Vientitakuiden kysyntä herännyt Kiinan-kaupassa

Kiina on vahvasti maailmanpolitiikan ja -talouden keskiössä ja Suomellekin tärkeä vientimaa, mutta vientitakuiden kysynnässä tämä ei ole tähän saakka juuri näkynyt. Nyt vientitakuiden kysyntä Kiinan markkinoilla on kääntynyt kasvuun. Finnveran arvion mukaan taustasyyt vientitakuukysynnän kasvuun liittyvät etenkin Kiinan sisäisen rahoitusmarkkinan muutoksiin. Taustatekijöiden ymmärtäminen voi parantaa suomalaisten vientiyritysten mahdollisuuksia menestyä Kiinan-markkinoilla.

Vientitakuiden määrä kasvoi vuoden 2017 kolmesta miljoonasta eurosta 93 miljoonaan euroon vuonna 2018. Muutos näkyy etenkin puunjalostussektorilla. Määrän huomattavan suhteellisen kasvun lisäksi takaisinmaksuaika on selvästi pidentynyt. Aiemmin kyse on ollut lähinnä lyhyen takaisinmaksuajan rahoituksesta, mutta viime vuonna valtaosa oli pitkän takaisinmaksuajan ostajaluottotakuita. Myös vastuun kohde on siirtynyt pankkiriskistä yritysriskin suuntaan. Kiinan markkinan koko huomioiden, vientitakuiden kysyntä on kuitenkin vielä varsin maltillista.

–Finnvera on ensisijaisesti kysyntävetoinen organisaatio ja olemme huomanneet, että jokin käänne on tapahtumassa, kun vientitakuiden kysyntä on herännyt Kiinassa. Tämän syitä pitää ymmärtää paremmin, Finnveran Kiinasta vastaava aluepäällikkö Mika Relander kertoo.

Relander lähtee maaliskuun alussa kolmen kuukauden komennukselle Kiinaan selvittämään, mitä takuukysynnän kasvun taustoja. Syiden ymmärtäminen voi parantaa suomalaisten vientiyritysten mahdollisuuksia menestyä Kiinan-markkinoilla. Valtion omistamana erityisrahoitusyhtiönä Finnveran tehtävä on edistää suomalaisten vientiyritysten toimintaa kohdemaissa.

Vientitakuiden kysynnän kasvulle kolme mahdollista syytä

Mika Relanderin mukaan kyseessä saattaa olla Kiinan keskusjohdosta lähtöisin oleva halu hajauttaa riskiä opettamalla kiinalaiset toimijat käyttämään länsimaista rahoitusta.

–Toisaalta, jos rahoituksen hanat ovat Kiinassa kiristymässä, kiinalaisten on pakko kääntyä aiempaa enemmän kansainvälisen rahoituksen puoleen. Myös viennin rahoitusta harjoittavien pankkien halu käyttää vientitakuulaitoksia kumppaneina kertoo kenties Kiinan kohonneesta riskistä. Samalla myös kiinalaisten pankkien halu kasvattaa tietämystä ja kokemusta länsimaisista vientitakuulaitoksista on selvästi kasvanut. On ollut havaittavissa, että Kiinan perinteinen riskinottopolitiikka on hieman kiristynyt, minkä taustalla saattaa olla luottotappioiden kasvu, sanoo Relander.

Tiedossa on, että Kiinan omat vientitakuutoimijat eivät ole sitoutuneet OECD-maiden sopimiin luototuksen minimistandardeihin vaan toimivat omilla säännöillä. Tarjoamalla parempia lainaehtoja kiinalaisille yrityksille Kiina luo globaalia kilpailuetua suhteessa muihin maihin.

–Käytännössä tämä voi tarkoittaa, että Finnveran suomalaiset asiakkaat, eli suomalaiset vientiyritykset, häviävät kauppoja kiinalaisille yrityksille Kiinan tarjotessa joustavampia ehtoja, sanoo Finnveran suuryritykset-liiketoiminnasta vastaava liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

Relander jatkaa, että suomalais- ja kiinalaisyritysten välisessä kilpailutilanteessa rahoituksen ehdot eivät välttämättä ole täysin erilaisia:

– Kiinan toiminta vain on vähemmän läpinäkyvää kuin meidän, hän sanoo.

Relander uskoo, että kiinalaisilla on motivaatiota tulla lähemmäksi kansainvälistä rahoitusjärjestelmää ja sääntöjä, sillä se hyödyttää myös Kiinaa.

Paljon vientiä, vähän vientitakuita

Tavaravienti Suomesta Kiinaan on kaksinkertaistunut viimeisen 15 vuoden aikana. Vuonna 2017 se oli Venäjän kanssa jaetulla viidennellä tilalla Suomen tärkeimpien vientimaiden listalla, Saksan, Ruotsin, Alankomaiden ja Yhdysvaltojen jälkeen.

Tähän nähden on yllättävää, ettei Kiina mahdu Finnveran vientitakuiden kohdemaiden listalla edes kymmenen suurimman joukkoon. Suurimmat kohdemaat vuonna 2018 olivat Yhdysvallat, Saksa, Brasilia ja Venäjä.

Vuonna 2017 vientirahoitusta myönnettiin Finnveran kautta vain noin kolme miljoonaa euroa, ja määrä on ollut hyvin vähäinen myös ennen tätä.

Jussi Haarasillan mukaan syitä aiemmalle vähäiselle vientitakuukysynnälle Kiinan-kaupassa voi löytää Kiinan sisäisistä rahoitusmarkkinoista. Kiinassa on perinteisesti suosittu lyhytaikaista luototusta, ja sitä on ollut helposti saatavilla paikallisilta pankeilta.

Vientitakuiden kysyntä Kiinassa on ollut vähäistä myös globaalilla tasolla.

Kansainvälisen luotto- ja poliittisen riskin vakuuttajien yhdistyksen, Bernin Unionin, tilastoista selviää, että vuonna 2017 Kiinaan tehtiin sen jäsenlaitosten kautta keskipitkän ja pitkän aikavälin rahoituksia noin kolmen miljardin dollarin edestä. Yhdysvaltojen vastaava luku oli yli 20 miljardia dollaria, ja Aasian maista Kiina asettui rahoituksen määrässä Indonesian ja Bangladeshin väliin. Intian osuus oli noin viisinkertainen Kiinaan nähden.

Mika Relander, aluepäällikkö, Finnvera, mika.relander@finnvera.fi
-Kiinassa 1.3.2019 lähtien

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2601, jussi.haarasilta@finnvera.fi

Finnvera: Kasvuhakuisten ja kansainvälistyvien yritysten rahoitukseen uusia ratkaisuja12.3.2019 13:06:16 EETTiedote

Talouden suhdanteen tasaantumisesta huolimatta suomalaisilla pk- ja midcap-yrityksillä on hyvät mahdollisuudet kasvaa. Suomalaiset yritykset ovat taloudellisesti erinomaisessa kunnossa, mikä antaa hyvät edellytykset uudistua, investoida, kasvaa ja kansainvälistyä. Finnvera hakee uusia ratkaisuja, joilla etenkin pienten kasvuhakuisten yritysten rahoitusta voitaisiin helpottaa. Olemme valmiit lisäämään omaa rooliamme ja rahoitusosuuttamme painopistealueilla, joilla havaitsemme rahoituskapeikkoja, sanoo pk- ja midcap-rahoituksesta vastaava liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Vaikuttavuustutkimus: Monet vientikaupat jäisivät syntymättä ilman vientitakuita ja ostajarahoitusta4.2.2019 12:45:00 EETTiedote

Finnveran vientitakuut ja rahoitus ratkaisevat monien vientikauppojen kääntymisen suomalaisyrityksen voitoksi. Tämä selviää suurimmille suomalaisille vientiyrityksille ja joukolle pk-vientiyrityksiä tehdystä tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistuivat suuryrityksistä Andritz, Outotec, Valmet, Wärtsilä, Meyer Turku ja Nokia. Yritysten mukaan ulkomainen ostaja vaatii yhä useammin, että viejä tarjoaa kilpailukykyisen tuotteen lisäksi ostajarahoitustarjouksen julkiselta vienninrahoittajalta, kuten kilpailijamaiden vientiyritykset. Rahoitustarjous on jopa edellytys pääsylle tarjouskilpailuun. Tietyillä aloilla yksittäisiä kauppoja ei syntyisi tai koko liiketoimintaa olisi ilman Finnveran mukanaoloa.

Ennakkotietoja Finnvera-konsernin vuodesta 2018: Viennin rahoituksen kysyntä korkealla tasolla – Pk- ja midcap-rahoituksessa investointien osuus nousi31.1.2019 08:16:28 EETTiedote

Finnveran suuryritysten vientikauppoihin myöntämä rahoitus oli vuonna 2018 ennätyksellistä vuotta 2017 alemmalla tasolla, mutta uusien vientitakuiden, erityistakausten ja vientiluottojen kysyntä pysyi edellisvuoden tapaan erittäin korkealla. Pk- ja midcap-yritysten rahoitus oli lähes edellisvuoden tasolla. Investointien osuus pk- ja midcap-rahoituksen kokonaishankkeista nousi käyttöpääomarahoituksen pienentyessä. Pk- ja midcap-yritysten vientiin liittyvien takausten ja takuiden osuus oli lähes 20 prosenttia myönnetystä rahoituksesta. Omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi euromääräisesti kuusi prosenttia.