Vihdin kunta

Vihdiltä vahva ei ruuhkamaksuille jo vuosi sitten

Jaa

Parhaillaan kunnissa käsiteltävänä oleva Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus 2020–2031 on jatkoa sopimuskaudelle 2016–2019. Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi MAL-suunnitelman 9. syyskuuta 2019, mutta lausui jo silloin, ettei Vihti tue tie- tai ruuhkamaksujen käyttöönottoa miltään osin. Vihdin kanta ruuhkamaksuihin on yhä ennallaan: 21. päivä syyskuuta 2020 pidetyssä kokouksessaan kunnanvaltuusto kieltäytyi hyväksymästä ruuhkamaksujen käyttöönottoa osana MAL-sopimusta 2020–2031.

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos

- Pidämme kehyskunnissa ongelmallisena sitä, että ruuhkamaksujen säännösvalmistelu on käynnistetty ilman kattavaa selvitystyötä ruuhkamaksujen todellisista vaikutuksista, toteaa kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Käytännössä ruuhkamaksut kohdistuisivat voimakkaimmin joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella oleviin työssäkävijöihin ja niihin, joilla ei ole varaa tai halua asua pääkaupunkiseudulla. Näin tiemaksut rasittaisivat eniten pienituloisia ja heikentäisivät osaltaan työvoiman saavutettavuutta Helsingin seudulla. Jopa 1500 euroon vuodessa nousevat tiemaksut muodostaisivat käytännössä kehyskuntaveron, jolla todennäköisesti olisi merkitystä myös asuin- ja työpaikan valintaan. Tämä suuntaus on täysin väärä, sillä tehtyjen ratkaisujen tulisi edistää työvoiman liikkuvuutta sekä asumisen ja työssäkäynnin joustavuutta niiden haittaamisen sijaan.

- Nyt esillä ollutta ruuhkamaksumallia ei voi mitenkään hyväksyä. Esillä ollut malli ei edes vähentäisi ruuhkia, se vain kasvattaisi työssäkäynnin kustannuksia, sanoo kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen.

Autoiluun ja siitä aiheutuviin päästöihin lyödään helposti suurimman ilmastosynnin leima. Suomen Ympäristökeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan tieliikenteen osuus koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on 9 prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten vastaavasti 7 prosenttia. Tutkimustulosten valossa on selvää, että tiemaksujen aikaansaama liikenteen vähentyminen ja siitä aiheutuva hiilidioksidipäästöjen aleneminen jää mitättömälle tasolle ilmastotyön kokonaisuudessa.

- Tiemaksuja tahtovilta puuttuu täysin ymmärrys alueemme työssäkäyvien ihmisten arjesta, summaa kunnanhallituksen puheenjohtaja Tuija Sundberg.

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa.

Vihti vaatii, että liikenteen ohella arvioidaan mahdollisuuksia vähentää myös asumiseen ja rakentamiseen liittyviä hiilidioksidipäästöjä osana maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kunnanjohtaja Erkki Eerola
puh. 044 467 5231, erkki.eerola@vihti.fi

Kuvat

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Vihdin kunta
Vihdin kunta
Asemantie 30
03100 NUMMELA

https://www.vihti.fi

Vihdin kunta eli "Aktiivisten ihmisten Vihti" sijaitsee 45 minuutin ajomatkan päässä Helsingistä, Turun moottoritien ja valtatie 25:n risteyskohdassa. Vihdissä asuu lähes 30 000 asukasta ja yrityksiä on noin 2 000. Kunnan päätaajama on Nummela. Vihdin historia ulottuu yli 500 vuoden päähän.

Luonto on Vihdissä aina lähellä. Suurin osa Nuuksion kansallispuistosta sijaitsee Vihdissä, kunnan tärkein vesistö Hiidenvesi on osa Etelä-Suomen laajinta vesistöaluetta ja Salpausselkään kuuluva Nummelan harju kulkee kunnan läpi. Vihdin moni-ilmeinen luonto tarjoaa erinomaiset ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet.

Lisätietoja: vihti.fi ja visitvihti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vihdin kunta

Kehä V Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi9.10.2020 15:25:55 EESTTiedote

Valtatie 25 Hangon ja Mäntsälän välillä kuuluu Suomen maanteiden pääväyliin. Yhdessä Mäntsälän ja Porvoon välillä kulkevan kantatie 55:n kanssa tiet muodostavat Kehä V:ksi kutsutun väylän ja kehityskäytävän rungon Hanko-Hyvinkään rautatien kanssa. Kehä V:n vaikutusalueella on 221 000 asukasta, ja kuntien väestönkasvu on ollut yli 11 prosenttia viimeisen 20 vuoden aikana. Vihti yhdessä Kehä V:n kehittäjäkuntien – Hangon, Raaseporin, Nurmijärven, Hyvinkään ja Mäntsälän – kanssa edistää kehätien parantamista Uudenmaan poikittaisliikenteen pääväyläksi vuoteen 2030 mennessä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme