Viesti budjettiriiheen: Norjan malli turvaa kohtuullisen sähkölaskun tehokkaasti
Monet poliitikot puolueineen ovat viime aikoina kertoneet ehdotuksiaan siitä, miten suomalaisten sähkölaskut saadaan pidettyä edes jollakin tasolla siedettävinä tulevana talvena. Kuluttajat saavat olla tyytyväisiä siihen, että kuluttajien ahdinko kiinnostaa nyt poliittisia päättäjiä laidasta laitaan. Eikä ihme, sillä tulevan talven pelätyt hinnat ahdistavat pienituloisten lisäksi myös monia keskituloisia kotitalouksia erityisesti sähkölämmitteisissä omakotitaloissa.
”Tämä niin sanottu ”Norjan malli” on suhteellisen yksinkertainen. Siinä valtio takaa maksavansa valtaosan sähkön hinnasta, joka ylittää tietyn, kohtuulliseksi katsotun hintakaton. Toisaalta tämä valtion maksuosuus koskee enintään rajattua sähkön määrää kuukaudessa. Jos kuluttaja käyttää sähköä yli tuon määrän, maksaa hän ylimenevästä osasta normaalin markkinahinnan”, selittää Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell toimia naapurimaassa. Kuluttajalla säilyy siis kannuste säästää sähköä, eikä kuluttaa sitä suuria määriä valtion takaaman hintakaton takia.
Valtiolle Norjan mallista toki koituu kuluja, mutta niitä voidaan ainakin osittain kattaa valtion ennakoitua suuremmiksi koituneista sähkön ja muiden hyödykkeiden arvonlisäverotuotoista, jotka inflaatio on aiheuttanut. Myös hyvätuloisimmat kuluttajat voitaisiin rajata ulos näistä tukitoimista kansallisen tulorekisterin tietojen perusteella ja tämä malli voitaisiin ottaa käyttöön myös vain lämmityskaudella, eli kylmimpinä kuukausina, jolloin sähköä kuluu huomattavasti enemmän.
”On myös tärkeää huomata, että Norjan mallin käyttöönotto ei myöskään sulkisi pois monia muita julkisuudessa esitettyjä keinoja sähkönhinnan kurissa pitämiseksi”, Beurling-Pomoell muistuttaa. ”Tässä Norjan mallissa, jonka siis myös Ruotsin hallitus haluaa nyt ottaa käyttöön, on selkeä ja yksiselitteinen suoja kaikille kuluttajille”.
Jokainen kuluttaja pystyisi jo ennakolta arvioimaan tulevan talven sähkölaskuaan perustuen omaan sähkönkäytön määrään ja pohtimaan, miten säästää sähköä talvellakin niin, että kuukausittainen sähkönkäyttömäärän katto ei ylittyisi. ”Tärkeintä ja lohduttavinta Norjan mallin käyttöönotossa Suomessa olisi kuitenkin tieto ja varmuus siitä, ettei kukaan jäisi yksin ylisuurten sähkölaskujensa kanssa”, summaa Beurling-Pomoell.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Beurling-PomoellpääsihteeriKuluttajaliitto - Konsumentförbundet ry
Puh:040 5566 421juha.beurling-pomoell@kuluttajaliitto.fiTietoja julkaisijasta
Suomen ainoa yleinen kuluttajien ja julkisten palvelujen käyttäjien edunvalvonta-, koulutus- ja neuvontajärjestö.
Finlands enda allmänna intressebevaknings-, utbildnings- och rådgivningsorganisation för konsumenterna och användare av offentliga tjänster.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kuluttajaliitto
Tapahtumavinkki: Vaasassa asiaa viherpesusta ja mahdollisuus haastatella Kuluttajaliiton pääsihteeriä13.11.2023 12:11:34 EET | Kutsu
Miten oikeasti vastuullisen tuotteen voi tunnistaa perättömien viherväittämien joukosta? Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell puhuu teemasta Vaasan kaupunginkirjastossa tiistaina 21.11. klo 14 alkaen. Tilaisuuden järjestää paikallinen kuluttajayhdistys Merenkurkun Kuluttajat ry yhteistyössä Kuluttajaliiton kanssa.
Lude vai kuoriainen? Tunnista kodin tuholainen oikein8.11.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Tunnistamalla tuhohyönteisen oikein voi välttyä turhalta riidalta ja säästää pitkän pennin. Viime aikoina mediassa on keskusteltu vilkkaasti luteista ja niiden torjunnasta. Kodin erilaiset ötökät ovat jo pitkään olleet vakioaihe Kuluttajaliiton asumisneuvonnassa. Kuluttajaliitto muistuttaa, että tuholaisten haitallisuudessa ja torjuntatoimissa on eroja. Tuholaisen varma tunnistaminen ennen toimenpiteitä onkin paras keino edetä asiassa. Kuluttajaliiton juristi kertoo vinkit mitä tehdä, jos huomaa kodissa ylimääräisiä ötökkävieraita.
Vesipullojen viherväitteissä parannettavaa – kuluttajajärjestöt tekivät valituksen harhaanjohtavista käytännöistä7.11.2023 15:51:11 EET | Tiedote
Vesipullojen kierrätettävyys- ja kierrätysväitteistä löytyy parannettavaa, selvisi eurooppalaisten kuluttajajärjestöjen yhteisestä selvityksestä. Selvityksen mukaan vesipulloista löytyy harhaanjohtavia väitteitä, jotka ovat EU-lainsäädännön vastaisia. Lue tiedotteesta, mitkä viherväitteet osoittautuivat ongelmallisimmiksi.
Luentokiertue Kainuussa: Tiedätkö oikeutesi potilaana?10.10.2023 08:41:10 EEST | Kutsu
Kuluttajaliitto ja Kainuun Kuluttajat yhteistyökumppaneineen järjestävät tällä viikolla luentokiertueen potilaan oikeuksista Kajaanissa, Paltamossa ja Sotkamossa. Tilaisuuksien yhteydessä median ja yleisön on mahdollista esittää kysymyksiä kouluttajana toimivalle potilaan oikeuksien asiantuntijalle Hanna Manniselle.
Kuluttajilta vastausvyöry kutistuneista tuotteista – kuinka yleistä ”shrinkflaatio” on?27.9.2023 06:00:00 EEST | Tiedote
Kuluttajaliitto selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on. Shrinkflaatiosta puhutaan yleensä silloin, kun tuotteen sisältö pienenee ilman myyntihinnan vastaavaa alentumista. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta. Vastauksissa toistuivat selvästi tietyt tuotteet ja tuoteryhmät. Kuluttajaliitto peräänkuuluttaa selkeää ja avointa viestintää pakkauskokojen muutoksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme