jaetaan jatkuvasti, festivaalin valokuvissa huomio suunnataan kuitenkin toisenlaisiin ruokakuviin. Festivaalin kuvissa käsitellään ei-yksilöllistä ruokaa: ruoantuotantoa ja sen vaikutuksia elinympäristöihin, maisemaan ja ympäristön tilaan. Festivaalinäyttely Helsingin kaupungintalon Virka-galleriassa raottaa ruokahävikkiin liittyvää salailua ja ristiriitoja.

Virka-galleriassa avautuvat näyttelyt: TOISINAJATTELIJAT ja KIVINOKAN KIOSKIN ELÄMÄÄ24.11.2016 13:15:39 EET | Tiedote

TOISINAJATTELIJAT Poliittisia helsinkiläisnaisia 1920-40-luvuilla Näyttely Virka-galleriassa 30.11.2016-12.2.2017 Nuori itsenäinen Suomi jakautui kahtia vuonna 1918. Monet punaisten puolella olleet elivät sen jälkeen kotimaassaan ilman kansalaisoikeuksia ja sananvapautta. Nuoruuden vuodet vietettiin järjestötoiminnassa, vankiloissa tai maanalaista vastarintaa harjoittaen. Helsingin kaupungintalon Virka-galleriassa avautuvassa Toisinajattelijat-näyttelyssä kuljetaan poliittisesti aktiivisten naisten mukana vuoden 1918 sodasta 1920-luvun nuorisoseurojen aktivismiin ja 1930-luvun vainoharhaisesta ilmapiiristä sota-ajan taisteluun elämästä ja kuolemasta. Naisten kirjoitukset, runot, henkilökohtaiset kirjeet, esineet, piirustukset, valokuvat ja elokuvat kertovat elämästä valtion viholliseksi leimattuna. Vastapuolena on erityisesti valtiollisen poliisin urkintakoneisto. Suomalaiset vakoilevat toisiaan ja raportoivat viranomaisille. Vastakkainasettelu ja vainoharha lisääntyy.