Viesti budjettiriiheen: Norjan malli turvaa kohtuullisen sähkölaskun tehokkaasti

Kuluttajaliitto haluaa sähköenergian hintakeskustelussa kiinnittää huomion siihen, mitä naapurimaassamme Norjassa on tehty ja mitä Ruotsissa nyt ollaan tilanteen ratkaisemiseksi tekemässä. Kuluttajan maksaman sähkön hinnalle asetettu kohtuulliseksi arvioitu hintakatto olisi yksiselitteinen ja selkeä suoja kuluttajille.

Monet poliitikot puolueineen ovat viime aikoina kertoneet ehdotuksiaan siitä, miten suomalaisten sähkölaskut saadaan pidettyä edes jollakin tasolla siedettävinä tulevana talvena. Kuluttajat saavat olla tyytyväisiä siihen, että kuluttajien ahdinko kiinnostaa nyt poliittisia päättäjiä laidasta laitaan. Eikä ihme, sillä tulevan talven pelätyt hinnat ahdistavat pienituloisten lisäksi myös monia keskituloisia kotitalouksia erityisesti sähkölämmitteisissä omakotitaloissa.

”Tämä niin sanottu ”Norjan malli” on suhteellisen yksinkertainen. Siinä valtio takaa maksavansa valtaosan sähkön hinnasta, joka ylittää tietyn, kohtuulliseksi katsotun hintakaton. Toisaalta tämä valtion maksuosuus koskee enintään rajattua sähkön määrää kuukaudessa. Jos kuluttaja käyttää sähköä yli tuon määrän, maksaa hän ylimenevästä osasta normaalin markkinahinnan”, selittää Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toimia naapurimaassa. Kuluttajalla säilyy siis kannuste säästää sähköä, eikä kuluttaa sitä suuria määriä valtion takaaman hintakaton takia.

Valtiolle Norjan mallista toki koituu kuluja, mutta niitä voidaan ainakin osittain kattaa valtion ennakoitua suuremmiksi koituneista sähkön ja muiden hyödykkeiden arvonlisäverotuotoista, jotka inflaatio on aiheuttanut. Myös hyvätuloisimmat kuluttajat voitaisiin rajata ulos näistä tukitoimista kansallisen tulorekisterin tietojen perusteella ja tämä malli voitaisiin ottaa käyttöön myös vain lämmityskaudella, eli kylmimpinä kuukausina, jolloin sähköä kuluu huomattavasti enemmän.

”On myös tärkeää huomata, että Norjan mallin käyttöönotto ei myöskään sulkisi pois monia muita julkisuudessa esitettyjä keinoja sähkönhinnan kurissa pitämiseksi”, Beurling-Pomoell muistuttaa. ”Tässä Norjan mallissa, jonka siis myös Ruotsin hallitus haluaa nyt ottaa käyttöön, on selkeä ja yksiselitteinen suoja kaikille kuluttajille”.

Jokainen kuluttaja pystyisi jo ennakolta arvioimaan tulevan talven sähkölaskuaan perustuen omaan sähkönkäytön määrään ja pohtimaan, miten säästää sähköä talvellakin niin, että kuukausittainen sähkönkäyttömäärän katto ei ylittyisi. ”Tärkeintä ja lohduttavinta Norjan mallin käyttöönotossa Suomessa olisi kuitenkin tieto ja varmuus siitä, ettei kukaan jäisi yksin ylisuurten sähkölaskujensa kanssa”, summaa Beurling-Pomoell.

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Käteisen asema maksuvälineenä turvattava – Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajilta äänivyöry käteisen puolesta26.11.2022 14:56:38 EET | Tiedote

Käteisellä pitää voida maksaa nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Kuluttajaliiton valtuusto kannanotossaan. Valtuusto vaatii lainsäätäjiä edistämään viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista lähes kaikki (91 %) pitivät käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä.

Verkkokauppatarkkailun tulos: yleisarvosana hyvä - samat puutteet kuitenkin toistuivat verkkokauppojen sivuilla25.11.2022 14:05:04 EET | Tiedote

Kuluttajaliitto tarkkaili marraskuun alussa 40 verkkokaupan sivuja. Tarkasteltavana oli kymmenen kohdan lista lain vaatimista ja muista asioinnin kannalta olennaista tiedoista, jotka verkkokaupan sivuilta olisi hyvä löytää. Tarkkailussa huomattiin usein toistuvia puutteita, mutta myös kuluttajan kannalta myönteisiä huomioita. Keskimäärin tarvittavat tiedot löytyivät verkkokaupoista melko hyvin.

Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa mahdollisimman pikaisesti arvioimaan sähkön kohtuullisen hinnan määrittelyn2.11.2022 14:00:00 EET | Tiedote

Sähkömarkkinalaissa todetaan, että ”vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille”. Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa linjaamaan nykyistä tarkemmin tämän laissa mainitun hinnoittelun kohtuullisuuteen velvoittavan määrittelyn toimitusvelvollisten sähkönmyyjien osalta.