Vihreät nuoret: Turvallisempaa seksiä nuorille!

Vihreät nuoret vaatii turvallisempaa seksiä nuorille. Jokaisessa Suomen kunnassa tulee tarjota maksutonta ehkäisyä alle 30-vuotiaille. Lisäksi kouluissa tapahtuvan seksuaalikasvatuksen tulee olla suostumusperustaista ja huomioida seksuaalisuuden moninaisuus.

“Useassa Suomen kunnassa tarjotaan maksutonta ehkäisyä alle 25-vuotiaille. Tämä on hyvä alku, mutta jokaisen nuoren koko maassa tulee olla yhdenvertaisessa asemassa. Yhdenkään nuoren seksuaaliterveys ei saa riippua lompakon paksuudesta tai asuinpaikkakunnasta. Maksuttomalla ehkäisyllä torjutaan eriarvoisuutta, parannetaan seksuaaliterveyttä ja vähennetään raskaudenkeskeytyksien määrää”, toteaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Kuntien tulee lisätä koulujen seksuaalikasvatukseen suostumusperustaisuutta ja kouluttaa henkilökuntaa seksuaalisuudesta, sukupuolten moninaisuudesta ja suostumusperustaisuudesta. Koulujen seksuaalikasvatus on edelleen hyvin heteronormatiivista. Seksuaalikasvatuksessa tulee huomioida entistä paremmin ihmisten ja seksuaalisuuden moninaisuus. Kouluilla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia. Koulujen ei pidä pönkittää heteronormatiivisuutta ja sukupuolirooleja vaan päinvastoin purkaa niitä”, vaatii Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Jokaisella nuorella on oikeus seksuaaliterveyteen, ehkäisyyn ja tietoon omista seksuaalioikeuksista. Kunnissa, joissa tarjotaan maksutonta ehkäisyä on saatu jo erittäin hyviä tuloksia. Seksi ja seksuaalisuus eivät saa olla tabuja: nuoret tulee kohdata kannustaen ja tukea tarjoten, ja seksuaalikasvatuksen täytyy nojata tutkittuun tietoon eikä esimerkiksi seksitaudeilla pelotteluun. Esimerkiksi seksuaalivähemmistöjä ei huomioida yhtä hyvin seksuaalikasvatuksessa, vaikka myös sateenkaarinuorilla on oikeus tietoon ehkäisystä, seksuaaliterveydestä ja seksuaalioikeuksistaan. Koulut ja kunnat voivat tehdä tässä enemmän yhteistyötä: koulut voivat välittää nuorille tietoa kunnan tarjoamista maksuttoman ehkäisyn palveluista. Oikeus turvalliseen seksiin kuuluu kaikille.”, päättävät Vihreiden nuorten puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Brigita Krasniqi, 0451312554
Peppi Seppälä, 0407217912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Vihreät nuoret vaatii hallitusta evakuoimaan Suomessa asuvien afgaanien perheenjäsenet Afganistanista ja lopettamaan pakkopalautukset Afganistaniin16.8.2021 12:45:20 EEST | Tiedote

“Ääri-islamistinen Taliban-järjestö on vallannut Afganistanin pääkaupungin Kabulin ja valta Afganistanissa on vaihtunut. Talibanin valtaannousu tulee lisäämään erityisesti naisiin ja vähemmistöihin kohdistuvia ihmisoikeusloukkauksia. Taliban ei salli naisten liikkumista yksin ulkona, eikä koulunkäynti ole sallittua yli 10-vuotiaille tytöille. Myöskin miehet pakotetaan tottelemaan Talibania väkivallan uhalla. Etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja ulkomaiden palvelukseen työskennelleet ovat vaarassa menettää henkensä”, painottaa Vihreiden nuorten puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Tällä hetkellä perheenyhdistämistä on mahdollista hakea ainoastaan Suomen Delhin suurlähetystöstä Intiasta, mutta koronapandemian vuoksi Afganistanista ei ole päässyt laillisesti Delhiin lähes puoleentoista vuoteen. Perheenyhdistäminen ei käytännössä ole ollut mahdollista tänä aikana. Samalla Suomi on pakkopalauttanut ihmisiä Afganistaniin. Myös ihmisoikeusjärjestöt ovat kritisoineet pakkopalautuksia Afganistaniin”, m

Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan1.7.2021 15:04:46 EEST | Tiedote

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vihreät nuoret ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto: Saamen kielten opetusta parannettava kunnissa!21.4.2021 11:48:26 EEST | Tiedote