Vihreät nuoret: Luontokatoa torjutaan suojelemalla, ei ampumalla

Vihreät nuoret vaatii, ettei Suomi aja lajien suojeluaseman poistoa Euroopan unionin lintudirektiviissä vaan päinvastoin suojeltavien lajien lisäämistä. Luontokadon torjuminen vaatii rajua muutosta siinä, miten suhtaudumme villieläimiin, ja meidän on yhteiskuntana opittava elämään sovussa muiden lajien kanssa osana luontoa.

Ympäristöministeriö on maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän (kesk.) aloitteesta valmistelemassa Euroopan komissiolle kirjettä, joka koskee valkoposkihanhen asemaa suojeltuna lajina. Toiveena on, että lajin suojeltu asema poistettaisiin ja lajin metsästäminen sallittaisiin. Valkoposkihanhen suojeltu asema EU:n lintudirektiivissä pohjaa Bernin sopimukseen, eikä Suomi voi siihen yksin vaikuttaa. Valkoposkihanhen Venäjän tundralla pesivä ja Suomen yli muuttonsa tekevä kanta on nykyään elinvoimainen juuri suojelun vuoksi.

“EU:n lintudirektiivi olisi syytä avata, muttei siksi, että saataisiin uusia elänlajeja lahtilistalle. Direktiiviin pitäisi päinvastoin lisätä lajeja suojeltavaksi, sillä nyt siitä puuttuu monia uhanalaisia lajeja ja jopa kokonaisia lajiryhmiä. Maailman elonkirjo on hupenemassa katastrofaalisella nopeudella, ja suojelutoimille on suurempi tarve kuin koskaan. Se, että yhden lajin kanta on saatu elpymään, ei kerro suojelun tarpeettomuudesta vaan päinvastoin todistaa sen voiman”, toteaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Hanhien läpimuuttomatkallaan maanviljelijöille aiheuttamiin satovahinkoihin on mahdollista puuttua muutenkin kuin tappamalla. Hanhien on muuttaessaan pakko pysähtyä jonnekin lepäämään ja syömään. Järjestämällä tätä varten erillisiä hanhien levähdysalueita ja ohjaamalla hanhet niille hanhipaimenien, droonien ja koirien avulla satoja saadaan suojeltua ja hanhet voivat muuttaa rauhassa. Näitä keinoja on jo kokeiltu Suomessa, ja niistä on hyviä tuloksia. Viljelijöille myös maksetaan satovahingoista korvauksia”, huomauttaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Valtava osa maailman eläinbiomassasta muodostuu nykyään ihmisistä ja tuotantoeläimistä, ja villieläinkannat kaikkialla maailmassa ovat laskussa. Elonkirjon kadon pysäyttäminen vaatii sitä, että opimme yhteiskuntina elämään paremmin osana luontoa sen sijaan, että yrittäisimme sulkea sen pois elinpiiristämme sitä tuhoamalla. Se, että laji tai kanta ei ole akuutissa vaarassa kuolla kokonaan pois ei ole sama asia, kuin että se olisi kestävällä tasolla. Kestävyys ei voi tarkoittaa sitä, että pidämme sormi liipaisimella eläinlajeja jatkuvasti häilymässä uhanalaisuuden partaalla”, päättävät Vihreiden nuorten puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vihreät nuoret vaatii hallitusta evakuoimaan Suomessa asuvien afgaanien perheenjäsenet Afganistanista ja lopettamaan pakkopalautukset Afganistaniin16.8.2021 12:45:20 EEST | Tiedote

“Ääri-islamistinen Taliban-järjestö on vallannut Afganistanin pääkaupungin Kabulin ja valta Afganistanissa on vaihtunut. Talibanin valtaannousu tulee lisäämään erityisesti naisiin ja vähemmistöihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia. Taliban ei salli naisten liikkumista yksin ulkona, eikä koulunkäynti ole sallittua yli 10-vuotiaille tytöille. Myöskin miehet pakotetaan tottelemaan Talibania väkivallan uhalla. Etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja ulkomaiden palvelukseen työskennelleet ovat vaarassa menettää henkensä”, painottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Tällä hetkellä perheenyhdistämistä on mahdollista hakea ainoastaan Suomen Delhin suurlähetystöstä Intiasta, mutta koronapandemian vuoksi Afganistanista ei ole päässyt laillisesti Delhiin lähes puoleentoista vuoteen. Perheenyhdistäminen ei käytännössä ole ollut mahdollista tänä aikana. Samalla Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Myös ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet pakkopalautuksia Afganistaniin”, m

Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan1.7.2021 15:04:46 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vihreät nuoret ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto: Saamen kielten opetusta parannettava kunnissa!21.4.2021 11:48:26 EEST | Tiedote