Vihreät hyväksyivät uuden liikennepoliittisen ohjelman

Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi sunnuntaina 25.9. puolueen uuden liikennepoliittisen ohjelman. Ohjelmassa esitetään keinoja lisätä kilpailua lähi- ja taajamajunaliikenteeseen, ehdotetaan sähköautojen latausverkon laajentamista koko maahan ja esitetään keinoja tehdä pyöräilystä turvallisempaa ja sujuvampaa.

Vihreiden tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä lähijuna- ja yöjunayhteydet olisivat parantuneet merkittävästi nykyisestä. Tähän pyritään esimerkiksi avaamalla junaliikenne kilpailulle.

– Kattava ja sujuva rautatieliikenne varmistetaan parhaiten monipuolisella tarjonnalla. Kunnalle, kuntayhtymälle tai muulle alueelliselle toimijalle tulee antaa oikeus tilata ja kilpailuttaa seudullista rautatieliikennettä. Tämä lisäisi junaliikenteen tarjontaa maakunnissa, sanoo Vihreiden hämeenlinnalainen kansanedustaja Mirka Soinikoski

– Lisäksi muiden toimijoiden pääsyä markkinoille tulee edistää perustamalla kalustoyhtiö, jonka avulla estetään toimintakuntoisten junien romuttaminen, Soinikoski jatkaa.

Ohjelmassa nostetaan esiin, että tulevaisuudessa sähkölatausverkoston on oltava kattava ja tiheä kaikkialla Suomessa. Sähköauton latausmahdollisuus kotona ja taloyhtiössä on oltava normi.

– Myös harvaan asutuilla alueilla pitäisi olla kunnollisia pikalatureita vähintään 70 kilometrin välein. Tällöin vanhoilla ja pieniakkuisilla sähköautoilla pääsee helposti kaikkialle, uusilla sähköautoilla meno on mahdollisimman joustavaa, ja sähköttömille mökeillekin pääsee kaikkialla kätevästi, toteaa ohjelmatyöryhmää johtanut eduskuntavaaliehdokas Jonni Lehtiranta Helsingistä.

Vihreät haluaa myös edistää turvallisempaa pyöräilyä. Tähän pyritään erottamalla kaupungeissa autoliikenne, pyöräliikenne ja kävely kaduilla omille tasoilleen, jotka erottuvat selkeästi toisistaan.

–Turvallisen pyöräilyn mahdollistaminen on ilmastoteko ja edistää kansanterveyttä.  Pyöräilijöillä täytyy olla omat kaistat ja turvalliset risteykset. Haluamme myös rakentaa turvallisia pyörien säilytystiloja liikenteen solmukohtiin, joissa ihmiset vaihtavat pyöristä julkiseen liikenteeseen, toteaa Soinikoski.

Koko liikennepoliittinen ohjelma on luettavissa Vihreiden verkkosivuilta osoitteesta: https://www.vihreat.fi/liikennepoliittinen-ohjelma/

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.

Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”16.11.2022 16:14:25 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.