Vihreät hyväksyivät uuden poliittisen ohjelman

Vihreät hyväksyivät puoluekokouksessaan Joensuussa uuden poliittisen ohjelman vuosille 2023-2027. Poliittinen ohjelma luo perustan eduskuntavaaliohjelmalle ja hallitusneuvotteluille.

Uusi poliittinen ohjelma painottaa, että ilmastohätätilaan vastaamisella ja fossiiliriippuvuuden vähentämisellä on kiire. Suomi on jo onnistunut vähentämään päästöjään, mutta paljon on vielä tehtävää.

– Meidän on kiristetävä hiilineutraaliustavoitetta vuodelle 2035 sisällyttämällä siihen kulutusperäiset päästöt. Esitämme ohjelmassa myös luonnonsuojelun rahoituksen kaksinkertaistamista sekä ratkaisuja neitseellisten luonnonvarojen käytön nopeaksi vähentämiseksi, kertoo ohjelmatyöryhmän toinen puheenjohtaja Oras Tynkkynen

Vihreät haluaa ohjelmassaan varmistaa jokaiselle lapselle laadukkaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja tarvittavan tuen koko koulutuspolun ajan. Nuorille on ohjelman mukaan oltava tilaa ja tukea erilaisille elämänpoluille, etsimiselle ja suunnan muuttamiselle ja varmistettava riittävä koulutus työmarkkinoille pääsyyn.

– Koulutuksen rahoituksen taso tulee Suomessa nostaa pohjoismaiselle tasolle ja korkeakoulujen aloituspaikkojen on lisättävä. Tarvitsemme myös kunnianhimoisen työllisyystavoitteen - parhaassa työiässä olevien työllisyysaste on nostettava 80 prosentin tasolle, sanoo ohjelmatyöryhmän toinen puheenjohtaja kansanedustaja Jenni Pitko.

– Haluamme myös parantaa erityisesti yli 55-vuotiaiden, pienten lasten vanhempien, omaishoitajien, sairauksista toipuvien ja vammaisten henkilöiden oikeutta lyhentää työaikaansa, Pitko jatkaa.

Ohjelmassa painotetaan, että Vihreille köyhyyden vähentäminen on yksi politiikan tärkeimmistä tehtävistä.

– Meidän tulee ottaa rohkeita askeleita kohti perustuloa. Tällainen on ohjelmassa esitetty  200 euron vastikkeeton ja veroton takuutulo, joka kohdistuisi kaikille Suomen sosiaaliturvan piirissä oleville täysi-ikäisille. Esitämme myös, että perusturvan tasoa korotetaan 50 eurolla kuukaudessa, Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela sanoo.

– Linjasimme myös ohjelmassa, että julkisen sektorin pienipalkkaisten, pääosin naisvaltaisten alojen palkkakuoppa tulee korjata erillisellä useamman vuoden palkkaohjelmalla, Suomela jatkaa.

Ohjelmassa esitettään toteutettavaksi vähintään miljardin euron suuruinen vihreä verouudistus, jolla korotetaan ympäristö- ja kulutusveroja sekä alennetaan pieni- ja keskituloisten työn verotusta.

– Energia- ja liikkumiskustannusten mahdollisesti noustessa äkillisesti meidän tulee kohdentaa erillistä energiarahaa pienituloisille ja maalla asuville ihmisille. Heillä ei monesti ole mahdollisuutta välittömästi siirtyä vähäpäästöisiin vaihtoehtoihin, Suomela sanoo.

Vihreiden uuden poliittisen ohjelman löydät osoitteesta:
www.vihreat.fi/vihreiden-poliittinen-tavoiteohjelma-2023-2027/

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.