Viestintä ja asenteet Liikennelabran haasteena

Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen pohtii tuoreimmassa blogissaan tulevaisuuden liikenteen palvelujen kehittämistä.
Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen

Miten kehittää palveluita, joita asiakkaat eivät vielä osaa edes haluta? Se on perin tyypillinen ongelma innovaatioiden kohdalla. Niin on myös Vantaan Aviapolis Liikennelabra -hankkeessa, jossa kehitetään yli kolmenkymmenen kumppanin kanssa tulevaisuuden liikenteen palveluita.

Hankkeessa etsitään hiljaisia, turvallisia, vähäpäästöisiä ja kustannustehokkaita liikkumisen ja kaupunkilogistiikan ratkaisuja, jotka ovat laajennettavissa myös muualle Suomeen ja kansainvälisestikin. Mekin olemme mukana oppiaksemme lisää uusista liikkumisen palveluista.

Aviapolis on Asuntosäätiölle hyvä alue kehitellä ja kokeilla tällaisia asioita, sillä hankkeen vaikutusalueella on omistuksessamme lähes 2000 asumisoikeus- ja vuokra-asuntoa.

Viime kuukausina eri toimijat ovat miettineet yhdessä erilaisia tapoja, jotta liikkuminen voisi olla mahdollisimman sujuvaa, kustannustehokasta ja vähäpäästöistä. Jopa sellaista, ettei omaa autoa välttämättä tarvittaisi lainkaan.

Myös asukkailta on kysytty, millaisia liikkumispalveluita asukkaille tulisi tarjota, jotta he olisivat tyytyväisiä asumisen palvelutasoon. Kyselyn tulokset julkistettiin asukastilaisuudessa huhtikuun lopussa.

Kyselyn tuloksena saatiin tietää että kulkutapa valitaan erityisesti helppouden, matka-ajan ja aikatauluista riippumattomuuden mukaan sekä edullisuuden ja pysäköintimahdollisuuksien ehdoilla. Ei kovin yllättäviä tuloksia, mutta vahvistivat näkemyksiä palvelun tarjoamisen perusedellytyksistä.

Täytenä yllätyksenä ei tullut myöskään se, että ihmiset tietävät kovin vähän uudenlaisista liikkumisen palvelumuodoista kuten autojen vertaisvuokrauksesta, yhteiskäyttöautoista, kimppatakseista, kimppakyytien sopimuspalveluista tai liikkumispalvelupaketeista. Tutumpia sen sijaan olivat perinteinen vuokra-auton käyttö ja myös viime vuosina yleistyneet kaupunkipyörät.

Tietämättömyys on suuri haaste Aviapolis Liikennelabra -hankkeen etenemiselle. Asuntosäätiö pyrkii viestimään asioista omilla kanavillaan kuten varmasti muutkin mukana olevat tahot. Kun asiat tulevat esiin monelta taholta, ne alkavat tuntua pikku hiljaa tutuilta.

Suurempi haaste on varmasti saada muutettua ihmisten asenteita niin paljon, että uusia palveluita myös kokeillaan. Erityisesti autoon liittyvät asenteet ovat vahvoja ja tunteita herättäviä. Kaikki henkilöautoilun vaihtoehtomallit koetaan heti uhaksi yksityisautoilulle ja jopa ihmisen valinnan vapaudelle.

Siitähän Liikennelabrassa ei todellakaan ole kyse, vaan päinvastoin valinnan vapauden kasvattamisesta. Pyrkimyksenä on löytää henkilöautoilun rinnalle liikkumisvaihtoehtoja, jotka mahdollistaisivat joustavan liikkumisen paikasta toiseen ja tekisivät ihmisten arjesta helpompaa.

Ei tietenkään ole huono asia ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta, jos ja kun saadaan vähennettyä henkilöautoilun määrää. Haluamme olla edistämässä myös sen tyyppistä toimintaa, mutta ei pakolla vaan vaihtoehtoja tarjoamalla.

Toukokuun 20. päivä kerrotaan Aviapolis Liikennelabra -hankkeen tuloksista. Asian eteenpäin vieminen totta kai vielä tulosten julkistamisen jälkeen, sillä näissä asioissa ollaan vasta alkutaipaleella.

Esa Kankainen
Asuntosäätiö-konsernin toimitusjohtaja

Asuntosäätiö sr
Toimitusjohtaja Esa Kankainen
esa.kankainen@asuntosaatio.fi

Asuntosäätiön toimitusjohtaja Esa Kankainen
Huhtikuun lopussa (29.4.) osana Aviapolis Liikennelabra -hanketta järjestettiin Vantaan kaupungin ja hankekumppaneiden kesken asukastilaisuus, jossa kerrottiin nk. Aviapolis-alueen kehittämissuunnitelmista sekä tulevaisuuden liikkumisen palveluista. Kuva: Mikko Käkelä
Vantaan kaupungin ja hankekumppaneiden järjestämässä asukasillassa (29.4.) testattiin kolmella pikkubussilla, kuinka kutsuohjattu liikenne toimii. Osa asukkaista oli saapunut paikalle kutsuohjattua liikennettä testaten, ja useampi poistui kotiin kyytiä käyttäen. Kutsuohjattua liikennettä oli mahdollista testata älypuhelimiin ladattavalla sovelluksella. Sovelluksessa pystyi suunnittelemaan reittinsä, kuten HSL:n Reittioppaalla, mutta niin että HSL:n linjojen lisäksi käytössä oli illan demoa varten varatut pikkubussit. Siemens Mobility Oy vastasi illan kutsuohjattua liikennettä koskevasta demosta. Kuva: Mikko Käkelä

Asuntosäätiö on alueiden ja monipuolisen asuntotuotannon kehittämiseen erikoistunut rakennuttaja ja kiinteistöjen omistaja. Se rakennuttaa vuosittain noin 400 asuntoa erityyppisillä omistusmuodoilla. Konserni omistaa yli 17 000 asuntoa ja on Suomen neljänneksi suurin asuinkiinteistöjen omistaja. Sen suurin tytäryhtiö Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy (Asokodit) omistaa yli 16 000 asumisoikeusasuntoa 31 paikkakunnalla. Konsernin toiminta perustuu jatkuvaan kehittymiseen sekä hyvien asumispalveluiden tuottamiseen yhdessä huolella valittujen kumppaneiden kanssa.