Vihreät hyväksyivät uuden poliittisen ohjelman

Vihreät hyväksyivät puoluekokouksessaan Joensuussa uuden poliittisen ohjelman vuosille 2023-2027. Poliittinen ohjelma luo perustan eduskuntavaaliohjelmalle ja hallitusneuvotteluille.

Uusi poliittinen ohjelma painottaa, että ilmastohätätilaan vastaamisella ja fossiiliriippuvuuden vähentämisellä on kiire. Suomi on jo onnistunut vähentämään päästöjään, mutta paljon on vielä tehtävää.

– Meidän on kiristetävä hiilineutraaliustavoitetta vuodelle 2035 sisällyttämällä siihen kulutusperäiset päästöt. Esitämme ohjelmassa myös luonnonsuojelun rahoituksen kaksinkertaistamista sekä ratkaisuja neitseellisten luonnonvarojen käytön nopeaksi vähentämiseksi, kertoo ohjelmatyöryhmän toinen puheenjohtaja Oras Tynkkynen

Vihreät haluaa ohjelmassaan varmistaa jokaiselle lapselle laadukkaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja tarvittavan tuen koko koulutuspolun ajan. Nuorille on ohjelman mukaan oltava tilaa ja tukea erilaisille elämänpoluille, etsimiselle ja suunnan muuttamiselle ja varmistettava riittävä koulutus työmarkkinoille pääsyyn.

– Koulutuksen rahoituksen taso tulee Suomessa nostaa pohjoismaiselle tasolle ja korkeakoulujen aloituspaikkojen on lisättävä. Tarvitsemme myös kunnianhimoisen työllisyystavoitteen - parhaassa työiässä olevien työllisyysaste on nostettava 80 prosentin tasolle, sanoo ohjelmatyöryhmän toinen puheenjohtaja kansanedustaja Jenni Pitko.

– Haluamme myös parantaa erityisesti yli 55-vuotiaiden, pienten lasten vanhempien, omaishoitajien, sairauksista toipuvien ja vammaisten henkilöiden oikeutta lyhentää työaikaansa, Pitko jatkaa.

Ohjelmassa painotetaan, että Vihreille köyhyyden vähentäminen on yksi politiikan tärkeimmistä tehtävistä.

– Meidän tulee ottaa rohkeita askeleita kohti perustuloa. Tällainen on ohjelmassa esitetty  200 euron vastikkeeton ja veroton takuutulo, joka kohdistuisi kaikille Suomen sosiaaliturvan piirissä oleville täysi-ikäisille. Esitämme myös, että perusturvan tasoa korotetaan 50 eurolla kuukaudessa, Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela sanoo.

– Linjasimme myös ohjelmassa, että julkisen sektorin pienipalkkaisten, pääosin naisvaltaisten alojen palkkakuoppa tulee korjata erillisellä useamman vuoden palkkaohjelmalla, Suomela jatkaa.

Ohjelmassa esitettään toteutettavaksi vähintään miljardin euron suuruinen vihreä verouudistus, jolla korotetaan ympäristö- ja kulutusveroja sekä alennetaan pieni- ja keskituloisten työn verotusta.

– Energia- ja liikkumiskustannusten mahdollisesti noustessa äkillisesti meidän tulee kohdentaa erillistä energiarahaa pienituloisille ja maalla asuville ihmisille. Heillä ei monesti ole mahdollisuutta välittömästi siirtyä vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin, Suomela sanoo.

Vihreiden uuden poliittisen ohjelman löydät osoitteesta:
www.vihreat.fi/vihreiden-poliittinen-tavoiteohjelma-2023-2027/

Sofia Virta: Miksi hallitus ei ymmärrä, että puutarhasaksetkaan eivät riitä, jos kasvua ei saada aikaan, ja miksi Keskusta jätti Vihreät ulos aihetta koskevasta välikysymyksestä?25.4.2024 13:16:23 EEST | Tiedote

Tänään julkaistun valtionvarainministeriön talouskatsauksen mukaan hallituksen sopeutustoimet heikentävät Suomen talouden kasvua. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta peräänkuuluttaa hallitukselta visiota siitä, miten Suomen talous saadaan kestävällä tavalla kasvuun ja kysyy samalla, miksi Vihreitä ei edes pyydetty mukaan Keskustan ja Liike nytin välikysymykseen, jonka aiheena on hallituksen Suomea näivettävä talouspolitiikka.

Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota23.4.2024 14:41:27 EEST | Tiedote

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Vihreät: Todellinen epäluottamus kohdistuu Orpoon, Purraan ja neljään mieheen saunassa22.4.2024 11:26:46 EEST | Tiedote

Vihreiden mukaan epäluottamusta hallituksen toiminnassa herättää se, ettei suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava ministeri ollut ajan tasalla saati tietoinen isoista leikkauksista, joilla vaikeutetaan suomalaisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Todellinen epäluottamus kohdistuu Vihreiden mukaan kuitenkin leikkauksista saunaneuvottelut suorittaneisiin neljään mieheen sekä hallitusta johtaviin ministereihin.