Vihreät nuoret: Ruotsissa kiinniotetut suomalaisaktivistit vapautettava välittömästi

Ruotsin poliisi otti keskiviikkona kiinni kuusi Ruotsiin matkalla ollutta suomalaista ilmastoaktivistia. Perusteet kiinniotoille ovat kyseenalaiset.

Ruotsin poliisi otti keskiviikkona kiinni kuusi Ruotsiin matkalla ollutta suomalaista ilmastoaktivistia. Myös yhden tanskalaisen aktivistin maahantulo estettiin ja norjalaisen aktivistiryhmän bussi yritettiin pysäyttää. Aktivistit olivat matkalla Gotlantiin Take Concrete Action -mielenilmaukseen vastustamaan paikallisen betoniyhtiö Cementan ympäristölle tuhoisaa toimintaa. Yksi kiinniotetuista on Vihreissä nuorissa aktiivisesti toimiva Anders Brandt.

Tavoitimme kolmatta päivää Ruotsissa kiinniotettuna olevan Brandtin säilöönottokeskuksesta Märstasta.

“Saavuin laivalla Ruotsiin, jossa poliisi oli vastassa jo terminaalissa. Minut ja viisi muuta suomalaista vietiin huoneeseen, jossa meiltä pyydettiin henkilöllisyystodistukset. Kiinnioton syytä ei kerrottu”, Brandt toteaa.

Myöhemmin poliisi kertoi kiinnioton syyksi Brandtin aikomuksen tulla Ruotsiin rikollisin aikein. Mielenosoittaminen tai mielenosoitukseen saapuminen naapurimaasta ei kuitenkaan ole rikos. Mielenosoituksen järjestäjät ovat etukäteen ilmoittaneet, että kyseessä on rauhanomainen mielenosoitus, johon osallistuminen ei edellytä lain rikkomista miltään osin.

Ruotsin poliisin toiminta rikkoo räikeästi aktivistien oikeuksia. Suomi ja Ruotsi ovat molemmat Pohjoismaita ja kuuluvat Schengen-alueeseen, jonka kansalaisilla on laaja oikeus matkustaa ja oleskella toisten valtioiden alueilla. Kokoontumisvapaus puolestaan turvataan mm. YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuksessa, YK:n kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevassa yleissopimuksessa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Brandt epäilee poliisin kiinniottopäätöksen olleen poliittinen.

“Ennen varsinaisia kuulusteluita siviiliasuinen henkilö tuli tivaamaan minulta syitä maahantulooni. Myöhemmin minulle selvisi, että kyseessä oli Ruotsin Maltillisen Kokoomuksen poliitikkona toimiva poliisi, Brandt kertoo.

Kuulustelujen jälkeen Brandt siirrettiin Tukholmasta säilöönottokeskukseen Märstaan. Siellä viranomaisten vastaanotto oli toisenlainen.

“Migrationsverketin työntekijät ihmettelivät kiinniottoamme, ja totesivat, etteivä ole koskaan nähneet vastaavaa”, Brandt kertoo.

Brandtin tilanteesta on tiedotettu sekä Suomen suurlähetystöä että Ulkoministeriötä. Vaikka viranomaiset ovat tilanteen tasalla, ei Brandtilla toistaiseksi ole tietoa poispääsystä. Vihreät nuoret vaatii Brandtin ja muiden ilmastoaktivistien vapauttamista välittömästi.

“Ilmastoaktivistien kiinniotto Ruotsin rajalla on räikeää puuttumista ihmisen perusoikeuksiin. Pohjoismainen demokratia kestää kyllä väkivallattoman mielenosoituksen. Aktivistit on vapautettava välittömästi!” vaatii Vihreiden nuorten puheenjohtaja Jami Haavisto.

“Olemme hyvin huolissamme Brandtin kuvaamista kokemuksista Ruotsin poliisin toiminnasta. Toivomme, että kiinniottoprosessi ja sille esitetyt perusteet käsitellään perinpohjaisesti”, toteaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Vaikka osan aktivisteista pääsy mielenilmaukseen estettiin, sen sanoman ei pidä jäädä poliisin kyseenalaisen toiminnan jalkoihin. Cementa tuottaa noin 4 % Ruotsin vuosittaisista päästöistä. Gotlannin kalkkikivirikkaan maaperän ansiosta saarella on monia ainutlaatuisia lajeja ja biotooppeja, joita Cementan toiminta tuhoaa. Tästä riippumatta Cementa haluaa laajentaa tehtaan toimintaa ja lisätä luonnolle vahingollista kalkin louhintaa. Cementan tekemällä tuholle on laitettava loppu”, toteavat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Seppälä ja Haavisto.