Vihreät hyväksyivät uuden maaseutu- ja aluepoliittisen ohjelman

Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi uuden maaseutu- ja aluepoliittisen ohjelman kokouksessaan Kuopiossa 25.9. Ohjelmassa ehdotetaan kaksoiskuntalaisuudelle toimivan toteutustavan selvittämistä esimerkiksi luomalla käsite toissijaisesta kotikunnasta sekä korostetaan hajautetun energiantuontannon merkitystä Suomen kriisinkestävyydelle.

Vihreät haluaa luoda Suomen, jossa erilaisia alueita kehitetään niiden omista lähtökohdista.

– Vihreä aluepolitiikka torjuu ihmisten eriarvoisuutta sekä ilmastokriisiä ja luontokatoa joka puolella maata huomioiden sen että eri alueilla toimivat erilaiset ratkaisut, toteaa ohjelmatyöryhmää johtanut lappeenrantalainen Vihreiden varapuheenjohtaja Hanna Holopainen.

Ohjelmassa korostetaan hajautetun ja omavaraisen energiantuotannon merkitystä Suomen kriisinkestävyydelle.

– Hajautetut energiantuotantotavat eri muodoissaan tukevat maaseudun elinkeinotoimintaa ja koko maan varautumista kriiseihin. Meidän tulee panostaa muun muassa aurinkoenergian ja biokaasun tuotantoon sekä ratkaista tuulivoiman lisärakentamisen ongelmat, jotka liittyvät ilmatilan valvontaan. Ratkaisun löytymiseen asti menetetyt verotulot pitää kompensoida Kaakkois- ja Itä-Suomen kunnille, Holopainen linjaa.

Ohjelmassa nostetaan esiin, että monipaikkaisuus on tarpeen tunnistaa valtiotason päätöksiä tehdessä, sekä kunnissa, joissa on tärkeää kuulla myös osa-aikaisten tai vapaa-ajan asukkaiden ääntä.

– Etätyö, tai paikasta riippumaton työ, tarjoaa mahdollisuuden valita oma asuinpaikka entistä vapaammin. Se mahdollistaa asumisen kauempana kasvukeskuksista, maaseudulla tai haja-asutusalueella. Kaksoiskuntalaisuudelle tuleekin selvittää toimivaa toteutustapaa esimerkiksi luomalla käsite toissijaisesta kotikunnasta, toteaa kajaanilainen Vihreiden puoluevaltuuston puheenjohtaja Silja Keränen.

Maaseutu- ja aluepoliittinen ohjelma on luettavissa Vihreiden verkkosivuilta osoitteessa: https://www.vihreat.fi/maaseutu-ja-aluepoliittinen-ohjelma/

Silja KeränenPuoluevaltuuston puheenjohtaja

Puh:050 0190683

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.

Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”16.11.2022 16:14:25 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.