Vihreät käy puoluevaltuuskunnassaan 23.–24.4. keskustelun ulko- ja turvallisuuspoliittisesta linjasta

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittinen asema on muuttunut tänä keväänä Venäjän Ukrainassa käymän hyökkäyssodan vuoksi. Vihreät käy puoluevaltuuskunnassaan 23.–24.4. keskustelun puolueen ulko- ja turvallisuuspoliittisesta linjasta.

– On tärkeää, että puolue päättää ajantasaisista Nato-linjoista yhdessä. Vihreiden nykyinen Nato-kanta antaa puoluejohdolle ja eduskuntaryhmälle tilaa seurata ajankohtaista tilannetta ja tehdä tarvittavat ratkaisut Suomen turvallisuuden vahvistamiseksi. Nähdäkseni tämä sisältää myös mahdollisuuden hakea Nato-jäsenyyttä. Puoluevaltuuskunnan yhteydessä haemme yhteistä tilannekuvaa puolueen sisällä, Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela sanoo.

Vihreiden nykyiseen poliittiseen ohjelmaan (2019–2023) kirjattu Nato-kanta on, että “Vihreät ei näe Nato-jäsenyyttä ajankohtaisena, mutta turvallisuuspoliittisen tilanteen muuttumista on jatkuvasti seurattava”. Kevään mittaan eduskuntaryhmä ja puoluevaltuuskunta ovat seuranneet tilannetta kuulemalla asiantuntijoita ja käymällä yhteistä keskustelua turvallisuuspoliittisesta tilanteesta.

– Oman kantani suhteen olen jo aiemmin todennut, että Nato-jäsenyydestä olisi nähdäkseni hyötyä Suomen turvallisuudelle. On keskeisen tärkeää varmistaa, että polku kohti Natoa on turvallinen, Suomela toteaa.

Vihreiden puoluehallitus kokoustaa perjantaina 22.4. ennen puoluevaltuuskunnan kokousta. Puoluehallitus päättää toukokuun puoluekokoukselle tehtävästä esityksestä uudeksi Vihreiden poliittiseksi ohjelmaksi. Ohjelma sisältää esityksen Vihreiden tulevasta Nato-kannasta. Vihreiden puoluekokous on 21.–22.5. Joensuussa.

Kutsu huhtikuun puoluevaltuuskuntaan lähetetään medialle myöhemmin.

Tervetuloa aamupalalle Vihreän eduskuntaryhmän kanssa 3.6. klo 08:0025.5.2022 13:17:35 EEST | Kutsu

Vihreä eduskuntaryhmä kutsuu terveys- ja hyvinvointiteemoista kiinnostuneita toimittajia tutustumaan Vihreiden sote-kansanedustajiin ja Vihreiden sosiaali- ja terveyspoitiikkaan aamupalan merkeissä. Kuluvan hallituskauden aikana on tehty historiallisia päätöksiä sote- ja perhevapaauudistuksista aina perusturvan korotuksiin ja vihreä kädenjälki näkyy näissä kaikissa vahvasti. Vihreät kansanedustajat kertovat tilaisuudessa terveys- ja sosiaalipoliitikan ajankohtaisista aiheista.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.