Kuluttajaliitto

Viesti budjettiriiheen: Norjan malli turvaa kohtuullisen sähkölaskun tehokkaasti

Jaa
Kuluttajaliitto haluaa sähköenergian hintakeskustelussa kiinnittää huomion siihen, mitä naapurimaassamme Norjassa on tehty ja mitä Ruotsissa nyt ollaan tilanteen ratkaisemiseksi tekemässä. Kuluttajan maksaman sähkön hinnalle asetettu kohtuulliseksi arvioitu hintakatto olisi yksiselitteinen ja selkeä suoja kuluttajille.

Monet poliitikot puolueineen ovat viime aikoina kertoneet ehdotuksiaan siitä, miten suomalaisten sähkölaskut saadaan pidettyä edes jollakin tasolla siedettävinä tulevana talvena. Kuluttajat saavat olla tyytyväisiä siihen, että kuluttajien ahdinko kiinnostaa nyt poliittisia päättäjiä laidasta laitaan. Eikä ihme, sillä tulevan talven pelätyt hinnat ahdistavat pienituloisten lisäksi myös monia keskituloisia kotitalouksia erityisesti sähkölämmitteisissä omakotitaloissa.

”Tämä niin sanottu ”Norjan malli” on suhteellisen yksinkertainen. Siinä valtio takaa maksavansa valtaosan sähkön hinnasta, joka ylittää tietyn, kohtuulliseksi katsotun hintakaton. Toisaalta tämä valtion maksuosuus koskee enintään rajattua sähkön määrää kuukaudessa. Jos kuluttaja käyttää sähköä yli tuon määrän, maksaa hän ylimenevästä osasta normaalin markkinahinnan”, selittää Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toimia naapurimaassa. Kuluttajalla säilyy siis kannuste säästää sähköä, eikä kuluttaa sitä suuria määriä valtion takaaman hintakaton takia.

Valtiolle Norjan mallista toki koituu kuluja, mutta niitä voidaan ainakin osittain kattaa valtion ennakoitua suuremmiksi koituneista sähkön ja muiden hyödykkeiden arvonlisäverotuotoista, jotka inflaatio on aiheuttanut. Myös hyvätuloisimmat kuluttajat voitaisiin rajata ulos näistä tukitoimista kansallisen tulorekisterin tietojen perusteella ja tämä malli voitaisiin ottaa käyttöön myös vain lämmityskaudella, eli kylmimpinä kuukausina, jolloin sähköä kuluu huomattavasti enemmän.

”On myös tärkeää huomata, että Norjan mallin käyttöönotto ei myöskään sulkisi pois monia muita julkisuudessa esitettyjä keinoja sähkönhinnan kurissa pitämiseksi”, Beurling-Pomoell muistuttaa. ”Tässä Norjan mallissa, jonka siis myös Ruotsin hallitus haluaa nyt ottaa käyttöön, on selkeä ja yksiselitteinen suoja kaikille kuluttajille”.

Jokainen kuluttaja pystyisi jo ennakolta arvioimaan tulevan talven sähkölaskuaan perustuen omaan sähkönkäytön määrään ja pohtimaan, miten säästää sähköä talvellakin niin, että kuukausittainen sähkönkäyttömäärän katto ei ylittyisi. ”Tärkeintä ja lohduttavinta Norjan mallin käyttöönotossa Suomessa olisi kuitenkin tieto ja varmuus siitä, ettei kukaan jäisi yksin ylisuurten sähkölaskujensa kanssa”, summaa Beurling-Pomoell.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Kuluttajaliitto
Kuluttajaliitto
Ritarikatu 1 B
00170 HELSINKI

info@kuluttajaliitto.fihttps://www.kuluttajaliitto.fi/

Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.

Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto

Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.

Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote

Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye