Vientipalkinto Biovian Oy:lle

Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta on myöntänyt vuoden 2017 Varsinais-Suomen vientipalkinnon Biovian Oy:lle.

Palkinnon vastaanottivat (vas.) Jani Yömaa, Pirkko Kortteinen, Knut Ringbom ja Antti Nieminen.

Biovian Oy on vuonna 2003 perustettu turkulainen bioteknologiayritys, joka tarjoaa asiakkailleen bioteknistenlääkeaineiden- ja valmisteiden sopimusvalmistusta, analysointia ja prosessikehitystä. Yrityksessä työskentelee tällä hetkellä noin 60 henkilöä. Biovian on kasvanut koko 15 vuoden olemassaolonsa ajan ja vuoden 2017 liikevaihto noussee jopa 13 miljoonaan euroon.

Biovian Oy:n liikevaihdosta noin 80 prosenttia kertyy viennistä. Yrityksen suurimmat vientimaat ovat Pohjoismaat, Iso-Britannia ja Saksa. Yritykseltä löytyy asiakkuuksia myös muun muassa Etelä-Koreasta ja Yhdysvalloista.

Biovian Oy:n toimitusjohtaja Knut Ringbomin mukaan yrityksen jalansijan luominen alalle on ollut vaativaa, mutta palkitsevaa.

”Yrityksen kasvu on ollut eräänlainen lumipalloefekti. Asiakkaiden hyvät kokemukset tuovat lisää uusia asiakkaita. Hyvät suhteet asiakkaisiin ovat vaativalla toimialalla kullanarvoisia”, hän muistuttaa.

Seuraavaksi Biovian aikoo laajentaa Kupittaalla Turku Science Parkin sydämessä sijaitsevia toimitilojaan.

”Tilalaajennukset petaavat sitä, että pystymme tulevaisuudessa hoitamaan lisää projekteja samanaikaisesti. Tulemme myös rekrytoimaan lisää henkilökuntaa”, Ringbom paljastaa.

Kymmenettä kertaa

Vientipalkinnon avulla Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunta pyrkii nostamaan esiin kannustavia esimerkkejä varsinaissuomalaisista kansainvälisesti menestyvistä yrityksistä.

”Tärkeimmät kriteerit palkinnon saamiseen ovat viennin osuus liikevaihdosta ja viennin prosentuaalinen kasvu. Palkittavan yrityksen on myös osoitettava, että kehitys jatkuu positiivisena ja että se on oman alansa merkittävä toimija globaalilla tasolla.  Biovian Oy täyttää nämä kriteerit selkeästi”, Turun kauppakamarin kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja Matti Löyttyniemi sanoo.

Turun kauppakamari jakoi Varsinais-Suomen vientipalkinnon nyt kymmenettä kertaa. Aiemmin palkittuja yrityksiä ovat Bayer Oy, Vahterus Oy, Treston Oy, Trafotek Oy, Ledil Oy, Almaco Group sekä Elomatic Oy, Teleste Oy sekä Hytest Oy.

Lisätiedot:
Matti Löyttyniemi, kansainvälistymisvaliokunnan puheenjohtaja, p. 040 5930 320
Knut Ringbom, toimitusjohtaja, Biovian Oy, p. 040 517 1217, knut.ringbom@biovian.com,
Jaana Mäkikalli, WTC-päällikkö, p. 050 3037725, jaana.makikalli@wtc-turku.fi

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917 ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Turun kauppakamari ja Föli lahjoittavat jouluiloa 50 perheelle13.11.2018 13:00Tiedote

Turun kauppakamari lahjoittaa 50:lle Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukitoiminnoissa mukana olevalle perheelle lippupaketit Turun Messukeskuksessa avautuvaan Pomppulinnamaailmaan. Sisäänpääsyn lisäksi perheet saavat myös Turun seudun joukkoliikenne Fölin lahjoittamat bussimatkat Messukeskukseen ja takaisin. Lahjat ohjataan lasten iloksi MLL:n Varsinais-Suomen piirin tukihenkilötoiminnan kautta. ”Tämä suuri satsaus meidän perhekummi-, ystäväksi maahanmuuttajaäidille- sekä kaveritoiminnassa mukana oleville lapsille lämmittää sydäntäni”, kiittää MLL:n Varsinais-Suomen piirin toiminnanjohtaja Janina Andersson. Kauppakamari ja Föli haluavat olla mukana ilahduttamassa tukea tarvitsevia lapsiperheitä, ja haastavat myös muut alueen toimijat lahjoittamaan iloa ympärilleen. ”Yritykset voivat ostaa haluamansa määrän perhelippupaketteja suoraan Turun Messukeskuksesta. Lahjat ohjataan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin kautta lasten iloksi. Lahjoituksen tekevä yritys saa käy

Liikennekäytävävaltuuskunta toivoo nopeaa etenemistä Helsinki–Turku-raideyhteyden kehittämisessä2.10.2018 12:00Tiedote

Liikennekäytävävaltuuskunta muistuttaa, että hyvin alkuun päässyttä Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämishanketta on vietävä määrätietoisesti eteenpäin, ja sen toteutuminen on varmistettava mahdollisimman nopeassa aikataulussa. Valtuuskunta edellyttää, että Espoon ja Salon välisen oikoradan ratasuunnitelman tekeminen aloitettaisiin mahdollisimman pian ja Helsinki–Turku-yhteysvälin kehittämiseen tarvittavat investointipäätökset tehtäisiin seuraavan hallituskauden aikana.