Vihreä matkakortti kannattaa vaihtaa HSL-kortiksi ennen kuin uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön

Matkakortti kannattaa vaihtaa ennen vyöhykeuudistusta siniseksi HSL-kortiksi tai asiakas voi ryhtyä käyttämään HSL-sovellusta matkojensa maksamiseen. Kun uudet vyöhykkeet tulevat käyttöön lauantaina 27.4. klo 4.30 alkaen, kortinlukijan käyttöliittymä päivittyy, eikä matkoja voi enää maksaa vanhalla vihreällä matkakortilla.

Matkakortin voi vaihtaa HSL-kortiksi HSL:n ja kuntien palvelupisteiden lisäksi esimerkiksi R-kioskeilla, Prismoissa, K-Citymarketeissa ja Stockmann-tavarataloissa sekä useissa S-marketeissa, Alepoissa, K-marketeissa ja monissa pienissä kioskeissa. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.

Vanhalla matkakortilla olevat kausi ja arvo samoin kuin kaikki kortilla olevat muut tiedot, esimerkiksi tieto alennusoikeuksista, siirretään vaihdossa HSL-kortille. Uusi kortti toimii maksuvälineenä samalla tavalla kuin vanha.

Matkakortin voi vaihtaa maksutta uusien vyöhykkeiden käyttöönottoon asti kaikissa myyntipisteissä. Sen jälkeen kortin voi vaihtaa ainoastaan HSL:n tai kuntien palvelupisteessä ja vaihto maksaa tuolloin kuusi euroa.

Kortin vaihto onnistuu ilman valtakirjaa tai henkilöllisyystodistusta. Kortin voi myös vaihtaa toisen puolesta, eli joku perheenjäsenistä pystyy vaihtamaan vaikka perheen kaikki kortit kerralla.

Jos mobiilimaksaminen tuntuu korttia luontevammalta, asiakas voi siirtyä HSL-sovelluksen käyttäjäksi. Sovelluksella voi tällä hetkellä ostaa aikuisten ja opiskelijoiden 30 vuorokauden kausilippuja sekä aikuisten ja lasten kerta- ja vuorokausilippuja.

HSL-tunnus kannattaa ottaa käyttöön, vaikka se ei ole pakollinen

Asiakas voi ottaa kortinvaihdon yhteydessä käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään monista uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tällaisia ovat muun muassa erilaiset kohdennetut infopalvelut. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys HSL-kortin  käytölle.

Asiakkaan kannattaa HSL-kortin käyttöönotossa kiinnittää huomata siihen, että kortin numero muuttuu vaihdon yhteydessä. Tämä kannattaa ottaa huomioon kaikissa niissä palveluissa, joihin kortinkäyttäjä on mahdollisesti numerolla rekisteröitynyt, esimerkiksi kaupunkipyöräpalvelu, kulunvalvontajärjestelmät ym… Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palveluihin on syötettävä uuden kortin numero.

Vihreälle matkakortille on myös saatettu kirjata erilaisia yritysten tarjoamia etuja, jotka eivät siirry automaattisesti HSL-kortille. Tällöin kortinkäyttäjän kannattaa ottaa yhteyttä edun tarjoajaan ja selvittää, miten ne saa siirrettyä.

Asiakasvastaava Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970