Vihan kadut -tekijän uusi trilleri jengien sisäpiiristä

Kansainvälisen Vihan kadut -menestysromaanin kirjoittajan Ryan Gattisin uusi trilleri kysyy, kuinka pitkälle olet valmis menemään suojellaksesi rakkaitasi.

Ryan Gattisin (s. 1978) kansainväliseksi hittiromaaniksi noussut Vihan kadut ilmestyi Suomessa vuonna 2015. Kirjaa kuvailtiin muun muassa vuoden parhaaksi käännöskirjaksi Suomessa. HBO on varannut teoksen kuvausoikeudet.

Vihan kadut -kirjan henkilöinä äänen saivat niin jengiläiset, diilerit kuin ensihoitajatkin, jotka saivat osansa vuoden 1992 rotumellakoissa Los Angelesissa. Tarinan uskottavuuden takaamiseksi Gattis käytti kirjan kirjoittamisessa apuna esilukijaa rikollispiireistä.

Uusi Ei menetettävää -trilleri sijoittuu samankaltaiseen jengiympäristöön kuin Vihan kadut.

Trillerissä entinen narkkari, kassakaappispesialisti Ricky ”Aave” Mendoza on päättänyt pysyä kaidalla tiellä. Vastaan tulee kuitenkin tilaisuus auttaa hänen elämänsä tärkeintä ihmistä varastamalla huumediilerien kassakaapista rahaa.

Los Angelesin pahamaineisimmalle huumekauppiaalle työskentelevä Rudy ”Rillipää” Reyes saa tehtäväkseen napata Aaveen.

Molemmilla pelissä on kuitenkin kaikki, mikä on tärkeää: elämä, vapaus ja perhe. Kuinka pitkälle olet valmis menemään suojellaksesi rakkaitasi?

Ryan Gattis antaa Suomeen Skype-haastatteluja. Haastattelupyynnöt: piia.vaisanen@like.fi, p. 050-5204699

Ei menetettävää -kirjasta sanottua:

"Viiltävän älykästä slangia ja kerrontaa. Hahmot ovat moniulotteisia ja heidän tunteensa aitoja. Gattis luo vangitsevan ja mukaansatempaavan romaanin tilaisuudesta, muutoksesta ja toivosta.” – The Guardian

"Henkeäsalpaava romaani, jolla on suuri sydän." – Paula Hawkins

”Kaunokirjallinen trilleri, jossa on enemmän vauhdikkaita käänteitä kuin dvd-boksissa.” – The Scotsman

Kirjailijan kuva ja kirjan kansikuva:

Arvostelukappaleet:

arvostelukappaleet@like.fi

Sofi Oksanen ehdolla The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena18.7.2018 15:51Tiedote

Suomen menestynein nykykirjailija, Sofi Oksanen, on ehdolla uuden, The New Academy Prize in Literature -palkinnon saajaksi ainoana suomalaisena kirjailijana. Palkintoa on kutsuttu myös vaihtoehtoiseksi kirjallisuuden Nobel-palkinnoksi, ja se perustettiin vastineeksi Ruotsin akatemian kriisille. Ruotsin akatemia ilmoitti toukokuussa, että kirjallisuuden Nobel-palkintoa ei jaeta vuonna 2018 akatemian kriisin vuoksi. Palkinto on edellisen kerran jäänyt jakamatta toisen maailmansodan aikaan. Uusi palkinto jaetaan Den Nya Akademien mukaan kaunokirjalliselle kirjailijalle, jonka teokset vievät lukijan mukanaan ihmiskunnan tarinaan. Ruotsalaiset kirjastovirkailijat ovat Den Nya Akademien pyynnöstä valinneet palkinnon longlistille yhteensä 47 kirjailijaa ympäri maailman. Oksasen lisäksi listalle on nostettu muun muassa Margaret Atwood, Camilla Läckberg, J. K. Rowling ja Arundhati Roy. Yleisö voi äänestää longlistiltä omaa voittajasuosikkiaan, ja tämän perusteella valitaan jatkoon kolme voittaj