Vientipalkinto Biovian Oy:lle

Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta on myöntänyt vuoden 2017 Varsinais-Suomen vientipalkinnon Biovian Oy:lle.

Palkinnon vastaanottivat (vas.) Jani Yömaa, Pirkko Kortteinen, Knut Ringbom ja Antti Nieminen.

Biovian Oy on vuonna 2003 perustettu turkulainen bioteknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen bioteknistenlääkeaineiden- ja valmisteiden sopimusvalmistusta, analysointia ja prosessikehitystä. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä noin 60 henkilöä. Biovian on kasvanut koko 15 vuoden olemassaolonsa ajan ja vuoden 2017 liikevaihto noussee jopa 13 miljoonaan euroon.

Biovian Oy:n liikevaihdosta noin 80 prosenttia kertyy viennistä. Yrityksen suurimmat vientimaat ovat Pohjoismaat, Iso-Britannia ja Saksa. Yritykseltä löytyy asiakkuuksia myös muun muassa Etelä-Koreasta ja Yhdysvalloista.

Biovian Oy:n toimitusjohtaja Knut Ringbomin mukaan yrityksen jalansijan luominen alalle on ollut vaativaa, mutta palkitsevaa.

”Yrityksen kasvu on ollut eräänlainen lumipalloefekti. Asiakkaiden hyvät kokemukset tuovat lisää uusia asiakkaita. Hyvät suhteet asiakkaisiin ovat vaativalla toimialalla kullanarvoisia”, hän muistuttaa.

Seuraavaksi Biovian aikoo laajentaa Kupittaalla Turku Science Parkin sydämessä sijaitsevia toimitilojaan.

”Tilalaajennukset petaavat sitä, että pystymme tulevaisuudessa hoitamaan lisää projekteja samanaikaisesti. Tulemme myös rekrytoimaan lisää henkilökuntaa”, Ringbom paljastaa.

Kymmenettä kertaa

Vientipalkinnon avulla Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta pyrkii nostamaan esiin kannustavia esimerkkejä varsinaissuomalaisista kansainvälisesti menestyvistä yrityksistä.

”Tärkeimmät kriteerit palkinnon saamiseen ovat viennin osuus liikevaihdosta ja viennin prosentuaalinen kasvu. Palkittavan yrityksen on myös osoitettava, että kehitys jatkuu positiivisena ja että se on oman alansa merkittävä toimija globaalilla tasolla.  Biovian Oy täyttää nämä kriteerit selkeästi”, Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Matti Löyttyniemi sanoo.

Turun kauppakamari jakoi Varsinais-Suomen vientipalkinnon nyt kymmenettä kertaa. Aiemmin palkittuja yrityksiä ovat Bayer Oy, Vahterus Oy, Treston Oy, Trafotek Oy, Ledil Oy, Almaco Group sekä Elomatic Oy, Teleste Oy sekä Hytest Oy.

Lisätiedot:
Matti Löyttyniemi, kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja, p. 040 5930 320
Knut Ringbom, toimitusjohtaja, Biovian Oy, p. 040 517 1217, knut.ringbom@biovian.com,
Jaana Mäkikalli, WTC-päällikkö, p. 050 3037725, jaana.makikalli@wtc-turku.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Loimaan seutu tarvitsee luonnontieteellistä osaamista8.6.2018 12:46Tiedote

Loimaan kauppakamariosasto pitää luonnontiedelukion erityisluvan hakemista Loimaalle perusteltuna ja merkittävänä asiana seutukaupungin yrityksille ja elinkeinoelämälle. Kauppakamariosasto lausui toukokuussa puoltavasti Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymän hakeman luonnontiedelukion koulutustehtävän puolesta. Osasto toteaa lausunnossaan, että alueen yritykset ja elinkeinoelämä tarvitsevat tulevaisuudessa yhä enemmän vahvaa luonnontieteellistä osaamista ja työvoimaa. Erityisesti Loimaan seudun kansainväliset korkean teknologian teollisuusyritykset vaativat toiminnan jatkuvan kehittymisen turvaamiseksi tulevaisuudessa vieläkin vankempaa erityisosaamista luonnontieteiden saralla. Osaston asiamies Niina Nurmi muistuttaa Loimaan merkittävästä sijainnista Turun, Tampereen ja Helsingin muodostaman kasvukolmion keskiössä. Alueellisen osaamisen kehittäminen luo yhä vahvempaa yhteyttä ja sidoksia kasvukolmion kärkiin ja koko yhteiskuntaan. Kasvunäkymät ovat myös hyvät. ”Varsinais-Suomen positiivi