Vihan kadut -tekijän uusi trilleri jengien sisäpiiristä

Kansainvälisen Vihan kadut -menestysromaanin kirjoittajan Ryan Gattisin uusi trilleri kysyy, kuinka pitkälle olet valmis menemään suojellaksesi rakkaitasi.

Ryan Gattisin (s. 1978) kansainväliseksi hittiromaaniksi noussut Vihan kadut ilmestyi Suomessa vuonna 2015. Kirjaa kuvailtiin muun muassa vuoden parhaaksi käännöskirjaksi Suomessa. HBO on varannut teoksen kuvausoikeudet.

Vihan kadut -kirjan henkilöinä äänen saivat niin jengiläiset, diilerit kuin ensihoitajatkin, jotka saivat osansa vuoden 1992 rotumellakoissa Los Angelesissa. Tarinan uskottavuuden takaamiseksi Gattis käytti kirjan kirjoittamisessa apuna esilukijaa rikollispiireistä.

Uusi Ei menetettävää -trilleri sijoittuu samankaltaiseen jengiympäristöön kuin Vihan kadut.

Trillerissä entinen narkkari, kassakaappispesialisti Ricky ”Aave” Mendoza on päättänyt pysyä kaidalla tiellä. Vastaan tulee kuitenkin tilaisuus auttaa hänen elämänsä tärkeintä ihmistä varastamalla huumediilerien kassakaapista rahaa.

Los Angelesin pahamaineisimmalle huumekauppiaalle työskentelevä Rudy ”Rillipää” Reyes saa tehtäväkseen napata Aaveen.

Molemmilla pelissä on kuitenkin kaikki, mikä on tärkeää: elämä, vapaus ja perhe. Kuinka pitkälle olet valmis menemään suojellaksesi rakkaitasi?

Ryan Gattis antaa Suomeen Skype-haastatteluja. Haastattelupyynnöt: piia.vaisanen@like.fi, p. 050-5204699

Ei menetettävää -kirjasta sanottua:

"Viiltävän älykästä slangia ja kerrontaa. Hahmot ovat moniulotteisia ja heidän tunteensa aitoja. Gattis luo vangitsevan ja mukaansatempaavan romaanin tilaisuudesta, muutoksesta ja toivosta.” – The Guardian

"Henkeäsalpaava romaani, jolla on suuri sydän." – Paula Hawkins

”Kaunokirjallinen trilleri, jossa on enemmän vauhdikkaita käänteitä kuin dvd-boksissa.” – The Scotsman

Kirjailijan kuva ja kirjan kansikuva:

Arvostelukappaleet:

arvostelukappaleet@like.fi

Sofi Oksaselle Ranskan Arts et Lettres -ritarikunnan kunniamerkki3.12.2018 11:02Tiedote

Sofi Oksaselle on myönnetty ritarin arvon (Chevalier) Ranskan Arts et Lettres -kunniamerkki. Taiteen ja kirjallisuuden kunniamerkki myönnetään ranskalaisille tai ulkomaalaisille merkittäville saavutuksille taiteen ja kirjallisuuden alalla. Kunniamerkki on Suomessa myönnetty ritarin arvossa (Chevalier) muun muassa Rosa Liksomille ja Karita Mattilalle ja komentajan arvossa (Commandeur) muun muassa säveltäjä Kaija Saariaholle. Kunniamerkin ovat saaneet ritarin arvossa myös esimerkiksi näyttelijä Mads Mikkelsen ja kirjailija Alice Munro. Kunniamerkki luovutetaan Oksaselle Ranskassa vuoden 2019 alussa. Sofi Oksanen on palkittu Ranskassa useilla merkittävillä kirjallisuuspalkinnoilla. Vuonna 2010 Oksanen voitti Puhdistus-romaanillaan The FNAC -palkinnon ja vuonna 2012 Prix Femina Étranger -palkinnon. Lisätiedot: Milla Palovaara, milla.palovaara@like.fi, p. 040 596 7973