Vienti on lähtenyt kasvuun Hämeessä

Kauppakamarien tuoreiden vientiasiakirjatilastojen mukaan alkuperätodistusten kysyntä kasvoi Suomessa maalis-kesäkuussa peräti kahdeksan prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. ”Myös meillä Hämeessä vientiyritykset ovat elpymässä koronaa edeltävään aikaan ja meiltä maalis-kesäkuussa haettujen alkuperätodistusten määrä on nyt jopa suurempi kuin ennätysvuonna 2019. Kasvua on viime vuodesta noin 10 prosenttia ja kuusi prosenttia ennätysvuoden vastaavaan ajanjaksoon”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen (Kuva: Tarmo Valmela/Photodance Valmela)

EU:n ulkopuolelle suuntautuvaa vientiä varten yritykset hakivat kesäkuussa kauppakamareista yhteensä 6226 alkuperätodistusta.

”Hämeen kauppakamari vahvisti kesäkuussa 591 alkuperätodistusta ja maalis-kesäkuussa yhteensä 1934 alkuperätodistusta, kun ennätysvuonna 2019 määrä oli 1819. Yritykset hakivat alkuperätodistuksia eniten Venäjän, Turkin, Kiinan ja Saudi-Arabian vientiä varten”, Eerikäinen kertoo.

Kauppakamarien tuore tilasto vahvistaa Suomen viennin kasvun jatkuneen touko-kesäkuussa, sillä tullin eilen julkistamien ennakkotietojen mukaan tammi-toukokuussa vienti EU-maihin nousi 10,4 prosenttia ja vienti EU:n ulkopuolelle 8,9 prosenttia. Vienti Saksaan kasvoi 38,9 prosenttia, Venäjälle 49,4 prosenttia ja Kiinaan 42,7 prosenttia.

Versowood Group Oy:n toimitusjohtaja Ville Kopra kertoo, että sahateollisuuden vientinäkymät lähiajoille ja syksylle näyttävät kohtuullisen hyviltä. ”Koronan myötä puun kysyntä on lisääntynyt ja kysyntää on lisäksi vahvistanut muun muassa USA:n vahva talouden elvytys sekä puurakentamisen ja puunkäytön vahvistuminen”, toteaa Kopra.

”Suomen vienti on hyvässä kasvussa koronapandemian helpottaessa maailmalla, mutta jopa aavistuksen vahvempaa viennin kasvua olisin odottanut kesäkuulle”, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Elämä Suomen päävientimarkkinoilla Euroopassa, Aasiassa ja Amerikassa on normalisoitumassa, mutta koronarajoitukset vaikeuttavat edelleen yritysedustajien matkustamista kohdemaihin. ”Vientiyritysten mukaan uusien kauppojen saaminen on yhä vaikeaa, jos yritysedustajat eivät pääse paikan päälle tekemään myyntityötä uusien kauppojen aikaansaamiseksi elvytyspakettien piristämiltä markkinoilta”, muistuttaa Vuori.

Vuoren mukaan Suomen omatkin, tiukat maahantulorajoitukset ovat yhä viennin ja matkailun kannalta haasteelliset, vaikka niitä on pyritty päivittämään koronatilanteen meillä ja maailmalla muuttuessa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeessä uskotaan kasvuun17.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Hämeessä yritysten arviot lähikuukausien suhdannekehityksestä ovat jopa hieman parempia kuin valtakunnallisesti yritysten arviot. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin tiistaina. ”Vihdoinkin näyttää siltä, että alueemme yritykset uskovat kasvuun ja saavuttavat valtakunnallisen suhdannetason. Myös vastanneiden yritysten konkurssiriski on laskenut ja on nyt alempi kuin valtakunnallisissa tuloksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Väyläverkon investointiohjelma on riittämätön15.9.2021 11:51:02 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa vuosille 2022-2029 erityisesti maantieliikenteen osalta alimitoitettuna. ”Investointitaso on täysin riittämätön ja nyt esitetty investointisuunnitelma ei paranna maantieverkoston korjausvelkaa. Hämeen elinkeinoelämän kannalta on erittäin haitallista, jos valtatielle 12 suunniteltu Uusikylä-Tillola-tieosuuden parantaminen ja valtatielle 3 suunniteltu Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymää ei huomioida investointiohjelmassa”, kritisoi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset kannattavat työperäistä maahanmuuttoa6.9.2021 08:31:37 EEST | Tiedote

Yli puolet Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Yllättävän moni Hämeessä toimivista yrityksistä kannattaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Vastanneista yrityksistä 53 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman varmistamiseksi. Lisäksi alueellamme yritykset kannattavat vaihtoehtoisena keinona opiskeluun perustuvan maahanmuuton lisäämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula kasvaa myös Hämeessä2.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta koettelee osaa Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Elinkeinoelämä haluaa koronapassin nopeasti käyttöön18.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia haluaa koronapassin mahdollisimman nopeasti käyttöön. Tieto selviää kauppakamarin tekemästä pikakyselystä. ”Vastanneista yrityksistä yli kolmannes kertoo, että koronapassi vaikuttaisi liiketoimintaan paljon tai erittäin paljon. Keskuskauppakamari vaati jo huhtikuussa kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa ja terveysturvallisessa avautumisessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.