Moi Mobiili Oy

Viestintävirasto: Elisa on rikkonut lakia markkinoidessaan matkapuhelinliittymiä säädösten vastaisesti

Viestintävirasto on tänään julkistanut päätöksen, jonka mukaan Elisa Oyj on rikkonut puhelinliittymien markkinointiin liittyvää lainkohtaa (tietoyhteiskuntakaari 201 §:n 1 momentti). Elisa on rikkonut lakia, kun se on pyytänyt kuluttajilta puhelun aikana lupaa markkinoida matkaviestinverkon puhelinliittymiä.

Palveluoperaattori Moi Mobiili Oy on tyytyväinen siihen, että Viestintävirasto puuttui Elisan lainvastaisiin toimiin.

”Viestintäviraston päätös edistää vapaata kilpailua. Toivottavasti tällä on vihdoinkin vaikutusta Elisan toimintaan”, Moi Mobiili Oy:n toimitusjohtaja Petri Lahtinen sanoo.

Elisa on Viestintävirastolle tekemänsä selvityksen mukaan lokakuusta 2017 lähtien markkinoinut puhelimitse matkapuhelinliittymiä edellä kerrotulla tavalla. Markkinointi on ollut Viestintäviraston mukaan lainvastaista.

Viestintäviraston päätöksessä tarkoitetun toiminnan lisäksi Elisa on Moin asiakkaille suunnatuissa puheluissa markkinoinut liittymää 2,90 euron kuukausihinnalla. Elisan normaalihinnaston mukainen hinta samasta liittymästä on 24,90 euroa*. Näin aggressiivinen hinnoittelu tarkoittaa liittymien myyntiä lähes 90 prosenttia halvemmalla Elisan hinnaston mukaisiin hintoihin verrattuna. Lisäksi liittymän vaihtajille on tarjottu lahjakortteja.

”Moi on tuonut alalle kauan kaivattua kilpailua paitsi hinnoittelullaan myös eritoten innovatiivisilla palveluillaan. Olemme osoittaneet, että moni matkapuhelinkäyttäjä maksaa ylisuurista paketeista turhaan. Liittymämäärämme onkin kasvanut nopeasti. Kilpailun pitää kuitenkin olla reilua, ja sääntöjen samat kaikille. Se on sekä kuluttajan että kansantalouden etu”, Lahtinen sanoo.

* Hinnasto www.elisa.fi 6.3.2018.

Lisätiedot:
Petri Lahtinen

Mechelininkatu 1 A

040 522 6607https://www.moi.fi/

Moi Mobiili on uusi suomalainen palveluoperaattori, joka toimii DNA:n mobiiliverkossa. Palveluoperaattoriksi kutsutaan mobiililiittymiä myyvää yritystä, jolla ei ole omaa televerkkoa, vaan joka vuokraa sitä joltain verkko-operaattorilta. Moin liittymien myynti alkoi keväällä 2016. Yrityksen moderni palvelualusta on luotu asiakaslähtöisen toimintamallin varmistamiseksi. Moi käyttää digitaalisia ja modulaarisia teknologiaratkaisuja.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Moi Mobiili Oy