Vihdin kunta

Vihdiltä vahva ei ruuhkamaksuille jo vuosi sitten

Jaa

Parhaillaan kunnissa käsiteltävänä oleva Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimus 2020–2031 on jatkoa sopimuskaudelle 2016–2019. Vihdin kunnanvaltuusto hyväksyi MAL-suunnitelman 9. syyskuuta 2019, mutta lausui jo silloin, ettei Vihti tue tie- tai ruuhkamaksujen käyttöönottoa miltään osin. Vihdin kanta ruuhkamaksuihin on yhä ennallaan: 21. päivä syyskuuta 2020 pidetyssä kokouksessaan kunnanvaltuusto kieltäytyi hyväksymästä ruuhkamaksujen käyttöönottoa osana MAL-sopimusta 2020–2031.

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos

- Pidämme kehyskunnissa ongelmallisena sitä, että ruuhkamaksujen säännösvalmistelu on käynnistetty ilman kattavaa selvitystyötä ruuhkamaksujen todellisista vaikutuksista, toteaa kunnanjohtaja Erkki Eerola.

Käytännössä ruuhkamaksut kohdistuisivat voimakkaimmin joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella oleviin työssäkävijöihin ja niihin, joilla ei ole varaa tai halua asua pääkaupunkiseudulla. Näin tiemaksut rasittaisivat eniten pienituloisia ja heikentäisivät osaltaan työvoiman saavutettavuutta Helsingin seudulla. Jopa 1500 euroon vuodessa nousevat tiemaksut muodostaisivat käytännössä kehyskuntaveron, jolla todennäköisesti olisi merkitystä myös asuin- ja työpaikan valintaan. Tämä suuntaus on täysin väärä, sillä tehtyjen ratkaisujen tulisi edistää työvoiman liikkuvuutta sekä asumisen ja työssäkäynnin joustavuutta niiden haittaamisen sijaan.

- Nyt esillä ollutta ruuhkamaksumallia ei voi mitenkään hyväksyä. Esillä ollut malli ei edes vähentäisi ruuhkia, se vain kasvattaisi työssäkäynnin kustannuksia, sanoo kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen.

Autoiluun ja siitä aiheutuviin päästöihin lyödään helposti suurimman ilmastosynnin leima. Suomen Ympäristökeskuksen teettämän tutkimuksen mukaan tieliikenteen osuus koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin 17 prosenttia. Henkilöautoliikenteen osuus on 9 prosenttia ja tieliikenteen tavarankuljetusten vastaavasti 7 prosenttia. Tutkimustulosten valossa on selvää, että tiemaksujen aikaansaama liikenteen vähentyminen ja siitä aiheutuva hiilidioksidipäästöjen aleneminen jää mitättömälle tasolle ilmastotyön kokonaisuudessa.

- Tiemaksuja tahtovilta puuttuu täysin ymmärrys alueemme työssäkäyvien ihmisten arjesta, summaa kunnanhallituksen puheenjohtaja Tuija Sundberg.

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa.

Vihti vaatii, että liikenteen ohella arvioidaan mahdollisuuksia vähentää myös asumiseen ja rakentamiseen liittyviä hiilidioksidipäästöjä osana maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteissuunnittelua.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kunnanjohtaja Erkki Eerola
puh. 044 467 5231, erkki.eerola@vihti.fi

Kuvat

Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Liikenteen aiheuttamien päästöjen hillinnässä keppiä tehokkaampi keino on porkkana: kun kehittämisen kohteena ovat toimiva joukkoliikenne ja liityntäpysäköinti, vaihtoehtoiset polttoaineet sekä kevyenliikenteenväylät, jokainen voi itse tehdä ratkaisun siitä, millä kulkuvälineellä työmatkansa taittaa. Kuva: Mostphotos
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Vihdin kunta
Vihdin kunta
Asemantie 30
03100 NUMMELA

https://www.vihti.fi

Vihdin kunta eli "Aktiivisten ihmisten Vihti" sijaitsee 45 minuutin ajomatkan päässä Helsingistä, Turun moottoritien ja valtatie 25:n risteyskohdassa. Vihdissä asuu lähes 30 000 asukasta ja yrityksiä on noin 2 000. Kunnan päätaajama on Nummela. Vihdin historia ulottuu yli 500 vuoden päähän.

Luonto on Vihdissä aina lähellä. Suurin osa Nuuksion kansallispuistosta sijaitsee Vihdissä, kunnan tärkein vesistö Hiidenvesi on osa Etelä-Suomen laajinta vesistöaluetta ja Salpausselkään kuuluva Nummelan harju kulkee kunnan läpi. Vihdin moni-ilmeinen luonto tarjoaa erinomaiset ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet.

Lisätietoja: vihti.fi ja visitvihti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vihdin kunta

Aleksi Kaunisvedelle, Jani Lakaselle ja Janne Korvelle puut Menestyjien puistoon Vihdissä – Vuoden liikuntateko -palkinnon saa NuPS8.10.2021 12:32:15 EEST | Tiedote

Nummelassa sijaitsevaan Menestyjien puistoon istutetaan tänä syksynä kolme puuta. Puut saavat Aleksi Kaunisvesi eli ”Alex Mattson” menestyksestään musiikin saralla, suunnistuksessa useita Suomen mestaruuksia voittanut ja EM- ja MM-menestystä saavuttanut Jani Lakanen sekä lumilautailussa ja raviurheilussa Vihtiä tunnetuksi tehnyt Janne Korpi. Puiden saajia juhlistetaan Menestyjien puistossa Pajuniityn puistoalueella keskiviikkona 13. lokakuuta kello 17 alkaen. Samassa tilaisuudessa juhlistetaan Vuoden liikuntateon voittavaa Nummelan Palloseuraa. Menestyjien puistossa järjestettävä tilaisuus on yleisölle avoin.

Pääministeri Sanna Marin vieraili Vihdissä 22.5.22.5.2021 14:39:24 EEST | Tiedote

Suomen pääministeri Sanna Marin vieraili Vihdissä lauantaina 22. toukokuuta. Vihdin kunnantalolla hänet ottivat vastaan kunnanjohtaja Erkki Eerola ja elinvoimajohtaja Petra Ståhl. Tapaamiseen osallistuivat kunnanvaltuuston puheenjohtaja Eerikki Viljanen, valtuuston varapuheenjohtajat Tiina Noro ja Erkki Aronen sekä hallituksen ensimmäinen varapuheenjohtaja Anu Rajajärvi. - Oli suuri kunnia saada pääministeri vierailulle Vihtiin ja päästä keskustelemaan hyvässä hengessä vihtiläisille ja koko Suomelle tärkeistä asioista, iloitsee kunnanjohtaja Erkki Eerola. Tapaamisessa käsiteltiin muun muassa Turun tunnin junaa ja siihen kytkeytyvää Connecting Europe Facility (CEF) -rahoitusta, valtatie 25:n kehittämistä, Nummelan lentokenttää sekä ruuhkamaksuja. Vierailu järjestettiin terveysturvallisesti.

Vihti Race -seikkailun ilmoittautuminen avautuu maanantaina 10.5.2021 klo 12.007.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Vihti Race on seikkailu, jossa liikutaan polkupyörillä etsien rastipaikkoja Vihdissä ja sen lähialueilla. Tapahtuma on saanut vaikutteita muun muassa TV-sarjasta Amazing Race. Tänä vuonna Vihti Race järjestetään 7.-8. elokuuta. Kaikkiaan seikkailutapahtuma kestää 24 tuntia jakaantuen kolmeen kestoltaan kuuden tunnin etappiin. Osallistujat liikkuvat kolmen henkilön joukkueina pääsääntöisesti polkupyörillä. Joukkueiden tavoitteena on löytää rastipaikoille vihjeiden ja karttojen avulla sekä suorittaa rasteilla toiminnallisia ja tietoaiheisia tehtäviä. Matkan varrella on myös kylmärasteja, joiden suorittaminen on vapaaehtoista. Vuoden 2021 tapahtumaan otetaan mukaan ensimmäistä kertaa ebike-sarja kokeilumielessä. Mikäli joukkueessa on vähintään yhdellä joukkueen jäsenellä sähköpyörä tulee joukkueen ilmoittautua mukaan ebike-sarjaan. Ebike-sarjan joukkueet tekevät seikkailusarjaan kuuluvat rastit, mutta he eivät voi taistella seikkailusarjan voitosta. Tapahtuman osallistumismaksu on 120 eur

Vihti perustaa raiderahaston vauhdittamaan Turun tunnin junaa2.3.2021 09:56:12 EET | Tiedote

Vihdin kunnanhallitus päätti 1. maaliskuuta järjestetyssä kokouksessaan esittää kunnanvaltuustolle alueen raideliikennettä kehittävän raiderahaston perustamista. Kunnanvaltuusto päättää asiasta 29.3.2021 ja on alustavasti hyväksynyt jo 15.2.2021 järjestetyssä kokouksessa raidehanketta edistävän rahaston tai vaihtoehtoisesti investointivarauksen tekemisen. Raiderahaston avulla kunta vauhdittaa Turun tunnin junan rakennushanketta ja edistää raidehankkeeseen liittyviä kehittämisinvestointeja. Raiderahastoa kartutetaan ainoastaan kunnan tilikauden positiivisesta tuloksesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme