Vihreät nuoret iloitsee maatalouden ilmastotavoitteista!

Vihreät nuoret ottaa uutiset maatalouden päästövähennystavoitteesta ilolla vastaan. Marinin hallitus ilmoitti eilen, että maataloussektorin päästöjä vähennetään 29 prosenttia vuoteen 2035 mennessä.

“Maatalouden päästöt eivät ole vähentyneet koko 2000-luvulla. Syy ei kuitenkaan ole maanviljelijöissä, joista monet ovat jo tehneet ilmastotoimia. Syy on poliitikoissa, jotka eivät ole tähänastisilla päätöksillään tehneet päästöjen vähentämisestä viljelijöille kannattavaa. Suomalaisella maataloudella on kuitenkin valtavasti potentiaalia ilmastokriisin ja luontokadon torjunnassa. Ympäristöhaittojen vähentäminen, kannattavuuden lisääminen ja omavaraisuuden kasvattaminen kulkevat vahvasti käsi kädessä”, linjaa Vihreiden nuorten toisena tasa-arvoisena puheenjohtajana vuodenvaihteessa aloittava Jami Haavisto.

“Myös EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa on kehitettävä siihen suuntaan että pienemmätkin tilat voisivat kukoistaa. Sen sijaan, että tuemme peltomaan omistamista, tulisi tuet kohdentaa aktiiviviljelijöille sadon perusteella ja palauttaa aiemmin käytössä ollut sadonkorjuuvelvoite. Suomen tulisi ottaa käyttöön myös erillinen pienten tilojen tuki. Tällä hetkellä maatilojen arvo on usein suurempi kuin niiden tuotto-oletus. Nuoret eivät saa tämän vuoksi lainaa maatilan hankkimiseen, jolloin uusien viljelijöiden alalletulo estyy”, paaluttaa jatkava puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Kotimaisten kasviproteiinien käyttö on kasvanut nopeasti. Kunnissa ulkomaista lihaa voidaan korvata jatkossa kotimaisilla kasviproteiineilla. Näin kunnat voivat leikata ilmastopäästöjään ja lisätä ruokatarjoiluidensa kotimaisuusastetta. Luonnon monimuotoisuutta vahvistavaa perinneviljelyn edellytyksistä on huolehdittava. Kestävä laiduntaminen ei kuitenkaan mahdollista tuotantoa nykyisellä tasolla, vaan lihankulutusta on vähennettävä merkittävästi”, julistaa vuodenvaihteessa väistyvä puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Vihreät nuoret arvostaa suomalaisia ruuantuottajia ja pitää tärkeänä, että maataloussektori otetaan mukaan etsimään kestävyyskriisin ratkaisuja taloudellisilla ohjauskeinoilla maataloustukia muuttamalla”, päättävät puheenjohtajat yhdessä.