Vienti on lähtenyt kasvuun Hämeessä

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi Suomessa maalis-kesäkuussa peräti kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. ”Myös meillä Hämeessä vientiyritykset ovat elpymässä koronaa edeltävään aikaan ja meiltä maalis-kesäkuussa haettujen alkuperätodistusten määrä on nyt jopa suurempi kuin ennätysvuonna 2019. Kasvua on viime vuodesta noin 10 prosenttia ja kuusi prosenttia ennätysvuoden vastaavaan ajanjaksoon”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta.

”Hämeen kauppakamari vahvisti kesäkuussa 591 alkuperätodistusta ja maalis-kesäkuussa yhteensä 1934 alkuperätodistusta, kun ennätysvuonna 2019 määrä oli 1819. Yritykset hakivat alkuperätodistuksia eniten Venäjän, Turkin, Kiinan ja Saudi-Arabian vientiä varten”, Eerikäinen kertoo.

Kauppakamarien tuore tilasto vahvistaa Suomen viennin kasvun jatkuneen touko-kesäkuussa, sillä tullin eilen julkistamien ennakkotietojen mukaan tammi-toukokuussa vienti EU-maihin nousi 10,4 prosenttia ja vienti EU:n ulkopuolelle 8,9 prosenttia. Vienti Saksaan kasvoi 38,9 prosenttia, Venäjälle 49,4 prosenttia ja Kiinaan 42,7 prosenttia.

Versowood Group Oy:n toimitusjohtaja Ville Kopra kertoo, että sahateollisuuden vientinäkymät lähiajoille ja syksylle näyttävät kohtuullisen hyviltä. ”Koronan myötä puun kysyntä on lisääntynyt ja kysyntää on lisäksi vahvistanut muun muassa USA:n vahva talouden elvytys sekä puurakentamisen ja puunkäytön vahvistuminen”, toteaa Kopra.

”Suomen vienti on hyvässä kasvussa koronapandemian helpottaessa maailmalla, mutta jopa aavistuksen vahvempaa viennin kasvua olisin odottanut kesäkuulle”, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Elämä Suomen päävientimarkkinoilla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa on normalisoitumassa, mutta koronarajoitukset vaikeuttavat edelleen yritysedustajien matkustamista kohdemaihin. ”Vientiyritysten mukaan uusien kauppojen saaminen on yhä vaikeaa, jos yritysedustajat eivät pääse paikan päälle tekemään myyntityötä uusien kauppojen aikaansaamiseksi elvytyspakettien piristämiltä markkinoilta”, muistuttaa Vuori.

Vuoren mukaan Suomen omatkin, tiukat maahantulorajoitukset ovat yhä viennin ja matkailun kannalta haasteelliset, vaikka niitä on pyritty päivittämään koronatilanteen meillä ja maailmalla muuttuessa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Edessä vahvan kasvun aika21.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Valtakunnallisesti suhdanteet näyttävät parantuneen, mutta edelleenkin Hämeessä yritysten tilanne on hieman vaisu. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin keskiviikkona. ”Koronavirusepidemia vaikuttaa yhä alueemme yritysten liikevaihtoon negatiivisemmin kuin Suomessa keskimäärin. Kyselyn tulos hämmensi, koska alueemme teollisuus on lähtenyt nousuun ja palvelualalla on jo tapahtunut käänne positiivisempaan. Seuraavien kahden kuukauden arviot liikevaihdon kehityksestä näyttävät kuitenkin jo positiivisemmilta”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

TEKIJÄ-tapahtuman logokilpailun voitti Katja Reina15.6.2021 11:22:22 EEST | Tiedote

Hämeenlinnassa ja Forssassa vuosittain toteutettavan TEKIJÄ-tapahtuman järjestäjät käynnistivät toukokuussa opiskelijoille suunnatun avoimen suunnittelukilpailun, jonka tavoitteena oli löytää tapahtumalle uusi ilme ja logo. Kilpailun tuomaristo valitsi voittajaksi Katja Reinan Laurea-ammattikorkeakoulusta. Kilpailu oli avoin kaikille opiskelijoille ja se herätti hyvin kiinnostusta keräämällä osallistujia eri opiskeluasteilta.

Liikesivistysrahaston uusi Hämeen aluetoimikunta on perustettu10.6.2021 14:44:36 EEST | Tiedote

Liikesivistysrahaston Lahden ja Hämeenlinnan toiminta-alueet on Kannatusyhdistyksen hallituksen päätöksen mukaisesti yhdistetty uudeksi Hämeen aluetoimikunnaksi. Aluetoimikuntien yhdistämisellä tavoitellaan aiempaa suurempaa hyötyä Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopisto LUTin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tarjoamasta tutkimus- ja kehittämispotentiaalista alueen elinkeinoelämälle sekä samalla Liikesivistysrahaston jäsen- ja varainhankinnalle.

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä valmistuville opiskelijoille5.6.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari myönsi stipendejä 5.6.2021 toiminta-alueellaan valmistuville opiskelijoille. ”Hämeen kauppakamarin hallitus päätti viiden vuoden ajan myöntää stipendejä alueemme lukioiden ja toisen asteen ammatillisten oppilaitosten päättäville opiskelijoille. Stipendi myönnetään opiskelijalle, joka on opintojensa aikana osoittanut tuloksellista suuntautumista liike-elämään”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä yritysten verojalanjälki oli yli 2,2 miljardia euroa1.6.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Kanta- ja Päijät-Hämeeseen rekisteröityneiden yritysten veronjalanjälki oli yhteensä yli 2,2 miljardia euroa vuonna 2019, selviää Keskuskauppakamarin julkaisemasta Suuresta Veroselvityksestä. ”Sekä päijäthämäläisten että kantahämäläisten yritysten kerryttämä verojalanjälki on kasvanut vuosina 2015-2019. Alueemme yritysten verojalanjälki on noussut yli 300 miljoonalla vuodesta 2017. Yritysten maksamat ja tilittämät verot olivat Päijät-Hämeessä 1,3 miljardia euroa ja Kanta-Hämeessä 962 miljoonaa euroa vuodelta 2019. Päijät-Hämeessä maksetun yhteisöveron määrä laski hieman, mutta Kanta-Hämeessä yhteisöveron määrä kasvoi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen alueelle 23 uutta hallitusammattilaista27.5.2021 11:03:46 EEST | Tiedote

Yrityksen hallitustyöskentelyn osaamista mittaavaan HHJ-tutkintoon osallistui toukokuussa 521 henkilöä, joista 477 läpäisi kokeen. ”Koronan vuoksi Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin kolmatta kertaa etänä. Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-tutkinnon läpäisi 23 henkilöä, joista Päijät-Hämeestä on 15 ja Kanta-Hämeestä kahdeksan henkilöä”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita.