Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ryVihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ry

Vihreät nuoret ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto: Saamen kielten opetusta parannettava kunnissa!

“Koulutoimi on kunnallisen päätöksenteon alaisuudessa, joten saamelaisten kielellisten oikeuksien toteutumiseen voi vaikuttaa parhaiten juuri kuntavaaleissa tänä keväänä. Vetoamme kuntavaaliehdokkaisiin, jotta he sitoutuisivat edistämään kielellistä tasa-arvoa oman kotikuntansa päätöksenteossa”, lausuvat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä sekä PNN:n puheenjohtaja Maria Karjalainen.

Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa saamelaisia pyrittiin pitkään integroimaan yhteiskuntaan suoranaisen kulttuurisen assimilaation keinoin. Suomessa kunnilla on velvollisuus tarjota varhaiskasvatusta lapsen äidinkielellä, myös saamen kielillä. Kuitenkin mahdollisuus saamenkieliseen opetukseen vaihtelee rajusti eri kunnissa.

“Varhaiskasvatuksella ja perusopetuksella on keskeinen rooli kielen ylläpidossa ja elinvoimaisuudessa. Saamelaisen kotiseutualueen ulkopuolella asuu paljon saamelaisia nuoria monissa eri kunnissa, joissa tällä hetkellä ei järjestetä saamenkielistä opetusta. Väestötietojärjestelmän perusteella valtaosa saamelaisista lapsista ja nuorista asuvat Saamenmaan ulkopuolella, joten kuntien tulisi kiinnittää huomiota tutkimuksiin ja tilastoihin saamenkielisten palveluiden tarpeesta, ja suorittaa suositusten mukaisia toimenpiteitä tilanteen kohentamiseksi”, painottaa PNN:n puheenjohtaja Maria Karjalainen.

“On kyse perusoikeuksista, eli oikeudesta omaan kieleen ja kulttuuriin. Suomen perustuslain 17§:n mukaan saamelaisilla alkuperäiskansana on oikeus ylläpitää ja kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan. Meillä on saamen kielilaki, jonka pitäisi taata saamen kielten asemaa, mutta silti kielioikeudet laahaavat perässä. Lisäksi YK:n kansalaisoikeuksia ja poliittisia oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa velvoitetaan turvaamaan kielellisten vähemmistöjen oikeuden käyttää omaa kieltään, ja alkuperäiskansojen oikeuksien julistus vaatii valtioilta tehokkaita toimia kielellisten oikeuksien toteuttamiseksi”, toteaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Saamen kielten opiskelu on mahdollistettava jokaisessa kunnassa vähintään etäopetuksella. Kielenopetusta tulee tarjota jo varhaiskasvatuksesta lähtien, ja sen lisäksi on panostettava saamenkielisten opetusmateriaaleihin ja pätevien kieltenopettajien kouluttamiseen. Suomi on jo tarpeeksi pitkään hävittänyt saamen kieliä, ja nyt on aika panostaa niiden elinvoimaisuuteen ja taata saamelaisille lapsille ja nuorille yhdenvertaiset mahdollisuudet kieltenopiskeluun”, vaatii vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Lisäksi saamelaisen kulttuurin ja historian opetus näkyy Suomen opetussuunnitelmassa tällä hetkellä hyvin heikosti, mikä Euroopan rasismin ja suvaitsemattomuuden vastainen komission (ECRI) raportin mukaan on merkittävä tekijä saamelaisiin kohdistuvassa rasismissa ja syrjinnässä. Suomen tulee seurata Norjan esimerkkiä ja lisätä saamelaisen kulttuurin ja historian osuutta kansallisessa opetussuunnitelmassaan”,  päättävät puheenjohtajat.

Lisätiedot:

Brigita Krasniqi, 045 131 2554
Peppi Seppälä, 040 721 7912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Maria Karjalainen, 045 113 6317
maria.karjalainen@pohjola-norden.fi

Vihreät nuoret vaatii hallitusta evakuoimaan Suomessa asuvien afgaanien perheenjäsenet Afganistanista ja lopettamaan pakkopalautukset Afganistaniin16.8.2021 12:45:20 EEST | Tiedote

“Ääri-islamistinen Taliban-järjestö on vallannut Afganistanin pääkaupungin Kabulin ja valta Afganistanissa on vaihtunut. Talibanin valtaannousu tulee lisäämään erityisesti naisiin ja vähemmistöihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia. Taliban ei salli naisten liikkumista yksin ulkona, eikä koulunkäynti ole sallittua yli 10-vuotiaille tytöille. Myöskin miehet pakotetaan tottelemaan Talibania väkivallan uhalla. Etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja ulkomaiden palvelukseen työskennelleet ovat vaarassa menettää henkensä”, painottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Tällä hetkellä perheenyhdistämistä on mahdollista hakea ainoastaan Suomen Delhin suurlähetystöstä Intiasta, mutta koronapandemian vuoksi Afganistanista ei ole päässyt laillisesti Delhiin lähes puoleentoista vuoteen. Perheenyhdistäminen ei käytännössä ole ollut mahdollista tänä aikana. Samalla Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Myös ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet pakkopalautuksia Afganistaniin”, m

Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan1.7.2021 15:04:46 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.