Vihreän toimistorakentamisen lippulaiva Ilmalassa sai tunnustuksen

Ilmalan Asema -toimitilakiinteistön ekologiset ratkaisut ovat saaneet merkittävän kansainvälisen tunnustuksen. Hartelan kehittämälle ja rakentamalle toimitilarakennukselle on myönnetty LEED-ympäristösertifikaatin korkein ja harvinaisin Platina-luokitus. LEED-sertifikaatti on yhdysvaltalainen vihreiden kiinteistöjen sertifiointijärjestelmä, jonka avulla pyritään vähentämään rakentamisen ja kiinteistöjen käytön aikaista ympäristökuormitusta.

Ilmalan junaseisakkeen viereen rakennetun Ilmalan Asema -kiinteistön suunnittelua ja rakentamista on ohjannut alusta asti ekologisuus ja rakennuksen käyttäjien viihtyvyys. Vuoden 2017 lopussa valmistunut rakennus on Suomen ensimmäinen EU-määräykset täyttävä hiilineutraali toimistorakennus ja lähes nollaenergiatalo.

”Tämä sertifikaatti on meille hieno saavutus kohteen kehittäjänä ja rakentajana, ja samalla osoittaa, että ekologiset tavoitteet on mahdollista saavuttaa toimitilarakentamisessa”, kertoo Hartela Etelä-Suomen varatoimitusjohtaja Tapio Rantanen.

Platina-luokituksen saavuttamiseen vaikuttivat erityisesti rakennuksen energiankäyttö ja päästöt, jotka pidettiin kurissa poikkeuksellinen ansiokkaasti. Lisäksi vedenkäytön tehokkuus ja tontti- ja lähiympäristön kestävyys mm. hyvän saavutettavuutensa ansiosta, on lisännyt platinaan oikeuttavia pisteitä.

Ekologiset ja käyttäjäystävälliset tekniset ratkaisut ovat lisänneet viihtyvyyttä. Sopeutuva valaistus reagoi vallitsevaan säätilaan sekä ihmisten liikkeisiin. Lämmityspaneelit katossa sekä tarkkaan säädetty lämpötila tuovat työskentelymukavuutta toimiston väelle.

Kiinteistön päävuokralaisia ovat Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY ja talon rakennuttaja Hartela. HSY:lle toimitilojen ekologisuus on ollut tärkeä valintakriteeri alusta lähtien:

”Monitilatoimistomme toteuttaa hyvin HSY:n ympäristöarvoja niin rakentamistapansa kuin sijaintista puolesta. Esimerkiksi tilojen valaistusta ohjataan päivänvalosäätimillä, jotka muuttavat valaisinten valotehon ulkoa tulevan valon määrän mukaiseksi. Olemme iloisia, että ekologiset ja kestävät ratkaisut ovat nyt todennettu toimiviksi”, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Jo suunnitteluvaiheessa on pohdittu hyvin tarkkaan ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisuja, joita on toteutettu myös rakennusvaiheessa. Esimerkiksi työmaan jätteistä yli 75 prosenttia kierrätettiin.

”Olemme huomanneet, että ympäristöystävällisyyden huomioiminen rakennuksen suunnittelussa on lisännyt myös henkilökunnan työhyvinvointia ja viihtyvyyttä. Toimitilojamme voidaan pitää sekä ympäristö- että ihmisystävällisinä”, toteaa Rantanen.

Tapio Rantanen, varatoimitusjohtaja, Hartela Etelä-Suomi Oy, p. 050 516 5292
Raimo Inkinen, toimitusjohtaja, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY, p. 045 635 7741

Hartela kuuluu suurimpiin valtakunnallisiin rakennusyhtiöihin. Rakennamme asuntoja ja toimitiloja sekä kehitämme kiinteistöjä ja alueita. 76-vuotias, suomalainen perheyhtiö työllistää noin 600 rakentamisen ammattilaista. Konserniin kuuluvat Turun ja Tampereen seudulla sekä Satakunnassa ja Länsi-Uudellamaalla toimiva Hartela Länsi-Suomi Oy, pääkaupunkiseudulla ja ympäristökunnissa sekä Lahdessa toimiva Hartela Etelä-Suomi Oy sekä Oulun talousalueella toimiva Hartela Pohjois-Suomi Oy. Toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Raumalla ja Oulussa.